Gå til innhold

Økonomi og administrasjon vs. Siv.øk BI


Erlennd

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en VG3-elev som sakte, men sikkert begynner å peile meg inn på hvilket studie jeg skal velge fra høsten av. Det er hovedsaklig to studier jeg har sett på: ØKONOMI OG ADMINISTRASJON og Bachelor i ØKONOMI OG LEDELSE / SIVILØKONOM, begge ved BI Oslo. Har uansett planer om å bygge på en master.

 

 

Etter en del tanker og spekulering har jeg kommet frem til noen spørsmål jeg håper dere

der ute kan hjelpe meg med å besvare:

 

1. Hvilke ulemper er det ved å studere Økad, for så å bygge på med en toårig master for å bli siviløkonom? Vil det redusere sjansene mine mtp. internships og videre jobbsøking?

 

2. Hvilke fordeler er det ved å velge ØKONOMI OG LEDELSE / SIVILØKONOM? Hvor høyt snitt kreves det sånn ca.?

 

3. Forskjeller mellom studiene? Store forskjeller med tanke på vanskelighetsgrad?

 

4. Bruker begge linjene de samme foreleserne? Er det noen forskjeller i klassestørrelsene?

 

Jeg vil forøvrig fullføre VGS med et snitt mellom 4.8-5.1

 

Takker for svar:)

Endret av Erlennd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg sendt disse spørsmålene til rådgiver på BI.

 

Personlig tror jeg det er mer økonomisk å ta en bachelorgrad på en offentlig høyskole og så ta mastergraden enten på BI eller NHH. :)

Lenke til kommentar

Økonomi og administrasjon (økad) og Økonomi og ledelse (sivøk) er veldig like studier. Økad har ikke noe inntakskrav, utenom generell studiekompetanse. Sivøk har derimot et inntakskrav på rundt 4,4 og krever at du har hatt S1+S2/ R1. Dette er med på å skape to forskjellige miljøer. Som du sikkert forstår er det akademiske nivået noe høyere hos studenter ved sivøk enn ved økad. De går fremdeles gjennom mange av de samme fagene. Studerer du økad kreves det et snitt på B for at du skal kunne fortsette med master. Studenter for sivøk er et 5-årig studie der man automatisk er påmeldt de to siste årene.Skal du forøvrig søke deg fra BI til NHH for å ta master kreves det et snitt på rundt 4,3 der A=5, B=4 osv uansett hvilken linje du har bachelor fra.

 

Forøvrig er det også enkelte forskjeller i fagene. Veldig mange av fagene er helt like, men økad har som nevnt ikke noen krav om at du har fullført bestemte retninger innenfor matematikk. Begge linjene går gjennom de samme temaene, men sivøk går dypere inn i temaene. Det samme gjelder forøvrig innenfor faget Statistikk. Generelt oppnår sivøk-studenter en dybdeforståelse økad-studenter mangler i enkelte fag. Dette gjelder hovedsakelig innenfor kvantitative fag som krever matematikkforståelse. Dette vil eventuelt kunne utgjøre forskjellene med tanke på internship dersom det står mellom en økad-student og en sivøk-student.

 

Ikke la deg skremme; anså du matematikk fra vgs som overkommelig, så vil du anse matematikken på BI som overkommelig. Nå har jeg vinklet teksten mot sivøk-studiet nemlig av den grunn at jeg vil anbefale deg å starte der. Da har du også større muligheter med tanke på utveksling. Sivøk og økad har utveksling på forskjellige tidspunkt der sivøk har et mye bredere tilbud.

Endret av ggree
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg sendt disse spørsmålene til rådgiver på BI.

 

Personlig tror jeg det er mer økonomisk å ta en bachelorgrad på en offentlig høyskole og så ta mastergraden enten på BI eller NHH. :)

 

Skal du bli Siviløkonom i Norge burde valget stå mellom NHH og BI.

