Gå til innhold

Den store neste-generasjons konsoll-tråden


fnwilborn

Anbefalte innlegg

Vi går inn i en spennende tid nå. Neste generasjon spillkonsoller er i sin spede begynnelse, og den lover å bli interessant!

 

Nintendo har lansert sin WiiU, som har hatt oppstartproblemer, og sannsynligvis er Sony og Microsoft bare et år eller så unna. Det vil bli en svakere Nintendo-maskin mot sterkere S+MS, men kraft alene vil ikke vinne kampen.

 

Og, det som gjør det hele ekstra spennende: Inn fra sidelinjen har vi nå hele TO utfordrere, som begge benytter seg av Android og Tegra.

 

Ouya vil bruke Tegra 3, og ble suksessfult backet på Kickstarter. Den vil som Nintendo sin maskin ikke være den sterkeste, men kan etter sigende spille det som finnes av Android-spill. Det er i hvert fall hva jeg har forstått.

 

Og nå kommer Nvidia med Project Shield, som benytter seg av den rykende ferske Tegra 4. Den kommer til å bli betraktelig sterkere enn Ouya og vil til overmål kunne streame Steam-spill om PC'en har et Nvidia-kort i seg. Maskinen vil være innebygget i kontrolleren, en videreutvikling av Nintendo WiiU. Det vil bli interessant å se hvor tung den blir.

 

Og som om ikke det var nok, kommer Valve som kjent inn fra sidelinjen med en hybrid-konsoll. Egentlig en PC, men ment for stuen, er den vel å regne for en videreutvikling av Xbox'en, som jo er nært opp mot PC'en i flere henseender. Men med Linux.

 

Så det forekommer meg at denne konsoll-generasjonen vil kunne bli svært interessant og frisk, med flere konkurrerende løsninger enn på lenge.

 

Hva tenker dere? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at neste konsollgenerasjon blir skummel.

 

Microsoft med patent på teknologi som lar Kinect identifisere hvem/hvor mange som ser et spesifikt underholdningsprodukt og evt. sperrer om den ikke liker det den ser, og samtidig går det rykter om at den skal være integrert i xboxen?

 

Og Sony som har patentert(eller søkt om patent) på teknologi for å bruke RFID til å sperre spill til enkelte konsoller for på den måten å begrense videresalg...

 

Nei, fremtiden er så absolutt ikke lys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror Ouya, Shield, SteamBox og lignende blir en liten nisje med lavt salg. Kun for tekno-entusiaster. Jeg tipper toppen 10 millioner solgte av hver. De har ikke merkenavnet eller markedsføringspengene som kreves for å virkelig utfordre de tre store.

 

Xbox 3: Den blir annonsert på E3 og kommer ut i oktober-november. Trolig med Kinect 2. Jeg tror den vil selge best. Den vil få veldig bra spillstøtte og fortrinnene som Sony hadde tidligere med f.eks. eksklusivt Metal Gear Solid, Tekken, Final Fantasy etc. er borte.

 

PS4: Annonseres også på E3. Jeg vil tippe ca. 50/50 sjanse for en lansering i 2013 eller 2014. Sony sliter veldig økonomisk og de har som kjent mistet mange eksklusive spill. Vita selger veldig dårlig, så PlayStation-merkenavnet er ikke hva det en gang var. Jeg spår de på andre eller tredjeplass.

Lenke til kommentar

Med fare for å være kjipingen i tråden tenker jeg at neste konsollgenerasjon blir like lite interessant som alle de andre. Jeg vet mange er glade i dingsene sine, men personlig bryr jeg meg kun om spillene. For min del kunne man like gjerne kjørt med nåværende generasjon i ti år fremover, forutsatt at det ble laget gode spill. Det vil selvfølgelig mange si at ville vært kjedelig, men for meg blir dette fokuset på plattformer litt som om en bokentusiast skulle fokusere på skinninnbinding og papirkvalitet fremfor innholdet i bøkene.

 

Kort sagt; lag gode spill og jeg er med, uansett plattform og maskinkraft. Kommer det mange gode spill til de nye plattformene kan det godt være jeg kjøper alle sammen, selv om jeg ikke er interessert i dem.

 

Microsoft med patent på teknologi som lar Kinect identifisere hvem/hvor mange som ser et spesifikt underholdningsprodukt og evt. sperrer om den ikke liker det den ser, og samtidig går det rykter om at den skal være integrert i xboxen? Og Sony som har patentert(eller søkt om patent) på teknologi for å bruke RFID til å sperre spill til enkelte konsoller for på den måten å begrense videresalg...

 

I så fall blir det ikke noe kjøp her. Denne brukerfiendtlige trenden kan man ikke være med på.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer litt på ang neste generasjon konsoller er hvor mange som nå vil gå ifra konsoll til pc.

