Gå til innhold

Vil øke prisen på musikktjenester


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er at dei som ikkje synest det er verd det å betale 100,- kroner for ei CD-plate eller 99,- kroner i månaden for Spotify lastar ned musikken i staden for.

Sånn sett kan dei alltid stille ultimatum til bransjen. "Set de ikkje ned prisen så piratkopierer eg". Ikkje ser det ut til at kampen mot piratkopiering blir vunne med det første heller. I tillegg har du den gruppa som meiner musikk er ein menneskerett, at det skal vere gratis og at artistane tilsynelatande ikkje skal få betalt.

 

Hadde me ikkje hatt piratkopiering så kunne folk valt mellom musikk eller ikkje musikk, men i dag står valet mellom å betale for musikk eller ikkje betale for musikk. No tilbyr riktig nok Spotify ei bra teneste ein ikkje kan finne i piratkopimiljøet - etter det eg veit - som kan få fleire til å betale. Det er det beste steget bransjen har tatt sidan digital nedlasting kom.

Lenke til kommentar

Siterer det jeg sa i Cuneax forige innlegg på akkuratt samme emne.

 

"Spørsmålet her er vel hva artist og plateselskap tjener. Raskt googlesøk viser at snittprisen er 0,009 kr per avspilte stream (en sum som skal fordeles på plateselskap, produsent og artist). Enkelt å forstå hva som da er lønnsomt/ikke lønnsomt for små, store og mellomstore artister.

 

Det uavhengige norske plateselskapet daWorks feirer i år ti år og representerer cirka 600 innspillinger. Blant artistene er Ovi, Something Sally, Trine Rein, Winta, Kari Iveland, Finn Kalvik, Göran Fristorp, Johanna Demker og Marian Aas Hansen, skriver NTB.

Ikke rart Trine Rein ikke drar inn mye penger gjennom spotify. For en artist med (hypotetisk) 300 avspillinger om dagen genererer dette en snau tusenlapp i året - mens for artister som ligger noen uker på toplisten - for eksempel landeplagen Gangnam Style med (hypotetisk) 500.000 avspillinger om dagen er inntekten 1,64 millioner per anno.

Konklusjon - er du en liten artist tjener du definitivt mest på å kun selge plater til >79 kr, mens om du er en one hit wonder - eller best av alt, har mange sanger med mange avspillinger - tjener du helt ok på streamingtjenester.

 

Fakta er at det er konserter og salg av rettigheter til Radio, film og tv som artistene tjener mest på. Klarer ikke Trine Rein og resten av daWorks å dra inn nok penger der kan de ikke forvente å få inn urimelig mye per avspilling på streamingtjenester."

 

Slik bakgrunnssaken var er det ingen intensjoner fra Spotify om å heve prisen - og som Cannibalgruppy sier - du får en del CD'r til 1200 kr - men hvorfor kjøpe 6 CD'r på Platekompaniet nå du kan få all musikken du vil online til samme prisen. Som jeg nevner over - er det kun små artister med få avspillinger som ikke får inntekter fra Spotify. Synd, trist, leit!

Bakgrunnen for debatten.

Lenke til kommentar

Siterer det jeg sa i Cuneax forige innlegg på akkuratt samme emne.

 

"Spørsmålet her er vel hva artist og plateselskap tjener. Raskt googlesøk viser at snittprisen er 0,009 kr per avspilte stream (en sum som skal fordeles på plateselskap, produsent og artist). Enkelt å forstå hva som da er lønnsomt/ikke lønnsomt for små, store og mellomstore artister.

 

Det uavhengige norske plateselskapet daWorks feirer i år ti år og representerer cirka 600 innspillinger. Blant artistene er Ovi, Something Sally, Trine Rein, Winta, Kari Iveland, Finn Kalvik, Göran Fristorp, Johanna Demker og Marian Aas Hansen, skriver NTB.

Ikke rart Trine Rein ikke drar inn mye penger gjennom spotify. For en artist med (hypotetisk) 300 avspillinger om dagen genererer dette en snau tusenlapp i året - mens for artister som ligger noen uker på toplisten - for eksempel landeplagen Gangnam Style med (hypotetisk) 500.000 avspillinger om dagen er inntekten 1,64 millioner per anno.

