Gå til innhold

Refleksjon: Godt nytt fotoår!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ces er vel ikke den viktigste messen, men det blir nok noe annet på IFA (kommer sikkert noen "overraskelser" i september)! :)

 

Som Oly-fan håper og "tror" jeg på både nye PEN'er, en High-End OM MFT, og sågar ett eller annet snasent på FT-fronten.....! :ph34r:

Også spent på hva det kommer ut av et ev. utvidet samarbeid med Sony på kamerafronten..... :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg tror vel egentlig at 2013 blir et rimelig slapt år når det gjelder nyheter. Men det kan bli et år med mange gode tilbud på snasent utstyr.

 

Det er vel, kort sagt, dette som også er vår vurdering.

 

Jeg tror at hvis Canon får i gang den nye sensorfabrikken vil vi se flere kameramodeller derifra til året, hvorfor? Canon har ligget ganske lavt i terrenget de siste årene angående sensorteknologien deres og hvis fabrikken/sensoren blir som forventet tror jeg de gjerne vil vise det med og oppgradere flere modeller.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ces er vel ikke den viktigste messen, men det blir nok noe annet på IFA

 

Ja, vi vurderer det også slik at vi prioriterer IFA over CES, som du sikkert skjønte.

 

Jeg tror at hvis Canon får i gang den nye sensorfabrikken vil vi se flere kameramodeller derifra til året, hvorfor? Canon har ligget ganske lavt i terrenget de siste årene angående sensorteknologien deres og hvis fabrikken/sensoren blir som forventet tror jeg de gjerne vil vise det med og oppgradere flere modeller.

 

Meget mulig, men det blir i så fall i siste halvdel av 2013, tror vi, evt kanskje til og med uti 2014, tatt i betraktning hvor lang ventetid det har vært på ting tidligere.

 

Jeg tror 2013 blir den ordenlige starten på kameraer med applikasjoner, noe som kommer til å endre mye.

 

Det kan godt være - bare tenkt på hva f.eks Magic Lantern har fått til UTEN app-støtte, allerede - men om slikt blir en suksess eller ikke vil i stor grad komme an på hvilke apper som utvikles.

 

Jeg personlig er også ennå litt skeptisk til konseptet, ganske enkelt fordi det hittil ser ut til å ha en ikke helt positiv effekt på andre ting ved kameraet, som f.eks responstid og hurtighet.

Lenke til kommentar

Jeg er enig at det kan være lurt å skippe messereising til fordel for flere matnyttige artikler - messene er såpass godt dekket i alle bauger og kanter uansett så det blir som regel bare smør på flesk, og da smør på allerede velhengt flesk.

 

Vet ikke om det blir så mange ff-nyheter i 2013 dersom en ser bort fra ryktene om Canons monster som antagelig og får en monsterpris og dermed blir totalt uinteressant for de fleste. Kompakter med ff-sensor tviler jeg på at det blir særlig mange av med det første. Prisen på Sonys utgave skaper neppe mange kjøpere, men at det kan komme etpar senere er ikke umulig. Men kanskje kan det spire en økende middelvei ved å bruke cropsensorer med lignende størrelse som i crop speilrefleks i mer avanserte middelsstore kompakter.

 

Jeg tipper vi får et cropår for speilrefleks ala det man opplevde i 2012 med ff, særlig dersom Canon er klar med den nye sensoren/fabrikken. Man kan lett tenke seg at Canon da vil i løpet av 2013 komme med nye utgaver for alle deres cropserier. Mange venter på 7Dmk2 og muligens er den først ut - når på kalenderen er umulig å vite, men jeg tror i løpet av første halvår. Det blir og spennende å se om Nikon snart svarer på 7D.

 

Objektiver daler det ned fra skyer titt og ofte, og sikkert og i 2013. Objektivene er jo produsentenes gullkalver. Interessant er det også dersom Sigma nå virkelig har tatt fatt i kvalitetsaspektet over hele fjøla, og ikke bare på noe få nye utvalgte objektiver.

 

Speilløse systemkamera er i ferd med å bli samme uoversiktelige jungelen som kompaktverden er, og med stadig nye minimalt forbedrete utgaver i pine og hyttevær blir det ikke lettere å navigere der. Jeg tipper en begynnende stagnasjon i salget for den avdelingen i 2013 og muligens vil Canon spise noe av de etablerte (i hovedsak kun fordi det kan skilte med en Canonlogo) og ikke nødvendigvis skape et særlig økt kvantumssalg for totalen.