Endret av ggree
Lenke til kommentar

Økonomi og administrasjon (økad) og Økonomi og ledelse (sivøk) er veldig like studier. Økad har ikke noe inntakskrav, utenom generell studiekompetanse. Sivøk har derimot et inntakskrav på rundt 4,4 og krever at du har hatt S1+S2/ R1. Dette er med på å skape to forskjellige miljøer. Som du sikkert forstår, er det akademiske nivået høyere ved studenter ved sivøk enn ved økad. De går fremdeles gjennom mange av de samme fagene. Studerer du økad kreves det et snitt på B for at du skal kunne fortsette med master. Skal du forøvrig søke deg fra BI til NHH for å ta master kreves det et snitt på rundt 4,3 der A=5, B=4 osv.

 

Forøvrig er det også enkelte forskjeller i fagene. Veldig mange av fagene er helt like, men økad har som nevnt ikke noen krav om at du har fullført bestemte retninger innenfor matematikk. Begge linjene går gjennom de samme temaene, men sivøk går dypere inn i temaene. Det samme gjelder forøvrig innenfor faget Statistikk. Generelt oppnår sivøk-studenter en dybdeforståelse økad-studenter mangler i enkelte fag. Dette gjelder hovedsakelig innenfor kvantitative fag som krever matematikkforståelse. Dette vil eventuelt kunne utgjøre forskjellene med tanke på internship dersom det står mellom en økad-student og en sivøk-student.

 

Ikke la deg skremme; anså du matematikk fra vgs som overkommelig, så vil du anse matematikken på BI som overkommelig. Nå har jeg vinklet teksten mot sivøk-studiet nemlig av den grunn at jeg vil anbefale deg å starte der. Da har du også større muligheter med tanke på utveksling. Sivøk og økad har utveksling på forskjellige tidspunkt der sivøk har et mye bredere tilbud.

 

Takker for utfyllende svar!

 

Er virkelig ikke snittet høyere enn omkring 4.4 for å komme inn? Trodde det lå rundt 5, var egentlig derfor jeg vurderte økad.Studerer du til å bli siviløkonom selv, og i så fall, hva synes du om studiet? Som nevnt i innledningen går jeg VG3, og har Samfunnsøkonomi og Økonomi og Ledelse i tillegg til R2, noe jeg trives veldig med.

Lenke til kommentar

Ja, for mastergraden. Men det er ikke nødvendigvis en dum løsning å ta bachelorgraden ved et mindre anerkjent studiested, selv om også det har sine ulemper.

 

Hvilke ulemper har det bortsett fra at man muligens ikke får et like godt utbytte i forhold til kunnskap? Bor i Tønsberg, og selv om HiVe ligger rett i nærheten føler jeg en trang til å flytte(sannsynligvis Oslo) og starte på studiene umiddelbart.. For min del fører det heller ikke til noen utgifter ettersom foreldrene mine eier en del leiligheter der, i tillegg til at jeg kommer til å bo med broren min.

 

Vet noen forresten hvorfor søknadsfristen er 15. april når vi ikke får utdelt vitnemål og eksamenskarakterer før i juni?

Lenke til kommentar

Jeg går selv på BI og kan uttale meg litt om forholdene her. Semesteravgiften er høy, det stemmer. Uten å kunne referere til kilder skal jeg ikke benekte at jeg antar en del av disse pengene ender opp i noen sin lomme. Fremdeles må man huske at dette er en utdanningsinstitusjon der "alt økonomisk overskudd brukes til å styrke BIs fag- og læringsmiljø". BI sitter på mye penger og kan derfor gi studentene et større tilbud andre skoler ikke har mulighet til å tilby. BI kan i større grad samarbeide med næringslivet og dermed gi deg mer innsikt i hva du begir deg ut på.

 

Jeg kan ta Markedsføringsledelse som et eksempel. Dette er et fag alle studentene ved BI har iløpet av det første året. Her får du utdelt en prosjektoppgave der du skal utarbeide en markedsplan rettet mot en spesifikk bedrift BI samarbeider med. All teori skal dermed anvendes i en reell situasjon. BI har muligheten til å tilby studentene markedsanalyser o.l. som gir et større innblikk i dagens næringsliv. Dette har du derimot ikke mulighet ved enkelte andre skoler der opplegget er mer teoretisk anlagt. Her får du spørsmål som "hva er segmentering" på eksamen. På BI skal du derimot anvende begrepet "segmentering" i en reell situasjon der du innehar kunnskap om en reell situasjon og bedriftens stilling i markedet. Jeg mener derfor at slagordet til BI "tyngden du trenger" gir et riktig bilde av forholdene. BI er tross alt, sammen med NHH, den mest anerkjente økonomiskolen i det norske næringslivet, og det er en grunn til det - studentene er ettertraktet.