Konklusjon - er du en liten artist tjener du definitivt mest på å kun selge plater til >79 kr, mens om du er en one hit wonder - eller best av alt, har mange sanger med mange avspillinger - tjener du helt ok på streamingtjenester.

 

Fakta er at det er konserter og salg av rettigheter til Radio, film og tv som artistene tjener mest på. Klarer ikke Trine Rein og resten av daWorks å dra inn nok penger der kan de ikke forvente å få inn urimelig mye per avspilling på streamingtjenester."

 

Slik bakgrunnssaken var er det ingen intensjoner fra Spotify om å heve prisen - og som Cannibalgruppy sier - du får en del CD'r til 1200 kr - men hvorfor kjøpe 6 CD'r på Platekompaniet nå du kan få all musikken du vil online til samme prisen. Som jeg nevner over - er det kun små artister med få avspillinger som ikke får inntekter fra Spotify. Synd, trist, leit!

Bakgrunnen for debatten.

 

men de små artistene selger som regel litt musikk og tjener helt ok ved å selge en plate på butikken til 79kr. er ikke sånn at vi MÅ ha en eller den andre. jeg støtter noen lokale band(blandt annet broren min) ved å kjøpe en cd elller noe sånt av dem. jeg har aldri og som folk flest aldri tenkt på å kjøpe meget spesiell musikk av band som ingen har hørt om:P de bandene tjener fint lite uansett. de små artistene tjente fint lite før spotify også. og de store artistene tjener dritbra med og uten spotify

 

spotify er faktisk en genial og gratis måte å reklamere seg selv på. selv om intektene på spotify selv er lave har da 500 mennesker hørt deg per dag. det er en god sjangse for at disse kommer på konsert. så om ikke noe annet er dette en bra måte å presse artister til å løfte på ræva og ha mer konserter.. dette var hovedinntektskilden før og burde bli det igjen.

Endret av cannibalguppy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo tull å si at man får tilgang til all musikk i verden. Jeg har brukt spotify i lang lang tid, men ender ofte opp med å loke rundt på YouTube eller SoundCloud eller lignende sider for å finne musikken jeg er ute etter. Det er absolutt ikke all musikk som havner på Spotify, og 1200 kroner i året er definitivt nok. Jeg kunne nok gått med på å betale en 20-30 kroner ekstra for bedre lydkvalitet, men om prisen øker og forbrukerene ikke får noe bedre tilbud er det nok mange som kommer til å dette av, meg inkludert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss si at spotify koster ca kr 1200 i året, si at man har dette i 10 år, det blir 120000kr, da kan man jo sammenlikne med hva gjennomsnittet hadde brukt på fysiske medier dersom piratkopiering ikke var et alternativ.

Merk også at man med spotify betaler man igjenn og igjenn for akkurat den samme musikken. Jeg ser vel for meg at denne modellen nok er godt rettet mot pop musikk lyttere, da man enkelt og greit kan bytte ut musikken

 

la oss se nærmere på 10 års perspektivet 12000kr, la oss si at en cd på play.com koster f.eks 50kr, da får man 240 plater, jeg regner med dette kanskje er det som er vanlig å opparbeide deg på den tiden, selv dette selvsagt er svært variabelt, noen har 10 plater, abdre har tusenvis.

 

jeg tror nok ikke det vil lønne seg å sette opp prisen, når TV-serie og film-streaming tjenester som netflix er billigere så ser man fort at prisene nok ikke er helt der dem bør være, hva er dyrest å produsere, en film eller et album? dette varierer nok, men jeg tror nok at film i de aller fleste tilfeller er mer kostbare.

Lenke til kommentar

[...] spotify er faktisk en genial og gratis måte å reklamere seg selv på. selv om intektene på spotify selv er lave har da 500 mennesker hørt deg per dag. det er en god sjangse for at disse kommer på konsert. så om ikke noe annet er dette en bra måte å presse artister til å løfte på ræva og ha mer konserter.. dette var hovedinntektskilden før og burde bli det igjen.

Det jeg forsøkte å presisere. Viser igjen til innlegget mitt tidligere. Hele denne diskusjonen er egentlig uinteressant da Spotify ikke har noen planer om å øke prisen. Hele diskusjonen er bygget på en artikkel om at daWorks, som representerer en haug med "små" norske artister, mener de ikke tjener nok på Spotify. Overskriften og hele diskusjonen er egentlig misvisende. Helt enig med deg, som jeg sa tidligere, Spotify er hovedsaklig en promoteringskanal. Konserter, effekter, album, radio og events artistene tjener penger på - det har tydligvis ikke daWorks forstått.

