Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøre etter 0.33l øl.


Anbefalte innlegg

Hei.

Er det 100% sikkert og kjøre etter ett alkohol inntak av en Tuborg Grønn? Altså 0.33l og 4,5% alkohol.

Kan selvfølgelig bare la være som noen antageligvis hadde tenkt og foreslå, men jeg bare lurer på om jeg kan eller ikke både nå og i fremtid.

1.87 høy og 75kg. Spiste for 4 timer siden, sovet etter det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja?

 

Litt kjapp googling sier følgende:

 

"...De fleste av oss forbrenner altså omtrent 0,15 promille i timen (er du liten av høyde og vekt kan det ta lengre tid) etter at vi har drukket – og denne prosessen går sin gang uansett om du sover, trener, spiser eller drikker masse.

Én alkoholenhet (cirka ett glass rødvin, én halvliter, én drink) tilsvarer grovt regnet cirka 0,5 promille, og slik kan du også regne ut sånn cirka hvor lang tid til det vil ta før du er helt edru igjen, ifølge Lommelegen.no.

Drikker du for eksempel tre halvlitere på styrten, vil du få cirka 1,5 i promille, og dette vil du altså bruke omtrent 10 timer på å forbrenne......"

 

(kilde: http://www.kk.no/892750/saa-lang-tid-tar-det-for-du-er-edru)

 

Så kan du jo selv velge om du vil kjøre eller ikke. Med tanke på at promillegrensa i Norge er på 0.2, så bør du etter 4 timer klare deg helt fint:)

Lenke til kommentar

Tja?

 

Litt kjapp googling sier følgende:

 

"...De fleste av oss forbrenner altså omtrent 0,15 promille i timen (er du liten av høyde og vekt kan det ta lengre tid) etter at vi har drukket – og denne prosessen går sin gang uansett om du sover, trener, spiser eller drikker masse.

Én alkoholenhet (cirka ett glass rødvin, én halvliter, én drink) tilsvarer grovt regnet cirka 0,5 promille, og slik kan du også regne ut sånn cirka hvor lang tid til det vil ta før du er helt edru igjen, ifølge Lommelegen.no.

Drikker du for eksempel tre halvlitere på styrten, vil du få cirka 1,5 i promille, og dette vil du altså bruke omtrent 10 timer på å forbrenne......"

 

(kilde: http://www.kk.no/892...-for-du-er-edru)

 

Så kan du jo selv velge om du vil kjøre eller ikke. Med tanke på at promillegrensa i Norge er på 0.2, så bør du etter 4 timer klare deg helt fint:)

Har lest denne her, men gjorde meg ikke stort mye klokere for og være ærlig, med tanke på at det er snakk om 0.33l og ikke 0.5l.

Og inntaket skulle blitt gjort nå for 10min siden, og ikke 4timer siden, men tror jeg bare dropper øla og kjører med rendt blod jeg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du konkluderer jo egentlig helt riktig, helt av deg selv:) Har man drukket, så driter man i å kjøre bil. Må man kjøre, så driter man i å drikke.

 

Skulle ønske alle var som deg, og tenkte på konsekvensene før dem faktisk gjør enten A eller B.

 

Kudos! :)

 

Men, til spørsmålet ditt, så finnes det gode promillekalkulatorer der ute, blant annet denne:

http://www.dinside.no/219513/promillekalkulator

 

Regnestykket ser sånn ca slik ut: Alkohol i gram / (kroppsvekten i kg x 70%) - (0,15 x timer fra drikkestart) = promill

 

Nå vet jeg ikke tettheten til alkohol, men si at den er det samme som vann(sikkert ikke veldig feil). Så vil en 0,33 boks inneholde ca 140gram med alkohol.

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

 

Nå vet jeg ikke tettheten til alkohol, men si at den er det samme som vann(sikkert ikke veldig feil). Så vil en 0,33 boks inneholde ca 140gram med alkohol.

 

Om boksen er fylt med sprit så

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke tettheten til alkohol, men si at den er det samme som vann(sikkert ikke veldig feil). Så vil en 0,33 boks inneholde ca 140gram med alkohol.

Er du tullerusk? :)

4,5% av 330 er 14,85. Siden tettheten av alkohol er ca 80% av vann kan vi si at det ca er 11,9g alkohol i den pilsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før, når promillegrensa for bil var på 0,5 så hadde vi eit uttrykk med "kjøyrepils".

Dette innebar at ein voksen man i teorien kunne drikke en alkoholenhet (4cl sprit eller 0,3l øl) og fortsatt ligge akkurat under denne grensa.

 

Men denne "regelen" er no svært utdatert sidan promille grensa er meir enn halvert sidan den gong.

 

I dag kan du kanskje klare å fortsatt være kjøyrbar etter ei lettøl, men definitivt ikkje etter ei vanlig pils.

 

 

Det einaste som er 100% sikkert er at etter ei pils så er du ikkje under promillegrensa før det har gått minst eit par tima (sannsynligvis lenger).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...