 

Jeg har lenge ment at det bare er et tidsspørsmål før Canon hiver seg på mobilmarkedet for å ta igjen tapt kompaktsalg hvor de alltid har vært store. Muligens tenker de nytt og kommer med en kameramobilgreie, eller en direkte konkurrent til de etablerte smartphone's. Om det blir i 2013 gjenstår å se, muligens er det noe tidlig enda for den erkekonservative elefanten, men hvem vet.

 

Andre gadgets fødes hver dag så det kommer nok både nyttige og unyttige greier der og i 2013. "Kjekt å ha" og "må ha" er ofte nærmere beslektet enn de fleste vil innrømme.

 

Noe av det mest interessante i 2013 blir etter min mening å se hvor D600 og 6D legger seg i pris når produksjonen er på større nivå enn etterspørselen og lageroppbygging skjer i større skala. Det prisnivået vil antagelig fortelle noe om hvor smertegrensen går for produsentene, og hva man kan ane fremtiden vil bringe for såkalte billige ff-kamera.

 

Tor

Lenke til kommentar

 

Speilløse systemkamera er i ferd med å bli samme uoversiktelige jungelen som kompaktverden er, og med stadig nye minimalt forbedrete utgaver i pine og hyttevær blir det ikke lettere å navigere der. Jeg tipper en begynnende stagnasjon i salget for den avdelingen i 2013 og muligens vil Canon spise noe av de etablerte (i hovedsak kun fordi det kan skilte med en Canonlogo) og ikke nødvendigvis skape et særlig økt kvantumssalg for totalen.

 

Hva gjør det mere uoversiktelig enn DSLR? Jeg tipper speilløse vil fortsatte å øke, og i større grad ta over for DSLR.

 

AtW

 

 

 

Det kan godt være - bare tenkt på hva f.eks Magic Lantern har fått til UTEN app-støtte, allerede - men om slikt blir en suksess eller ikke vil i stor grad komme an på hvilke apper som utvikles.

 

Jeg personlig er også ennå litt skeptisk til konseptet, ganske enkelt fordi det hittil ser ut til å ha en ikke helt positiv effekt på andre ting ved kameraet, som f.eks responstid og hurtighet.

 

Kanskje får man noen dårlige varianter i starten, men det vil i såfall bare forsinke det i mine øyne, fordelene er enorme.

 

AtW

Lenke til kommentar

Skal det ha noen hensikt med app'er på et kamera, så må produsentene også ha et kraftig tilgjengelig API slik at man får mer strømlinjeformede varianter av Magic Lantern. Ellers er jeg redd for at det blir fabeook/instagram fjas.

 

Det er ikke mye spennende som kommer til å skje på crop-kamera siden tror jeg. Vi vil nok se om Nikon kommer med D400 eller om den linjen er død. D7100 kommer kanskje, og en D3300 på høsten. Akkurat som Canon 700D. Om 60D og 7D erstattes i 2012, er jeg mer usikker på. Det blir i såfall sent.

 

Olympus kommer med noe; men jeg er usikker på om det blir nok. Da er jeg mer spent på Panasonic GX2 - kommer den med eller uten innebygd søker.

 

Det som kan bli spennende, er hva Pentax finner på. Ryktene går på FF.

 

Fuji kommer vel med en oppgradering av X100 og X10. Ellers bør de vel konsentrere seg om XF optikk?

Lenke til kommentar

Skal det ha noen hensikt med app'er på et kamera, så må produsentene også ha et kraftig tilgjengelig API slik at man får mer strømlinjeformede varianter av Magic Lantern. Ellers er jeg redd for at det blir fabeook/instagram fjas.

 

Det kommer uten tvil til å komme masse apps som endrer på bildet, og gir bilderelaterte forandringer både ting som instagram (enkelte synes jo det er sjarmerende med dårlige objektiv feks :) Filtre kan gjøre mer eller mindre det samme), og apps som legger til nyttige funksjoner. Om ikke med en gang, så etterhvert.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg forventer at mange vil mene motsatt, men foreløpig har vel flertallet av speilløse kunder vært hentet fra kompaktgruppen såvidt jeg har forstått(?)