Lenke til kommentar

La oss si at spotify koster ca kr 1200 i året, si at man har dette i 10 år, det blir 120000kr, da kan man jo sammenlikne med hva gjennomsnittet hadde brukt på fysiske medier dersom piratkopiering ikke var et alternativ.

Merk også at man med spotify betaler man igjenn og igjenn for akkurat den samme musikken. Jeg ser vel for meg at denne modellen nok er godt rettet mot pop musikk lyttere, da man enkelt og greit kan bytte ut musikken

 

la oss se nærmere på 10 års perspektivet 12000kr, la oss si at en cd på play.com koster f.eks 50kr, da får man 240 plater, jeg regner med dette kanskje er det som er vanlig å opparbeide deg på den tiden, selv dette selvsagt er svært variabelt, noen har 10 plater, abdre har tusenvis.

Eg har ca. 200 album i dag. Om nokon sa til meg at eg kunne velje mellom 240 album og 20 millionar ++ songar dei neste ti åra så ville eg valt Spotify. No er ikkje det eit realistisk dilemma sidan eg kjem til å kjøpe album samtidig som eg brukar Spotify, men det er så lettvint og praktisk med Spotify at eg ikkje kan sjå på kroner og øyre. Ja takk begge delar.

 

Det er ikkje snakk om å byte ut musikken. Finn du eit bra album på Spotify så forsvinn det ikkje. Det er snakk om å utforske ny musikk og lytte til den kjapt og enkelt.

Om eg lyttar til 500 album over 10 år, så har eg kanskje betalt om og om igjen for dei same, men eg har lytta til dobbelt så mange som eg ville gjort med å kjøpe CD.

 

Eg har hatt Spotify Premium i 1 ½ år så langt. På den tida har eg laga spelelister med totalt 150 album. Om eg skal telje med album eg har høyrt, men ikkje likt nok til å lagre i speleliste, så vil nok lista nærme seg 250. Det er på eitt og eit halvt år. Eg hadde aldri oppdaga og lytta til så mykje musikk om eg kjøpte alt på CD. I denne farten vil eg ha kome gjennom 1250 album på 10 år. Det er 9,6 kroner per album.

 

Eit av poenga med Spotify er at det kan endre folk sine vanar med musikk. Ein person som kjøpte 3-4 album i året finn kanskje titals nye album med Spotify. Difor meiner eg samanlikninga blir feil.

Lenke til kommentar

Synes ikke musikkbransjen (med noen unntak selvsagt) gjør annet enn å klage. De oppfører seg som en sutrete unge som ikke får det som han/hun vil...

 

Latterlige latterlige mannen. Nesten 1200 kr i året er så alt for mye. Musikk er latterlig overpriset, og streamingtjenestene er verst.

Prøvde Spotify et års tid, og fant ut at jeg kunne ha kjøpt alt jeg hadde hørt på i løpet av det året for mindre enn 1200.

 

Hadde ikke Spotify vært inkludert i Netcom abonnementet som fulgte med mobilen er jeg usikker på om jeg hadde brukt tjenesten. Joda, Spotify er en bra streaming tjeneste og jeg synes ikke 99,- er for mye, men er det verdt det?

 

Jeg bruker mye penger i løpet av et år på plater, konserter og merch, sånn at det er sagt. Men hvor mange NYE album som kommer i løpet av et år (som er verdt å kjøpe) varierer veldig og jeg kunne nok også klart meg, i gjennomsnitt, med 1200 i året. Som skrevet tidligere vet vi jo ikke hvor lenge Spotify overlever og hvor blir det av pengene du har brukt den dagen Spotify legger ned tjenesten?

Endret av Bilael
Lenke til kommentar

Betaler man 100 kr. i måneden, tilsvarer det at man kjøper ca. 10 album i året. Det er mye, om man skal ha en viss kvalitet på musikksamlingen man bygger. Spotify bør sammenlignes med en "all you can eat buffet": Man betaler en liten sum, og fråtser i alskens rariteter. Betaler man derimot for en middag, blir det ofte kun med hovedretten.

Endret av squabbish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...