Gå til innhold

Grave Fiber selv fram til Telenor Sentral


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg bor i utkanten av en bykommune og det som er å oppdrive av bredbånd her er basert på satelitt-, radio- og dsl teknologi, hvorav jeg vurderer ingen som reelle langsiktige løsninger som vil kunne svare til framtidens behov. Derfor har jeg lekt litt med tanken om å trekke en fiberledning fram til dagens telesentral, som jeg antar har grei kapasitet videre inn i nettet. Uansett så vil sentralen på ett eller annet tidspunkt oppgraderes grunnet bygging av skole og andre utbygginger i nærheten.

 

Derfor har jeg tenkt på muligheten for å legge kabelen selv. Vi har svært god tilgang på tunge maskiner samt at området hvor kabelen evt skal legges er eid jordbruksareal som er helt åpent, og dermed veldig enkelt å grave/legge kabel i.

 

Jeg estimerer at vi kommer til å måtte benytte 6km med fiberkabel, og gravingen vil skje på dugnad.

 

Materiellet skal jeg klare å skaffe til kost+10% fra en bekjent slik at materiellet skal ikke koste all verden.

 

Så til mine spørsmål:

1. Er det noen som kjenner til noen tilsvarende prosjekter?

2. Jeg har ikke snakket med Telenor (teknisk er stengt), men jeg vil tro at vi kan få til en deal mht å koble oss opp i sentralen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noken benevnelse på din nærmeste telesentral eller gårds og bruksnr(du kan finne det på www.gislink.no), så kan du kontakte telenor og få eit svar angående fibertilførsel.

 

Om du er noke lik meg, ville du sikkert satt himmel og jord i bevegelse om eg da bodde en plass uten fiber. Liker å høre folks engasjemang med utbygging av fiber og det du nevner med graving, er absolutt høgaste kostnaden med utbygging. Men telenor FTTH er etter min erfaring ikkje eksisterande i spredd bebgyggelse(på gardsområder), isofall enklere å få lokale kraftlag med fiber med på slike ting, avhenger om dei har etablert seg med fiberutbygging i nærheten. FTTH utbygging krever en del meir enn å bare plukke opp ein mørk fiber for bedrifter, derav eg har mine sterke tvil du kan få det som privatperson.

 

Som sagt, kjenner eg ikkje til geografien din, så vil ikkje utale meg med noken endelige konklusjona. Men fakta er at FTTH utbygging per idag er i gang fleire plasser, på ein slik måte at det er tiltenkt for å samle ein større kundemasse. Også er FTTH en del dyrare på utbygging enn å bare grave en enkel fiber til sentral direkte, telenor vil neppe blande sine bedrift kunder med privat kunder. Har vært borti privat kunder som har hatt slik fiber, men det gjelder pilotprosjekter og som regel er det ein telenor/kraftlag ansatt som har fått det.

 

Det eg ser som ein enklare mulighet er for eks forslå å legge fiber sjølv og montere media konvertere. Dette er noke uortodoks måte å gjere det på, du vil ikkje få fiber kapasitet. Men du vil få satt modem på telesentral og tatt ut internett fra ifra VDSL om sentralen er utbygd for dette. Og da kan du vel få inntil 40Mbits. Vanskelig å foklare med tekst så kan lage ein linje forklaring til deg.

 

Hjemme LAN->media konverter-SM fiber mot telesentral-media konverter-WAN utgang på VDSL modem.

 

Som sagt du må smiske og ha veldig gode kontakte for å få til noke sånt, men det er ein måte å få dette ordnet på. Å få koblet ditt modem direkte til DSLAM på sentral er noke eg aldri har sett før, men om eg hadde bodd i bakevja og hadde mulighet til å grave linja sjølv, ville eg ha gjort det slik.

Lenke til kommentar

Først: takk for utfyllende svar!

 

Du har nok mest antakelig helt rett, men tenkte jeg skulle gjøre ett forsøk.

 

Jeg har egentlig helt greit nett selv, men jeg har flere naboer (noen kilometer unna) som har 512 kbit ned og enda mindre opp. For de vil en VDSL variant over fiber være som å forflytte seg 20 år fram i tid. Og når (evt hvis) den dagen kommer at sentralen oppgraderes til å kunne levere fullverdig fiber så er vi klare til å plugge i kontakten for hele grenda.

 

Jeg har fått opprettet sak hos Telenor nå, så får vi se om dette er noe Telenor kan tenke seg å være med på.

Lenke til kommentar

Beste måten å få fiber til små områder er tiltak, normalt sett en data/tekniker dude som tar intiativ med å samle folk til å bli enige om å knytte seg på. Ser den trenden ofte på kraftlagets sine fiber områder :) . 10+ mulige abonnementer burde du ha en sjanse for å bli hørt av telenor.

