Hansien Skrevet 22. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 22. mars 2015 En bil som er bygget for 86 år siden og restaurert i dag har lov til å ha noen små skjønnhetsfeil. Bra du står på og tar vare på denne klassikeren! Lenke til kommentar
sunbeam-transformer Skrevet 7. april 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. april 2015 for ca 1 uke siden, så fikk jeg starta motoren for første gang, etter og ha fylt i motorolje og frostveske. bilen startet ikke lett første gang, tenningen var litt feiljustert. men etter og ha justert tenninga litt til, da fikk jeg startet motoren. motoren går pent. men den trenger litt justering av forgasser. jeg fikk også prøvekjørt bilen litt, men den har ingen bremser. så nå har jeg løftet opp bilen i lufta, så jeg får en god høyde på bilen når jeg skal se over alt av bremser. på lørdagen så begynte jeg med bremsene, og her kan dere se åssen bak bremsen ser ut. selve bremsene er i bra stand, men alle fjørene er veldig gamle og slakke, og ting beveger seg nesten ikke på grunn av gammelt fett. så jeg har brukt mye tid på rengjøring. men jeg har da satt på nye fjører, og alt er smurt opp igjen. så nå beveger alt seg fritt. så egentlig kan jeg sette på tromlene igjen. men hjullagrene rundt på bilen har veldig gammel fett i seg, så jeg skal rengjøre alle hjullagrene. etter det skal dem smøres inn med nytt fett. 1 Lenke til kommentar
sunbeam-transformer Skrevet 10. april 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. april 2015 jeg fikk smurt inn alle hjullagerenne i går med nytt lagerfett, og da fant jeg ut at det ene hjullageret bak var ødelagt, men nytt er bestilt. men jeg fikk satt på 3 tromler, og dem snurrer pent. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 10. april 2015 Rapporter Del Skrevet 10. april 2015 Kult! Er nye lager lett tilgjengelig, selv på en 80 år gammel bil? :O Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 10. april 2015 Rapporter Del Skrevet 10. april 2015 Bilen din burde være i BROOM Lenke til kommentar
sunbeam-transformer Skrevet 13. april 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. april 2015 (endret) deletilgangen er utrolig stor. derfor deletilgangen alltid har vært stor, er fordi det ble laget ca 4,858,644 stk fra 1927 til 1931 i alle karosserityper. det er utrolig mange av disse som fortsatt lever, og derfor er det lett og få tak i deler. alle deler blir reprodusert, til og med motorblokk og karosseri. men girkassehus og olje bunnpanne reproduseres ikke etter det jeg vet. jeg handler alltid fra earlyfordshop.no, veteranshop.se, eiker.no, antique ford deler norge. jeg har også handlet fra ebay, og macsautoparts.com. men jeg bruker ikke macsautoparts lengre, fordi frakta blir så utrolig dyr. hjullageret og lagerforseglingen jeg venter på nå kjøpte jeg hos eiker.no, om at dem hadde det på lager. jo mindre ventetid, jo bedre. her er det ødelagte hjullageret bak, og en sliten lagerforsegling. jeg tenkte jeg skulle skrive en e-post til broom.no når jeg er ferdig med denne pickup'n. men det vil ta litt tid. Endret 13. april 2015 av sunbeam-transformer Lenke til kommentar
sunbeam-transformer Skrevet 24. april 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. april 2015 det nye hjullageret er montert og tromlene ble montert på igjen, og bremsene ble justert i forrige helg. jeg har prøvekjørt bilen veldig mye denne uka, og jeg har oppdaget at det er en høy stygg bankelyd i girkassa, men lyden blir borte når jeg trykker inn clutchen, og når jeg kjører i tredjegir. og så lekker motoren veldig mye olje ut av et hull nederst på clutch huset. a ford pleier og lekke olje på denne plassen, men ikke så mye som jeg har, til og med etter at jeg har stoppet motoren så ligger det masse olje på gulvet. jeg