 

Dem fleste som kjøpte en konsoll ved lansering og som har spilt spill helt til nå og som vil fortsette med dette har nok fått med seg at grafikk som igjen bidrar til å heve spill opplevelsen er vesentlig bedre på en pc.

 

Noen som er glad i musikk starter som regel med et billig helt normalt stereo anlegg. Men etter som interessen øker så vil en oppleve musikk så bra som mulig innenfor sitt budsjett vel å merke. Å investerer i et high-end stereo anlegg.

 

Vil det bli slik med endel konsoll spillere tro? Vil dem velge high-end opplevelsen eller er merket på boksen mer viktig?

 

For det har vel aldri vært enklere å koble en pc til et tv å ta ibruk akkurat hva du vil av kontrollere en idag.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Hvis det skal bli en betydelig overgang fra konsoll til PC må flere typer spill bli enten PC-eksklusive eller multiplattform. Slik det er nå, og slik det "alltid" er vært, er at visse typer spill kommer ut på konsoll, andre typer på PC, og noen på begge to. Vil man spille både Mario, Total War og nyeste Final Fantasy vil man sannsynligvis måtte eie hvertfall tre plattformer.

 

Trenden er vel heller den at flere typiske PC-sjangere med hell flytter til konsoll enn omvendt. Jeg husker da FPSene prøvde seg på SNES og PS1 for første gang, det var ikke pent, men nå er situasjonen en helt annen. Derimot er det fortsatt nærmest PC-monopol på gode strategititler.

Lenke til kommentar

Det er et godt poeng Larsen. Selv spiller jeg nesten utelukkende på PC. Hovedunntaket er Nintendo, jeg elsker Mario og gamle spill på VC. PS3 bruker jeg hovedsaklig til å se film og tv-serier. Like fullt gleder jeg meg til neste generasjon kommer for fullt. Det er en spennende utvikling og PC og konsoll utvikler seg stadig nærmere hverandre slik jeg ser det. PC vil likevel ikke dø helt, ei heller konsoller. Men jeg tror ikke noen av dem vil forbli som de er i dag. Det vi ser er minst to trender; spesialisering og multimedie-"pc'er", som foregår parallelt. Det blir spennende å se hvordan markedet utvikler seg.:)

Lenke til kommentar

Med fare for å være kjipingen i tråden tenker jeg at neste konsollgenerasjon blir like lite interessant som alle de andre. Jeg vet mange er glade i dingsene sine, men personlig bryr jeg meg kun om spillene. For min del kunne man like gjerne kjørt med nåværende generasjon i ti år fremover, forutsatt at det ble laget gode spill. Det vil selvfølgelig mange si at ville vært kjedelig, men for meg blir dette fokuset på plattformer litt som om en bokentusiast skulle fokusere på skinninnbinding og papirkvalitet fremfor innholdet i bøkene.

 

Kort sagt; lag gode spill og jeg er med, uansett plattform og maskinkraft. Kommer det mange gode spill til de nye plattformene kan det godt være jeg kjøper alle sammen, selv om jeg ikke er interessert i dem.

 

Dette er meget kloke ord. Spillene betyr alt, kraften tilnærmet ingenting for meg.

 

Jeg er dessuten meget skeptisk til hvordan markedet for de mindre spillene vil utvikle seg. Fra Nes til PS2 var det et meget sunt marked for mer nisje-spill og serier ihvertfall på den mest selgende plattformen, men denne generasjonen har vi sett utviklingskostnader som har strupt de mellomstore utviklere - og jeg er redd det bare vil forverres neste generasjon. Dermed har vi de små studioene som driver med kickstarter/mobil/indie osv på den ene siden, og gigantene på den andre som bare spyr ut kopier av det samme år etter år. Vil Sega overleve neste generasjon? THQ? 2k? Konami? Atlus? Level 5? Dette og en eventuell løsning på dette, er det jeg er mest interessert i frem mot neste generasjon.

Lenke til kommentar
Jeg er dessuten meget skeptisk til hvordan markedet for de mindre spillene vil utvikle seg. Fra Nes til PS2 var det et meget sunt marked for mer nisje-spill og serier ihvertfall på den mest selgende plattformen, men denne generasjonen har vi sett utviklingskostnader som har strupt de mellomstore utviklere - og jeg er redd det bare vil forverres neste generasjon. Dermed har vi de små studioene som driver med kickstarter/mobil/indie osv på den ene siden, og gigantene på den andre som bare spyr ut kopier av det samme år etter år. Vil Sega overleve neste generasjon? THQ? 2k? Konami? Atlus? Level 5? Dette og en eventuell løsning på dette, er det jeg er mest interessert i frem mot neste generasjon.