 

Vil generelt legge til det som krevast for telenor sin side er etter fibertilførsel til sentral, er å få satt opp ein OLT(optical line termination) på sentralen, som igjen koblest til ett splitterskap(kan stå direkte utenfor sentral, eller meir sentralt for bebyggelsen) + diverse skjøteskap for fiber for å samle sammen fleire fiber traseer. Normalt sett minimum 200 tusen i materiel der, framtidig finnest det sikkert billigere utstyr som gjer det lettare for utbygging. Uansett håper i ditt tilfelle at telenor setter ditt område som fremtidig fiberutbyggings område.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett tidligere at det var ei bygd som var lei av dårlig netttilgang, så da gravde de ned kilometerlang fiberkabel på dugnad. Så burde egentlig ikke vært noe problem.

 

Heneste ulempen er vel at fiberlinjen blir telenor sinn etter bygginga, eller hvordan fungerer det igrunnen?

 

Stå på, om dette prosjektet trer i kraft så får du lage en slags worklogg på det med bilder av fremgangen.. :D Sikkert inspirerende for andre i samme situasjon.

Lenke til kommentar

Jeg kan garantere at dersom Telenor er med og jeg får med meg folkene i bygda så skal bli godt dokumentet.

 

Jeg har ingen problemer med å "gi" bort fiberen til Telenor etter at den er betalt og gravd på dugnad. Tenker at dette er noe som kan utgjøre en forskjell for Telenor.

 

Venter på tilbakemelding fra Telenor mht hvordan de stiller seg til en tilknyttning og evt hvilken kapasitet sentralen har pt.

 

Takker for oppløftende kommentar!

 

hda.

Endret av hda
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg gått ett par runder med Telenor, og endelig tilbakemelding er ganske enkelt at " du bor i et område hvor 'vi' på nåværende tidspunkt ikke vurderer mht utbygging av fiber".

 

Så da er den saken "avklart".

 

Kanskje jeg skal vurdere en prosjeklederstilling i Telenor og på den måten lure inn prosjektet mitt bakveien.... hehe.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Da har jeg en oppdatering i denne saken. 

 

Sentralen skal oppgraderes i løpet av 2016, og Telenor var ikke fremmed for å la oss koble oss på! Gitt at vi graver selv, og det er ikke en stor utfordring når man bor på bondelandet, omgitt av kornåkere som meg. Jeg fikk ikke en uforbeholden Go! Men det er i alle fall håp.

 

Har noen tekniske spørsmål som jeg kunne tenkt meg å avklare før jeg begynner på detaljene med leverandøren (greit å være litt forberedt).

 

Jeg fikk inntrykk fra første telefonsamtale at det skal trekkes hel fiber fra sentralen til sluttbruker, er dette fornuftig? Vi snakker om strekk som er mellom 2000-4000m her, ville det ikke være mer fornuftig å ha en framskutt sentral, men da er det kanskje krav til strømforsyning etc? Og hvor langt kan man egentlig blåse fiber?

 

Sikkert noen her som har gravd mye fiber. Kan man legge rørene rett i grøften, eller er det krav om spesielle masser rundt røret? De fiberrørene jeg har vært borti har virket å være veldig solide saker (50mm med innvendige riller i rørets retning).  

 

Rent praktisk ser jeg for meg at vi i felleskap får fram en føringsvei til ett par sentrale plasser i bygda, deretter tror jeg at jeg overlater til den enkelte å grave fram til dette knutepunktet på egenhånd, da dette vil være langt mer hensiktsmessig og realiserbart enn om vi på dugnad skal grave fram til alle sluttbrukere. Uansett, de fleste eier eller har tilgang på minigravere her uansett og er ikke fremmed for å kjøre maskiner.

 

Jeg tenker å be om ett innskudd fra alle som ønsker å være med, og bruke denne kapitalen til å finansiere gravingen (masser, drivstoff, kummer etc), det som måtte bli til overs vil bli tilbakebetalt til den enkelte. Jeg ser ingen annen mulighet enn at jeg må opprette en forening i denne forbindelsen. 

 

Forslag og tips mottas med stor takk!

 

Skal sørge for å holde denne tråden oppdatert. 

 

hda

Lenke til kommentar

Year Organization

Effective speed WDM channels Per channel speed Distance

2009 Alcatel-Lucent[10] 15 Tbit/s 155 100 Gbit/s 90 km

2010 NTT[11] 69.1 Tbit/s 432 171 Gbit/s 240 km

2011 KIT[12] 26 Tbit/s 1 26 Tbit/s 50 km

2011 NEC[13] 101 Tbit/s 370 273 Gbit/s 165 km

2012 NEC, Corning[14] 1.05 Petabit/s 12 core fiber   52.4 km

 

