Gå til innhold

Informatikk på NTNU - spørsmål


Hardgamer

Anbefalte innlegg

http://www.ntnu.no/studier/bit/om

Hallo, jeg vurderer å gå informatikk studiet på NTNU og lurer på om noen kan hjelpe meg litt...

 

Det står at informatikk er en bred IT-utdanning. er det noen som kan fortelle litt mer spesifikt hva det går ut på?

Under jobb tilbud står det at du jobbe med sykepleiere og oljearbeidere og i IT-avdelinger. vet dere om noen spesifikke jobber jeg kan få etter 5-år med informatikk? og hva ligger lønnen på (i de vanligste jobbene som du får med informatikk)

takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Informatikk er ganske bredt. Du kan spesialisere deg i veldig mye forskjellig.

 

Personlig har jeg i mine studier tatt mye programmering, men også elektronikk, logikk, matematikk, databaser osv.

 

Hva du "blir" avhenger mye av hva du spesialiserer deg i. Av de jeg kjenner som er ferdig med utdannelsen jobber mange som programmerere/utviklere eller som konsulenter.

 

Du har også muligheten til å spesialisere deg i f.eks robotikk eller elektronikk da blir selvfølgelig arbeidet du gjør anderledes.

 

Startlønn sies å være (veldig omtrentelig) 360k for bachelor og over 400k for master. Dette kan ventes å stige etter prestasjoner.

 

Generelt sett vil jeg hevde at informatikk for min del er programmering. Bruksomerådene er selvsagt mange... Defor kan du også jobbe med sykepleiere eller oljearbeidere. Det er også mange andre emner, men høres programmering forferdelig ut ville jeg ikke valgt informatikk.

 

En grad innen informatikk gir også mulighet til en doktorgrad og karriere som forsker. (Som de fleste andre vitenskaper)

 

Merk: Jeg går ikke Informatikk ved NTNU, men UiO. Mulig det er små forskjeller.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Startlønn sies å være (veldig omtrentelig) 360k for bachelor og over 400k for master. Dette kan ventes å stige etter prestasjoner.

 

ikke helt rett, var sånn for omtrent 4-5 år siden. Det har gått opp en del nå, husker ikke helt tallene, men mener det var rundt 400k bachelor og 450k master. Ikke be meg finne en kilde på det, er en stund siden jeg leste det og orker ikke å lete den frem.

Lenke til kommentar

Informatikk er et studie med mye valgfrihet, så akkurat hva du ender opp med er litt opp til hver enkelt. Når det kommer til de obligatoriske fagene så sørger de for at du får en grunnleggende forståelse for nettverk, databaser, hardware og programmering.

 

Studiet har bare 15stp matte(noe som er hovedforskjellen fra f.eks datateknikk), og 7,5stp perspektivemne (valgfritt ikke-teknisk), og resten er IT-fag.

 

Når det gjelder programmeringen som foregår på studiet så er det stort sett java som benyttes, men nok en gang så er det lett mulig å finne noe mer spennende blant valgfagene.

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...