vet at dette kommer av at det originale støpte hovedlageret er slitt, for da pleier det og lekke olje av det bakerste lageret, og da renner det inn i clutch huset. jeg valgte og ikke støype nye lagere på min a ford motor, fordi jeg synes dem så ok ut, men det ene lageret vet jeg så jævlig ut. så jeg ringte en av to i Norge som kan støype lagere, dette er det ingen som kan lengre. jeg forklarte problemet, og han kunne ta hele motoren med girkasse. så han kunne støype nye hovedlagere, og se over girkassa, og gjøre alt demonteringen + montering. så jeg begynner og skru ut motoren med girkasse i morgen, det er litt kjedelig og ta motoren ut igjen når den nesten akkurat har blitt satt inn igjen, og når motoren går så pent. men motoren måtte ha kommet ut uansett på grunn av girkasse ulyden. her er noen bilder fra en av mange prøveturer. det blir nokk lenge til neste prøvetur. Lenke til kommentar
sunbeam-transformer Skrevet 16. mai 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. mai 2015 a ford motor med girkasse ble levert 02.05.2015. jeg fikk noen nyheter i dag om åssen det går med motoren. motoren er demontert, og det blir snart støpt nye lagere. girkasse aksel var helt slitt. så det er fremgang her. det er godt og vite at motoren og girkassa kommer seg. dette blir en bra motor! Lenke til kommentar
sunbeam-transformer Skrevet 18. desember 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. desember 2015 (endret) oppdatering, motor ble hentet i august. jeg viser litt bilder av det som har hendt i mellomtiden. når som motor og girkasse er overhalt, så håper jeg at motor ikke skal ut igjen på en god stund.så da setter jeg like greit på nye gummi mellomlegg på motorfestene. nye gummibrikker.det var ikke noe står jobb og skifte gummi mellomlegg på motorfestene.like greit og skifte forsegling på kardangledd dekslene også.så var motor og gir montert igjen, like etterpå ble panser og radiator osv montert.første prøvestart med nyoverhalt motor og girkasse var skuffende. motoren gikk penere en noen gang, men den fusker når man gir gass, etter litt feilsøking så har den originale slitne forgasseren trolig fått en vacuum lekasje. så jeg gikk til innkjøp av en zenith 13922 gaffeltruck forgssser, denne forgasseren er anbefalt av folk med a ford, så da bare måtte jeg ha en, prisen kom på 3500kr.slik er resultatet Endret 18. desember 2015 av sunbeam-transformer Lenke til kommentar
sunbeam-transformer Skrevet 18. desember 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. desember 2015 i begynnelsen av november syntes jeg bilen er i bra nokk stand til og kunne bli godkjent. så jeg bestilte en time (enkeltgodkjenning) hos vegvesen, og fikk time raskt. jeg fikk ingen store mangler, kun mangel på tute, motor størrelse informasjon, og rammenummeret måtte vises. rammenummer ligger faktisk under karosseriet på disse bilene, så det er ingen lett oppgave og få sett rammenummeret på kort varsel. så da var det bare og reise hjem igjen med a forden på tilhenger. jeg begynte raskt med og fjerne plana, så jeg får løftet karosseriet nokk bakover for og få lest rammenummeret. når det var gjort, så ringte jeg vegvesenet, og dem kom hjem til meg for og se på rammenummeret. så ble den godkjent med valgfritt skiltnummer, så jeg valgte skiltnummer e991. men selv om bilen ble godkjent, så fikk jeg ikke skilter. skilt måtte jeg bestille selv. skilt bestilte jeg hos østlandske lettmetall, pris 1688kr med frakt. disse skiltene er helt tidsriktige, disse ble brukt mellom 1929 til 1950. 1 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 19. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2015 Fortsatt like imponert over alt arbeidet ditt. En eksepsjonelt vakker bil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg