Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mediaserver og fildeling med ASUS RT-N66U


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg gikk nylig til innkjøp av en ASUS RT-N66U router. Jeg kjøpte den i hovedsak for å få bedre dekning på det trådløse nettverket, noe den klarte veldig bra.

 

Men denne routeren er også utstyrt med 2 USB porter som kan brukes til fil- og skriverdeling, samt DLNA Media Server.

 

Dette er det jeg prøver på

Koble til 2 eksterne hard-disker (en 500 mb og en 1 tb WD My Passport harddisk) for å:

  • Dele filer på nettverket (kunne enkelt legge til og fjerne filer på hard-diskene som er koblet til routeren)
  • Kunne spille av mediafiler på diskene fra diverse DLNA-kompatible enheter (Xbox, Samsung hjemmekinoanlegg, PC, ipad) på det lokale nettet mitt

Jeg har i hovedsak 2 problemer:

 

1) DLNA Media server:

Jeg har aktivert DLNA Media server inne på routeren.

Media server directory: /tmp/mnt (standardinstilling)

Media server status: idle

 

Når dette er aktivert klarer jeg å se enheten på de DNLA-kompatible enhetene mine (Xbox, Samsung HT osv...), men det er bare noen av mappene og filene jeg ser. Jeg har prøvd å koble fra og til hard disken igjen, samt starte routeren på nytt. Da lastes mappene og filene på nytt, men det virker som det er tilfeldig hvilke mapper og filer jeg kan se.

Den ene hard disken jeg bruker er også delt i to partisjoner, og det varierer om jeg kan se bare den ene partisjonen eller om jeg kan se begge to. Når jeg spiller av mediafiler går dette smertefritt, uten noe lagg. Men det mister litt av poenget når det er tilfeldig hvilke mapper og filer på hard disken jeg kan se.

 

2: Fildeling

Det er to måter filer kan deles på denne routeren:

  • Nettverkssted (Samba)-ressurs / Cloud Disk
  • FTP-deling

Jeg har aktivert Nettverkssted (Samba)-ressurs / Cloud Disk ved å velge "aktiver delt nettverksressurs" på routeren. Men jeg klarer ikke å få tilgang til hard diskene på denne måten.

 

Jeg har også aktivert FTP-deling. Da får jeg tilgang til hard diskene og kan se alle mapper og filer, men jeg kan ikke legge til, slette eller endre filer, til tross for at jeg har valgt både lese og skrivetilgang i FTP instillingene.

 

 

Dersom noen kan hjelpe meg med ett eller flere av disse problemene settes det veldig stor pris på.

Jeg har dårlig peil på nettverk og fildeling, så hold det enkelt ;)

 

På forhånd, takk.

post-261517-0-76661700-1357681552_thumb.png

Endret av chaag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg prøvde å sette opp USB-disken på ny nå ved å følge denne videoen til punkt å prikke. Alt går fint helt frem til punktet hvor han prøver å koble til enheten ved å skrive \\superman i "Run" (6:56 på videoen). Da får jeg opp vedlagt feilmelding.

 

En annen ting er når han er inne på "Miscellaneous setting" (6:38 på videoen) har han English som Language on FTP Server. Hos meg står det på UTF-8, og English er heller ikke en valgmulighet. Vet ikke om dette har noe å si.

post-261517-0-37776400-1357747470_thumb.png

Endret av chaag
Lenke til kommentar

Her er feilmeldingen jeg får når jeg prøver å kopiere filer til harddisken vha. ftp. Her er jeg logget på som administrator og har både skrive og lesetilgang.

 

Edit: Jeg har også prøvd å kopiere filene ved å bruke FileZilla. Fikk akkurat samme feilmelding.

post-261517-0-10127000-1357748474_thumb.png

Endret av chaag
Lenke til kommentar

Jeg har løst det ene problemet mitt.

 

På instillinger for media serveren var fabrikkinnstillingen som følger:

- Media server directory: /tmp/mnt

 

Jeg endret dette til: /mnt/"navn på harddisk"/

Da klarte alle DLNA kompatible enhetene mine å se og spille av filmfilene som lå i denne mappen eller undermapper.

 

Jeg prøvde også med bare: /mnt/

Det fungerte ikke.

Det betyr at dersom jeg har to harddisker koblet til, så kan bare media serveren ligge på en av disse.

 

Men jeg kan fremdeles ikke legge til eller fjerne filer på harddisken via nettverket. Så hvis noen har noe forslag på hvordan jeg kan få det til, så settes det stor pris på :)

Lenke til kommentar

Prøv et program som heter Total Comander (viss det er linux du bruker så kan du prøve Krusader i root mode)og så forandrer du skriv les rettighetene på mappene/filene dine som administrator.

