Gå til innhold

Fly i jetstream, over lydens hastighet?


Anbefalte innlegg

Jeg så på Flightradar24.com nå nettopp og det var flere fly over stillehavet som fløy i over 1200 km/t. Jeg regner med at de er i en jetstream siden de flyr så fort.

Jeg sjekket angående lydenshastighet i 40000 fot og det var ca. 1060 km/t. Da flyr vel flyet i over Mach 1?

Det jeg lurer på er da hvordan er det med passasjerfly i over Mach 1, det er vel mulig, og lager de da sjokkbølger osv.?

Har dere andre kommentarer så kom med de også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjokbølge og alt det der blir danna når flyets TAS (True Air Speed) blir større enn det som er LSS (Local Speed of Sound).

Flyet flir vanlegvis med M0.82. Og då reknes det i forhold til lufta den flyger i, ikkje bakken.

La oss anta at M.82 tilsvarer 800km/t? Om lufta beveger seg MOT flyet (altså, motvind) i 100km/t, så flyr flyet fortsatt med 800km/t eller M0.82 i forhold til lufta. Men i forhold til bakken blir farta kun på 700km/t (Ground Speed).

Om vi har same fart på flyet, men den flyr i medvind, altså i same retning som vinden, som er på 100km/t, flyets fart gjennom luften er fortsatt på M0.82 eller 800km/t, men flyets fart over bakken (GS) er no på 900km/t.

 

For å illustrere det litt bedre, tenk på rullebånd på flyplass?

Den beveger seg med fart på 5km/t.

Du kommer springendes i 20km/t. Om du springer i same retning, vil DU fortsatt springe i km/t i forhold til rullebånd, men i forhold til bygningen ellers, vil du bevege deg med 25km/t.

Om du springer MOT den, vil du fortsatt springe like fort i forhold til bånden, altså 20km/t. Men i forhold til bygningen vil du springe kun i 15km/t.

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

viktig å huske at det er 3 hastigheter som måles i fly..den indikerte , kalibrert for bl.a instrumentfeil ettersom pitottubene er direkte inn i luftstrøm , som måles i airspeed indikator i cockpit , true airspeed TAS , som er den hastighet den relative vind passerer flyet med, og bakkefarten , groundspeed GS , flyets fart iforhold til bakken , måles i småfly etter fysikkformelen fart = vei del på tid ..

Lenke til kommentar

i praksis så er bakkefarten mindre i motvind og høyere i medvind, samtidig som TAS er høyere i motvind .. ironisk nok så er den indikerte farten i fartsmåleren i cockpit den som viser farten minst riktig , men pilot operating handbook så gir den hastighetene som er utprøvd i forskjellige situasjoner med utgangspunkt i hva fartsmåleren da vil vise og satt det som std fart, f.eks stallspeeds , takeoff og ldg speeds , Vno , Vmc Vne osv

Endret av spiraltrollet_1
Lenke til kommentar

OAT utgjør forskjellen, jo kaldere jo lavere er mach1 ,  dvs ved standard atmosfære 15 gr celsius tørr luft så er kmt ca 1200 ..

akkurat denne måtte jeg google..har ikke supersonisk kunnskap..videre skrives det at passasjerfly i denne kategorien har et kritisk mach tall , som nok er et variabelt tall etter forholdene,  meningen med kritisk machtall er å unngå sjokkbølger rundt flyet som vil rive det i stykker i luften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...