Endret av ggree
Lenke til kommentar

Den potensielle ulempen ved å ta bachelor i økad ved en "tilfeldig distriktshøgskole" eller de litt mindre anerkjente økonomihøgskolene er faglig utbytte og nettverk. Førstnevnte primært fordi medstudentene holder et noe lavere nivå enn de vil gjøre på sivøk på NHH eller BI, sistnevnte fordi du vil ha betydelig færre av "morgendagens ledere" som medstudenter, og flere kommende controllere i mindre selskaper, offentlig ansatte mellomledere osv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Hvorfor ikke ta bachelor i økonomi og administrasjon ved høyskolen i Oslo og så ta master ved BI eller NHH?

 

Jeg har svært vanskelig for å tro at man har noen fordeler ved å ta alt på BI og i tillegg koster det jo penger sammenlignet med gratis høyskole.

 

Kjører BI fortsatt hjemmeeksamener i mange fag?

Lenke til kommentar

8 år siden. Håper ting har forandret seg siden da. :)

 

http://www.dn.no/for...ticle538338.ece

 

En ting er viktig å få frem i denne sammenhengen; Økonomi og administrasjon (økad) ved BI har et lavt inntakskrav noe som gjør at de fleste kommer inn. Det akademiske nivået ved denne linjen er derfor ikke veldig høyt sammenlignet med for eksempel Økonomi og ledelse (sivøk). Det er fremdeles viktig å ikke skjære alle over én kam. Husk at Bachelorgrad-studenter ikke er ettertraktet i dagens næringsliv. Du må ha oppnådd tittelen Siviløkonom (Master) for å få en god jobb. For at Bachelorgrad-studenter ved økad skal kunne fortsette mot Master må de ha et snitt på B. Dette klarer ikke hvem som helst. Derfor er det veldig mange som kommer inn på BI, men relativt få som kommer ut igjen.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ta bachelor i økonomi og administrasjon ved høyskolen i Oslo og så ta master ved BI eller NHH?

 

Jeg har svært vanskelig for å tro at man har noen fordeler ved å ta alt på BI og i tillegg koster det jo penger sammenlignet med gratis høyskole.

 

Kjører BI fortsatt hjemmeeksamener i mange fag?

 

Som nevnt i innlegget fra Herr Brun er det primært studenter ved BI og NHH som faller inn under "morgendagens helter". Du mister med andre ord et nettverk som du vil ha stort utbytte av i fremtiden. Som jeg har nevnt i et innlegg ovenfor er også det akademiske forskjellige anlagt. Offentlige skoler er veldig teoretiske der du ikke får muligheten til å anvende teorien i reelle situasjoner. Du får derfor mindre tyngde i arbeidslivet sammenlignet med BI-studenter.

 

Alle eksamener blir avholdt ved bestemte lokaler. Den eneste formen for hjemmeeksamen er såkalte prosjektoppgaver. Iløpet av det første året har du en slik innlevering i Markedsføringsledelse på 30 sider.

Endret av ggree
Lenke til kommentar

Sivøk er som nevnt tidligere mer dyptgående enn økad, derav et vanskeligere studie som igjen betyr at det har mer "tyngde" på CV'en din etterpå. Ettersom du ikke får "spesialkompetanse" i et fagfelt som du ikke får i sivøk og det enkle faktum at sivøk er mer dyptgående, kan det forsvares at økad anses som sivøk "light". De som går økad er sannsynligvis uenig i dette, men på BI er det faktisk slik. Du kan jo selv se på fagene på økad vs sivøk og se at det er tilsvarende fag, men ikke de samme. Kort fortalt så betyr et fagnavn ala "x for økonomer" at det er et enklere og mindre dyptgående fag enn "x". I tillegg så må du se på fagkoden da flere fag kan ha samme navn, men være helt ulike.

