Gå til innhold

En gladsak om Ubuntu


Anbefalte innlegg

Har ingen lang erfaring som bruker av Ubuntu, men det kan kanskje endre seg etter i dag. I tillegg til å berge filer og mapper berget kanskje Ubuntu en kroppsdel eller to til undertegnede også.

 

Det hadde seg slik at jeg installerte Drømmefall: den lengste reisen på laptopen til kona. Så fant spillet ut at det var på tide med en nasty rootkit og før jeg skjønte hva jeg hadde gjort så nektet maskinen å starte igjen.

 

Boot, og mulighet for reperasjon hadde gått rett vest. Ingenting funket. (liker å leve farlig så gjennoppretting var deaktivert).

 

Kjerringa ble mer og mer forbanna da hun skjønte at skolearbeid, bilder, pluss et hav av eksamensoppgaver og andre ting kunne gå tapt. Jeg følte meg rimelig trengt opp i et hjørnet og tenkte at dette så mørkt ut. Er det den 21. på forskudd ?

 

Så var prøver man da ? Jo, jeg husker at jeg for et år siden prøvde Ubuntu for morro skyld (var ikke så gøy) og husket at jeg leste noe om try before you install. Au dæven tenkte jeg er dette min siste sjanse ?

 

Så sagt som gjort, last ned ubuntu, brenn image på dvd og sett inn plate i laptopen. Etter noen sekunder begynner det å skje noe og skjermen viser tegn til at Ubuntu er på vei. Nice tenkte jeg, virker lovende. Men, så kom jeg på at noen stor minnepenn hadde jeg ikke hjemme og den eksterne hardisken var svært lite pålitelig.

 

Redningen ble da junior sin HTS desire som kunne funke som harddisk. Hvilket den også gjorde. Så noen minutter senere ble 6 GB med "kritisk" materialet berget over, og back up ble tatt i hytt og pine.

 

I følge kona skal jeg få oppleve denne jula også, men det var visst nært på en stund. Argumenter som at "kjære, ting du ikke kan miste kan du da aldri lagre kun et sted" falt ikke i god jord.

 

Så en stor takk til Ubuntu som berget jula og mere til :)

Endret av firberblad
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

www.owncloud.com (egen server)

www.dropbox.com

www.skydrive.live.com

www.drive.google.com

 

Kanskje lagre viktige dokumenter o.l i online storage så har man backup hvis maskina/eventuelle backupmedier ryker. Alltids lurt med egne fysiske backupmedier men med online storage er man enda mer sikker. Hvis du/hun har noya for at databasene/informasjon blir hacket kan man lage en krypter container med:

 

www.freeotfe.org

www.gpg4win.org (har ikke testet yet)

www.truecrypt.org (inb4 backdoor)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

www.owncloud.com (egen server)

www.dropbox.com

www.skydrive.live.com

www.drive.google.com

 

Kanskje lagre viktige dokumenter o.l i online storage så har man backup hvis maskina/eventuelle backupmedier ryker. Alltids lurt med egne fysiske backupmedier men med online storage er man enda mer sikker. Hvis du/hun har noya for at databasene/informasjon blir hacket kan man lage en krypter container med:

 

www.freeotfe.org

www.gpg4win.org (har ikke testet yet)

www.truecrypt.org (inb4 backdoor)

 

Veldig bra.

Jeg har tenkt på det samme mange ganger, men hver gang jeg skal søke etter mulige lagringsplasser har det blitt til at jeg har blitt avsporet når jeg finner andre interessante ting.

Nå har jeg en liste som jeg kan benytte ved anledning (en gang iløpet av de neste 3-4 ukene ?).

Lenke til kommentar

Veldig bra.

Jeg har tenkt på det samme mange ganger, men hver gang jeg skal søke etter mulige lagringsplasser har det blitt til at jeg har blitt avsporet når jeg finner andre interessante ting.

Nå har jeg en liste som jeg kan benytte ved anledning (en gang iløpet av de neste 3-4 ukene ?).

 

Kan legge til https://www.bitcasa.com/ i listen også så har du mange alternativ til nettlagring :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...