 

Tor

 

Litt vanskelig å si, varierer nok endel fra marked til marked, slaget blant speilløse ligger vel på rundt 20% av det totale systemkamera-markedet. Om veksten spiser av kompakter eller stagnert DSLR-vekst er ikke så lett å si. Vi får se hvordan det går, fremtiden er vanskelig å spå, selv om man har fagkunnskap om temaet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke mye spennende som kommer til å skje på crop-kamera siden tror jeg. Vi vil nok se om Nikon kommer med D400 eller om den linjen er død. D7100 kommer kanskje, og en D3300 på høsten. Akkurat som Canon 700D. Om 60D og 7D erstattes i 2012, er jeg mer usikker på. Det blir i såfall sent.

Bak min spådom der ligger det inne forutsetningen at Canon er mer eller mindre klar med den nye cropsensoren, dvs klar for produksjon tidlig på året. Men det har vist seg en god stund nå at de av forskjellige årsaker er i bakleksa med mye, så det vil ikke forundre meg om det og skjer nok en gang. Det vil heller ikke forundre meg om de fortsetter den nye trenden med å lansere et halvt år eller mer før det er i produksjon, noe som minner meg om en smule panikk.

 

Selv tipper jeg at en ny sensor vil få sin fødsel først i 7Dmk2 (eller hva de kommer til å kalle det, er jo rykter om en ommøblering/renaming av seriene). 18mp sensoren dukket først opp i 7D. Men det kan og tenkes at 7Dmk2 får en unik sensor som den ikke deler med de andre cropseriene.

 

For min del er 7Dmk2 det mest interessante som kan skje i 2013, og da ment som hva de egentlig klarer å forbedre av betydning i forhold til mk1. Det eneste jeg er "redd" for er at mk2 vil bli jekket opp til proffnivå med tilsvarende prisøkning, denne tanken pga 1.3 crop er ute av det segmentet (for egen del kommer jeg ikke til å vurdere å bytte ut mitt mk1 uten at mk2 kan levere betydelig mindre støy på ISO 3200)

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg forventer at mange vil mene motsatt, men foreløpig har vel flertallet av speilløse kunder vært hentet fra kompaktgruppen såvidt jeg har forstått(?)

 

Tor

Det spises nok vel så godt av crop-DSLR markedet. I Japan står nå de speilløse for 50% av salget av systemkameraer. Det er en trend vi vi se komme her også.

Lenke til kommentar

Har ingen som helst tro på at salget av de speilløse stagnerer, snarere tvert om! Vi kommer nok til å få en framtid med "mange" rimeligere FF-kameraer og d.s. for speilløse.....! :dribble:

Det store spørsmålet blir nok heller hva som skjer med crop-segmentet etterhvert....... :hmm:

Interessant blir det også å se hvordan prisene på skikkelig godt glass blir etterhvert! (Tror vel egentlig ikke på at de "ledende" produsentene jekker ned prisene, men..., men...., dersom de får enda mer seriøs konkurranse fra "andre" , slik som Sigma osv., så,,,,,,,).... :ph34r:

Og uansett så kjører jeg iallefall minst "dobbelt", i mange år ennå - artig det! :yes:

Lenke til kommentar

Det er en trend vi vi se komme her også.

Den spådommen har vi hørt om så lenge speilløse systemkamer har eksistert, så uansett må vi være betydelig tregere enn japsene :glare:

 

Og som jeg har påpekt like lenge er det ikke alt som blir en hit i japan slår til like omfattende i resten av verden. Japanerne er gadgetselskere nr 1 i verden og hopper i temmelig samlet flokk på nye dingser av alle arter. Mens i f.eks USA som er en gigant i kamerasalg, sliter de speilløse i følge canon som vel sa i en pressemelding at de der over kun kom til å selge en variant av deres speilløse greie.

 

Det er god endel japanske turister her i distriktet om sommeren som kommer med cruisebåt, og såvidt jeg får med meg så henger det helst en speilrefleks eller superzoom rundt deres hals (muligens de legger igjen den speilløse saken i lugaren for alt hva jeg vet).

 

 

Men vi får se, foreløpig er det langt frem til 50% her på berget.

 

Tor

Lenke til kommentar

Vi kommer nok til å få en framtid med "mange" rimeligere FF-kameraer

Hvor er grensen for "rimelig" i dine øyne? Jeg tror at før massene kjøper ff-kamera må de ned på prisnivå med dagens volumselgere inklusive kitobjektiv, dvs f.eks Canons xxxD serie. Det er lett å glemme på forum som dette at flertallet av kamerakjøpere aner ikke en dritt om sensorstørrelser - samtidig er det denne kjøpergruppen som er viktigst for produsentene.

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...