 

Når det er sagt så er jeg av den oppfatning at du bør velge sivøk forran økad hvis du kan. Med det snittet ditt burde det ikke være noe problem å komme inn på sivøk og da er du garantert en master hvis du består. Må da være bedre å komme seg forbi karakterkrav så tidlig som mulig hvis man har mulighet? I tillegg så er det en grunn til at sivøk (og ikke økad) er "flaggskipet" til BI. Siviløkonom tittelen bærer også noe tyngde ute i næringslivet, selv om det ikke nødvendigvis trenger å være sant om noen år.

 

Det er mange case/prosjektoppgaver i løpet av studiet på BI, men de aller fleste fag (sivøk) har også en avsluttende individuell eksamen. Dette kan man selv sjekke ved å gå inn på fagbeskrivelsen til hvert fag.

 

 

1. Hvilke ulemper er det ved å studere Økad, for så å bygge på med en toårig master for å bli siviløkonom? Vil det redusere sjansene mine mtp. internships og videre jobbsøking?

 

Se over og det korte svaret er ja (du kan få internship på timeplanen på sivøk bachelor.. Det er GULL verdt). Det lange svaret er at det kommer anpå. Det er lite sannsynlig at du blir diskvalifisert i jobbsøknader av at det står økad bachelor og ikke sivøk bachelor på cv'en din. Det som er mer sannsynlig er at du vil få høyere karakter på master ved å ha gått sivøk (grunnet dybde) og dermed får et fortrinn der. Hvis du benytter deg av muligheten til å få internship på bachelor vil du få et enormt fortrinn. Sivøk gjør også at du kommer i et miljø som rett og slett er sterkere akademisk som også kan gi deg en fordel i forhold til karakterer og nettverk.

 

 

2. Hvilke fordeler er det ved å velge ØKONOMI OG LEDELSE / SIVILØKONOM? Hvor høyt snitt kreves det sånn ca.?

 

Se over og kravet før reformen var 50 studiepoeng og det ligger sannsynligvis på det samme nivået i dag.

 

3. Forskjeller mellom studiene? Store forskjeller med tanke på vanskelighetsgrad?

 

Se hva jeg skriver om fag over.

 

4. Bruker begge linjene de samme foreleserne? Er det noen forskjeller i klassestørrelsene?

 

 

Det er helt tilfeldig hvilken foreleser du får og klassestørrelse er nok ganske lik.

 

EDIT: *svare på spørsmål*

Endret av Skaptrollet
Lenke til kommentar

2. Hvilke fordeler er det ved å velge ØKONOMI OG LEDELSE / SIVILØKONOM? Hvor høyt snitt kreves det sånn ca.?

Se over og kravet før reformen var 50 studiepoeng og det ligger sannsynligvis på det samme nivået i dag.

 

For å komme inn på Siviløkonomi-studiet høsten 2012 tror jeg det trengtes rundt 4,4 i snitt i primærkvoten.

Lenke til kommentar

Jeg står i litt samme situasjon som deg. Jeg har 53 eller 54 konkurransepoeng og søker primært. Jeg har søkt økad og ikke sivøk fordi jeg har lyst å bli bedre kjent med meg selv og med fagene før jeg bygger på med en master. Det er mye lettere å binde seg til 3 år enn til 5. BI har mange forskjellige masterstudier og selv om en master i internasjonal ledelse eller strategisk markedsføring ikke gir deg en tittel så tror jeg ikke at det er dette som avgjør om du blir kalt inn til intervju eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg står i litt samme situasjon som deg. Jeg har 53 eller 54 konkurransepoeng og søker primært. Jeg har søkt økad og ikke sivøk fordi jeg har lyst å bli bedre kjent med meg selv og med fagene før jeg bygger på med en master. Det er mye lettere å binde seg til 3 år enn til 5. BI har mange forskjellige masterstudier og selv om en master i internasjonal ledelse eller strategisk markedsføring ikke gir deg en tittel så tror jeg ikke at det er dette som avgjør om du blir kalt inn til intervju eller ikke.

 

Det er jo klart at det er en del jobber som foretrekker en sivøk framfor master i Strategisk markedsføring, og omvendt. Så det kan nok ha relativt mye å si hva du velger.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

CBS vs. sivøk. BI?

Er vel diskutert til det kjedsommelige i en annen tråd her. Mtp hvor attraktiv man blir for norske arbeidsgivere er det nok i de fleste tilfeller veldig liten forskjell, med mindre du f.eks. kommer inn på IB + elite-masteren på cbs.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...