Gå til innhold

Hva bør en satse på av investeringer?


Paladin78

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva en bør satse på innen investeringer?

 

Jeg har foreløpig stor andel av verdiene mine i bolig. Jeg kommer snart til å øke på med en halv mill innen egen primærbolig. I tillegg så vurderer jeg andre muligheter som kan gi meg en rask verdistigning. Har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt avhengig av risiko, innvesteringsbeløp og kunnskapen du sitter inne med. Investere i utleieboliger, banksparing, rente og indexfond, aksjefond og aksjer for å nevne de vanligste. Valuta spekulasjon også kan virke spennende i disse tider. Dersomrask verdistigning er målet er aksjer kanskje best for deg, men da må du også følge med i markedene, daytrading med stoploss kanskje? Krever dog mye tid og kunnskap.

Lenke til kommentar

Rask verdistigning er ofte synonymt med høy risiko.

 

Jeg ville hørt rundt i forskjellige meglerhus om hvilke typer fond de opererer med og hvor du kan forvente høyest avkastning. Ønsker du å ta litt risiko synes jeg at Pareto Nordic Alpha er veldig spennende. De kjører long/short-strategi som innebærer større risiko og evt. større gevinst enn "tradisjonelle" aksjefond som sikter seg ut på mer langsiktige aksjer.

Endret av kreppsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt avhengig av risiko, innvesteringsbeløp og kunnskapen du sitter inne med. Investere i utleieboliger, banksparing, rente og indexfond, aksjefond og aksjer for å nevne de vanligste. Valuta spekulasjon også kan virke spennende i disse tider. Dersomrask verdistigning er målet er aksjer kanskje best for deg, men da må du også følge med i markedene, daytrading med stoploss kanskje? Krever dog mye tid og kunnskap.

 

Jeg testet stop loss. Det funka overhodet ikke og aksjene ble ikke solgt når de skulle bli solgt. Så det der er litt risiko egentlig.

Lenke til kommentar

Jeg testet stop loss. Det funka overhodet ikke og aksjene ble ikke solgt når de skulle bli solgt. Så det der er litt risiko egentlig.

 

Hva skjedde ?

 

Hvis stop-loss systemet ikke la de ut for salg, er dette en alvorlig sak. Men hvis de ble lagt ut for salg, og det rett og slett ikke var noen der som ville kjøpe på den pris ... så kan jeg ikke se at det var feil. Aksjemarkedet er et marked, hvilket vil si at man ikke er garantert omsetning til en gitt pris - dette vil være opp til de enkelte aktører.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva skjedde ?

 

Hvis stop-loss systemet ikke la de ut for salg, er dette en alvorlig sak. Men hvis de ble lagt ut for salg, og det rett og slett ikke var noen der som ville kjøpe på den pris ... så kan jeg ikke se at det var feil. Aksjemarkedet er et marked, hvilket vil si at man ikke er garantert omsetning til en gitt pris - dette vil være opp til de enkelte aktører.

 

Jeg kjøpte på 8 kroner. satte stop loss på 7 kroner. dagen etter var aksjene verd 4 kroner og jeg hadde alle aksjene. det var kjekt. stoler ikke på stop loss etter dette.

Endret av Paladin78
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte på 8 kroner. satte stop loss på 7 kroner. dagen etter var aksjene verd 4 kroner og jeg hadde alle aksjene. det var kjekt. stoler ikke på stop loss etter dette.

 

Og ingenting i det du der skrev, sier noe om hvorfor aksjene ikke ble solgt. Altså vet i allefall ikke jeg om stop-loss systemet fungerte, eller ikke. Som jeg skrev i et tidligere innlegg, er man aldri garantert at noen ønsker å kjøpe aksjer på et gitt prisnivå...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og ingenting i det du der skrev, sier noe om hvorfor aksjene ikke ble solgt. Altså vet i allefall ikke jeg om stop-loss systemet fungerte, eller ikke. Som jeg skrev i et tidligere innlegg, er man aldri garantert at noen ønsker å kjøpe aksjer på et gitt prisnivå...

 

Jeg aner ikke hvorfor aksjene ikke ble solgt. Det eneste jeg kan anta, er at jeg stod for langt bak i en kø i forhold til andre som hadde satt stop loss med tanke på et mulig fall i aksjekursen. en annen mulighet er rett og slett at stop loss ikke fungerte. Jeg har flere ganger mottatt epost fra meglerne der det står: nå funker ikke stop loss. Som om det hjelper med en epost om det. Man sjekker ikke den kontinuerlig. Det er jo litt av poenget med stop loss. at man skal slippe å stresse med å selge hele tiden.

Lenke til kommentar

Ein aksje kan gå fort ned, før aksjonærane får tid til å selje noko som helst. Har du stop-loss på 7 kroner så må det nødvendigvis vere nokon som er interessert i å kjøpe til 7 kroner. Om ein aksje stuper frå 8,- til 4,- kroner i løpet av ein dag er det forståeleg at du ikkje får solgt noko. Kven vil vel kjøpe aksjar til 7,- kroner når verdien står til 4,- kroner?

 

At stop-loss ikkje fungerer av og til kan nok stemme, men du er ikkje garantert å få seld dei sjølv om du har stop-loss. I store selskap er det betre sjanse sidan det er eit større volum som blir handla dagleg. I mindre selskap er det mindre aktivitet og større risiko for at du ikkje får seld dine aksjar om kursen går ned.

 

Om du hadde alle aksjane i selskapet er det eit lite selskap med lite handel. Det er få som kjøper aksjar i mindre selskap når dei er på vei nedover. Når det har stoppa nedgangen kan kanskje ein del kjøpe for å satse på at kursen stig igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...