Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Internett begynte plutselig å gå utrolig treigt/stoppe på én datamaskin


Anbefalte innlegg

For omtrent to uker siden begynte internett på en av de bærbare datamaskinene vi har i hus å gå utrolig treigt. Ingen kan huske at vi har lastet ned noe programvare som kan forårsake dette, og kommer ikke på noen som helst grunn for at dette skjer. Det skjer også kun på denne ene maskinen, some r grunnen til at jeg poster det her og ikke under sub-forumet for internett. Maskinen har ikke blitt dunket, tråkket på, sølt på eller noe lignende og er i samme stand som før problemen skjedde, så vidt vi kan huske.

 

Maskinen er en Packard Bell EasyNote TS11SB med 64-bit Windows 7 Home Premium. Diverse specs:

Prosessor: AMD A8-3500M APU med Radeon HD Graphics 1.50 GHz

8GB Ram

Internett er fra Lyse Altibox og skal ha en hastighet på 60/60. Vanligvis er to TVer og to dataer koblet til. Er mulig telefonen og er koblet til, men er ikke helt sikker på dette.

 

Har kjørt en full scan med Norton 360 uten å finne noe, renset datamaskinen med CCleaner, og kjører nå enda en scan med AdAware. Vurderer å resette maskinen til et backuppunkt like før disse problemene oppstod, men vil se om det finnes en skikkelig løsning før.

 

Litt mer detaljer rundt problemet:

Som nevnt fungerer internett helt fint på alle andre maskiner. Det er kun på denne maskinen at det ikke virker. Jeg har prøvd i både Chrome, Firefox og IE, og problemet finnes overalt. Når jeg nå lastet ned en oppdatering til CCleaner gikk det derimot uten problemer, men fra tid til annen vil slike oppdateringer også låse seg. Om de funker får jeg full hastighet, og filene lastes ned i løpet av et sekund eller to. Noen ganger lastes sidene inn halvveis, andre ganger helt. Noen ganger får jeg beskjed om at Chrome ikke kunne koble seg til siden i det hele tatt.

 

Sjekket om det fantes drivere for nettverkskortet men fant ingenting. Enheten er "Atheros AR5B97 Wireless Network Adapter". Har ikke prøvd å koble direkte til ruteren med en ethernetkabel, men dette er uansett en løsning som ikke passer videre godt.

 

Håper virkelig på svar ganske kjapt. Om du trenger mer informasjon er det bare å spør. Jeg er ikke ekstremt teknisk av meg, så omd et er mer komplisert hadde jeg satt pris på om du forklarte litt bredere :)

 

Kristoffer

Endret av KristofferAG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! :)

 

Start med å laste ned de siste driverne til WIFI kortet ditt her: http://www.atheros.cz/atheros-wireless-download.php?chipset=40&system=6

 

Gå så inn i Enhetsbehandling i Windows og slett driverne og så WIFI kortet ditt fra systemet...

Reboot PC'en din. Installer de nye drivere du har lastet ned og koble deg til nettverket ditt. Hvis ikke problemet er løst (prøv å kjør en speedtest på http://test.telenor.no og se om du får rett hastighet), så sjekk om det er ny firmware til routeren din. Har du egen trådløs router egentlig, eller bruker du hjemmesentralen? :) Last ned og installer ny firmware, hvis du har egen trådløs router..

 

Etter du har gjort dette, så bør hastigheten være tilbake til normalt, hvis problemet ligger i noe av dette... :)

 

Christian :)

Endret av _Christian_N
Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Først av alt: Jeg kjørte speedtests på tre forskjellige laptoper. Ping på den laptopen med problem var 80, med hastigheter på 40/20. Ping på begge de to andre var 20, med betydelig lavere hastighet. Disse to er flere år gamle, og har forferdelig dårlige specs, så hastigheten er ikke så interessant. Jeg plugget den også inn i ethernet, Og fikk den samme pingen, men hastigheter på 63/40. Ikke så overraskende her heller, men jeg undrer virkelig på hvorfor pingen er så forskjellig.

 

Tviler sterkt på at antivirusen har noe som helst å gjøre med dette. Jada, Norton 360 er ikke det beste, men det funker nok. Dataen brukes fint lite.

 

Akkurat nå kjørte PCen ganske greit, jeg vil prøve å få kjørt speedtest neste gang den oppfører seg dårlig igjen, for å se om resultatene er veldig annerledes. Vil også se om jeg kan finne noen prosesser eller lignende som suger minne/cpu mens problemet er tilstede. Deretter kommer jeg til å sjekke ut driverene og WiFi-kortet, som du sa Christian.

 

Tviler sterkt på at det er problemer med routeren. Det er en egen trådløs router jeg bruker, som er koblet direkte til hjemmesentralen, såklart. Router og hjemmesentral ble installert for under en måned siden, så jeg tviler på at problemet ligger der. Det får jeg sjekke i etterkant.

 

Igjen, takker for svar, skal oppdatere her etter jeg får testet litt mer.

Lenke til kommentar

Det var veldig merkelig, Kristoffer AG. Virker som noe lokalt på maskinen din ødelegger tracert..

Du skal egentlig få noe slikt:

Tracing route to continental.uio.no [129.240.13.149]
over a maximum of 30 hops:
 1	<1 ms	<1 ms	<1 ms  DD-WRT [192.168.1.1]
 2	22 ms	28 ms	28 ms  10.195.64.1
 3	31 ms	34 ms	31 ms  62.92.86.81
 4	19 ms	21 ms	21 ms  ti0001d320-ge1-1-7-10.ti.telenor.net [146.172.109.237]
 5	30 ms	29 ms	21 ms  ti0001c310-ae4-0.ti.telenor.net [146.172.98.145]
 6	18 ms	14 ms	14 ms  ti0001c400-ae3-0.ti.telenor.net [146.172.100.125]
 7	 7 ms	15 ms	12 ms  ti0300b400-ae1-0.ti.telenor.net [146.172.105.50]
 8	13 ms	11 ms	13 ms  ifi2-gw.uninett.no [128.39.65.37]
 9	13 ms	 7 ms	10 ms  oslo-gw.uninett.no [128.39.255.49]
10	42 ms	43 ms	36 ms  uio-gw8.uio.no [128.39.65.18]
11	40 ms	43 ms	39 ms  mrom-gw2.uio.no [129.240.25.18]
12	42 ms	30 ms	20 ms  continental.uio.no [129.240.13.149]
Trace complete.

 

Kan Norton være kilden?

Hva sier ping mot www.nix.no ?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...