Det enkleste er å lage en hoved mappe som forgrener seg videre til filer og under mapper slik at viss du forandrer skrive rettighetene til hoved mappen så setter du rettighetene til alle under mapper/filer.

Og viss ryktene er sanne at det er dd-wrt gutta som lager softwaren til Asus så vil dette fungere best med fat32 eller ex2/3 disker..

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å sette opp USB-disken på ny nå ved å følge denne videoen til punkt å prikke. Alt går fint helt frem til punktet hvor han prøver å koble til enheten ved å skrive \\superman i "Run" (6:56 på videoen). Da får jeg opp vedlagt feilmelding.

 

En annen ting er når han er inne på "Miscellaneous setting" (6:38 på videoen) har han English som Language on FTP Server. Hos meg står det på UTF-8, og English er heller ikke en valgmulighet. Vet ikke om dette har noe å si.

 

Jeg fant en rask løsning på dette her etter jeg tok en fabrikk innstilling på routeren for å prøve å få høyere hastigheter på usb hdd.

 

Jeg fikk den samme feil meldingen som du fikk her først...

Så gikk jeg inn på routeren - trykket på USB applikasjon - så "bruk".

 

Da går du igjennom en 3 step veileder. fynket for meg etter på!

 

Hastigeten ble heller ikje bedre av den del, men hvis jeg skrur av bluetoothen på pcen går farten fra 1mb/s opp til 3mb/s.. har forstått at bluetooth går på samme frekvens som 2,4GHz nette mitt.

Lenke til kommentar

Jeg fant en rask løsning på dette her etter jeg tok en fabrikk innstilling på routeren for å prøve å få høyere hastigheter på usb hdd.

 

Jeg fikk den samme feil meldingen som du fikk her først...

Så gikk jeg inn på routeren - trykket på USB applikasjon - så "bruk".

 

Da går du igjennom en 3 step veileder. fynket for meg etter på!

 

Hastigeten ble heller ikje bedre av den del, men hvis jeg skrur av bluetoothen på pcen går farten fra 1mb/s opp til 3mb/s.. har forstått at bluetooth går på samme frekvens som 2,4GHz nette mitt.

 

Jeg prøvde med fabrikkinnstillinger på routeren, og satt den opp slik som du beskriver, men får akkurat samme feilmelding.

 

 

Prøv et program som heter Total Comander (viss det er linux du bruker så kan du prøve Krusader i root mode)og så forandrer du skriv les rettighetene på mappene/filene dine som administrator.

Det enkleste er å lage en hoved mappe som forgrener seg videre til filer og under mapper slik at viss du forandrer skrive rettighetene til hoved mappen så setter du rettighetene til alle under mapper/filer.

Og viss ryktene er sanne at det er dd-wrt gutta som lager softwaren til Asus så vil dette fungere best med fat32 eller ex2/3 disker..

 

Skal prøve dette. Jeg bruker Windows 7. Når det gjelder filformat har jeg prøvd både med fat32 og NTSF disker, får samme problemet med begge.

Lenke til kommentar

Har prøvd å kjøre Total Commander nå. Får samme feilmelding: "550 Permission denied (restricted operation)"

 

Tror dere det vil fungere å kjøre en annen firmware på routeren? Jeg har lest litt om "Tomato" firmware. Har noen erfaring med dette?

Endret av chaag
Lenke til kommentar

Bruk Ext4 filsystem, og endre rettigheter. Samba respekterer rettighetene som er satt på filer og mapper. Fat og ntfs er uansett råtne filsystem. Du kan formatere disken fra en live linux CD/USB-penn, og så sette les og skriv rettigheter til alle brukere.

 

Jeg vil i grunnen fraråde deg tredjeparts firmware på denne routeren, den er ikke hacker-vennlig. Skal ikke så mye til får du bricker en slik.

Lenke til kommentar

Jeg har delvis løst problemet mitt. Lastet ned en modifisert versjon av firmwaren (brukermodifisert), 3.0.0.4.266.23

Da får jeg lese og skrivetilgang på ftp serveren dersom jeg deler uten kontoer. Dvs. alle har tilgang til den.

Men jeg hadde helst villet kunne dele med en konto, slik at ikke alle har tilgang til serveren min. Det spiller ingen rolle om jeg deler vha ftp eller Samba. Men Samba får jeg ikke til å fungere.

 

Så setter stor pris på hjelp med dette.

 

Jeg vil i grunnen fraråde deg tredjeparts firmware på denne routeren, den er ikke hacker-vennlig. Skal ikke så mye til får du bricker en slik.

 

Tror du det er dumt å bruke denne modifiserte firmwaren? Hva vil det si å bricke en router?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...