 

Dette har jeg tenkt på lenge og slik utviklingen ser ut er det ikke usannsynlig at jeg nærmest utelukkende retrogamer i nærmeste fremtid. I dag kan man fortsatt flyte på de håndholdte konsollene som en billigere plattform å utvikle nisjespill til, men også disse blir dyrere for hver generasjon. Ytelsen til PS Vita står ikke tilbake for noe som helst.

Lenke til kommentar

Dette har jeg tenkt på lenge og slik utviklingen ser ut er det ikke usannsynlig at jeg nærmest utelukkende retrogamer i nærmeste fremtid. I dag kan man fortsatt flyte på de håndholdte konsollene som en billigere plattform å utvikle nisjespill til, men også disse blir dyrere for hver generasjon. Ytelsen til PS Vita står ikke tilbake for noe som helst.

 

Dessuten er jeg bekymret for variasjonen på de forskjellige konsollene, innenfor spillspekteret. Slik det er nå ser jeg nesten ingen grunn til å ha PS3 eller Xbox over PCen. Absolutt alle spill som er av interesse finner jeg nettop på PC. Assassins Creed, Call of Duty, Mass effect... The list goes on. Ikke bare er det bedre og mer responsivt å spille mus og tastatur. Grafikken er bedre, frameraten er bedre, customization er bedre osv.

Lenke til kommentar

Jeg tror Ouya, Shield, SteamBox og lignende blir en liten nisje med lavt salg. Kun for tekno-entusiaster. Jeg tipper toppen 10 millioner solgte av hver. De har ikke merkenavnet eller markedsføringspengene som kreves for å virkelig utfordre de tre store.

Om noen av nisjéene vil trekke det lengste strået så tror jeg det er SteamBox (om det blir). Nesten 6.000.000 online brukere i kveld. Et lite minus blir vel at de som har Steam og en kraftig PC koblet til en TV kan gjøre det samme som med SteamBoxen.

Lenke til kommentar
Dessuten er jeg bekymret for variasjonen på de forskjellige konsollene, innenfor spillspekteret. Slik det er nå ser jeg nesten ingen grunn til å ha PS3 eller Xbox over PCen. Absolutt alle spill som er av interesse finner jeg nettop på PC. Assassins Creed, Call of Duty, Mass effect... The list goes on. Ikke bare er det bedre og mer responsivt å spille mus og tastatur. Grafikken er bedre, frameraten er bedre, customization er bedre osv.

 

Jeg vet ikke om du misforstod innlegget mitt, men her nevner du bare AAA-titler.

Lenke til kommentar

Dette har jeg tenkt på lenge og slik utviklingen ser ut er det ikke usannsynlig at jeg nærmest utelukkende retrogamer i nærmeste fremtid. I dag kan man fortsatt flyte på de håndholdte konsollene som en billigere plattform å utvikle nisjespill til, men også disse blir dyrere for hver generasjon. Ytelsen til PS Vita står ikke tilbake for noe som helst.

 

Vi får sitte å kose oss med skjulte perler til PS1 eller Turbografx eller noe annet hvor det fremdeles finnes haugevis av gode spill vi enda ikke har testet :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder nisjespill til dagens konsoller så har jeg fått et inntrykk av at de har blitt flyttet over til de digitale platformene. Det begynner å komme en del spill til XBLA og PSN som lett kunne ha blitt solgt via et fysisk format for en eller to generasjoner siden. Jeg tror at denne utviklingen kommer til å fortsette i den 8. generasjonen.

 

Dette gjelder dog mest for vestlige utviklere. Japanske utviklere foretrekker å lage spillene sine til håndholdte platformer.

Lenke til kommentar

Når det gjelder nisjespill til dagens konsoller så har jeg fått et inntrykk av at de har blitt flyttet over til de digitale platformene. Det begynner å komme en del spill til XBLA og PSN som lett kunne ha blitt solgt via et fysisk format for en eller to generasjoner siden. Jeg tror at denne utviklingen kommer til å fortsette i den 8. generasjonen.

 

Dette gjelder dog mest for vestlige utviklere. Japanske utviklere foretrekker å lage spillene sine til håndholdte platformer.

 

Dette er definitivt sant, og jeg har selv brukt mye tid på begge de tjenestene (for ikke å snakke om Steam) de siste årene. Jeg er likevel litt konservativ slik, og er nostalgisk for den gangen slike spill var regnet som litt større utgivelser som kom i butikk. Egentlig er det vel idiotisk - det tar jo bare plass - men det er noe eget med å faktisk sette seg ned med et fysisk eksemplar - synes nå jeg :)

 

Når det er sagt, de mindre spillene havner på digitale plattformer, spørsmålet er hva som skjer med de som ligger i mellom. Tenk et spill som Okami - vil det være mulig å produsere og gi ut et slikt spill i neste generasjon? Min følelse er vel at det er nettopp som Okamiden et slikt spill fra nå er dømt til å leve videre - og det er egentlig ganske synd.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...