O band original 1260 to 1360 nm

E band extended 1360 to 1460 nm

S band short wavelengths 1460 to 1530 nm

C band conventional ("erbium window") 1530 to 1565 nm

L band long wavelengths 1565 to 1625 nm

U band ultralong wavelengths 1625 to 1675 nm

https://en.wikipedia.org/wiki/Fiber-optic_communication

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Year Organization

Effective speed WDM channels Per channel speed Distance

2009 Alcatel-Lucent[10] 15 Tbit/s 155 100 Gbit/s 90 km

2010 NTT[11] 69.1 Tbit/s 432 171 Gbit/s 240 km

2011 KIT[12] 26 Tbit/s 1 26 Tbit/s 50 km

2011 NEC[13] 101 Tbit/s 370 273 Gbit/s 165 km

2012 NEC, Corning[14] 1.05 Petabit/s 12 core fiber   52.4 km

 

O band original 1260 to 1360 nm

E band extended 1360 to 1460 nm

S band short wavelengths 1460 to 1530 nm

C band conventional ("erbium window") 1530 to 1565 nm

L band long wavelengths 1565 to 1625 nm

U band ultralong wavelengths 1625 to 1675 nm

https://en.wikipedia.org/wiki/Fiber-optic_communication

Det burde være grenser for hvor lol sitater man klarer å dra opp. Dette er altså det ytterste av forskning, og har ingen rot i hva Telenor kjører i nettene sine. Ei heller hvor langt fiber kan blåses i rør.

 

------------

 

Trådstarter:

 

Anbefaler deg å få noe skriftlig av telenor. Og ser for meg at det er bedre å få Telenor til å være ansvarlig for kabel og installasjon av node. Hva med å foreslå noe sånt til Telenor:

 * Dere står for graving av grøft, og skriftlige avtaler om eier av jorda der grøfta traverserer

 * Dere står for tomteflekk som det kan bygges fordeler/node på

 * Dere står for å grave og merke kabel i kart hos kommunen

 * Telenor står for rør, fiberkabel i rør, og node

 * Dere står for graving frem til skjøtebombe/node for fibertilknytning til noden

 * Dere står for regningen for å få nettleverandør (e-verket) til å fysisk få strøm til det punktet noderommet skal stå

 * Telenor står for strømregningen til sitt utstyr etter installasjonen

 

På denne måten er det "rent" med tanke på eierforhold ved en feilsituasjon, og man kommer kanskje billigere unna, samtidig som Telenor burde kunne se fordeler med dette. Husk å få ting skriftlig.

 

Angående hvor langt fiber kan blåses i rør: Mye lenger enn det dere trenger :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vel også lurt når man legger rør, tar hensyn til videre oppgraderinger?

Altså man ikke trenger å grave opp igjen hvis behovet blir større?

 

Siden å grave opp\ned er det tyngste å gjøre hyppig, så hadde man lagt 10 fiberør ekstra slik om man trenger flere fiberkabel kan man dra fiberen gjennom (Blåse den inn) slik man aldri trenger å grave igjen.

 

Kanskje også vurdere om det er andre ting som skal graves senere, ofte blir samme sted på enkelte steder gravet opp\ned ofte på grunn det alltid er enten kloaksør\fiber eller strømkabeler som skal byttes, det er jo idiotisk.

Lenke til kommentar

Det er vel også lurt når man legger rør, tar hensyn til videre oppgraderinger?

Altså man ikke trenger å grave opp igjen hvis behovet blir større?

 

Siden å grave opp\ned er det tyngste å gjøre hyppig, så hadde man lagt 10 fiberør ekstra slik om man trenger flere fiberkabel kan man dra fiberen gjennom (Blåse den inn) slik man aldri trenger å grave igjen.

 

Kanskje også vurdere om det er andre ting som skal graves senere, ofte blir samme sted på enkelte steder gravet opp\ned ofte på grunn det alltid er enten kloaksør\fiber eller strømkabeler som skal byttes, det er jo idiotisk.

 

Det er derfor man ikke graver ned fiber. Man graver ned røret. Deretter blåser man fiberen gjennom røret.

Altså trenger man bare å grave opp ved startpunkt og endepunkt (evt. også noen steder i midten dersom røret er kort.

Så ha et rør som er dimensjonert for å trekke en fiber eller to til er ikke dumt.

Men jeg regner med at Telenor har retningslinjer for slikt uansett.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Da er det på tide å komme med en oppdatering.

 

Etter 9 måneder og mange purringer fra undertegnede til Telenor, har de sørget for å prise seg så høyt at den i praksis ikke er realiserbar. Jeg får ikke med meg naboene med på å spytte i 50.000 pr husstand på toppen av en stor dugnadsinnsats. 

 

Kan noen fortelle meg hvor mye det koster å legge 3 km med fiber eks graving? Jeg så for meg en løsning hvor man ikke legger ned noder (med strømforsyning), men hel fiber fra sentral til hver enkelt husstand. Altså at switchen står i sentralen.

 

Jeg kunne tenkt meg å komme i kontakt med noen andre som har klart å realisere et slikt prosjekt i samarbeid med en ISP. Jeg misstenker at man i kalkulasjonen har regnet dette bort fordi Telenor ikke ønsker slike prosjekter. 

 

ikke kapitulert. :grumpy:

 

hda

Lenke til kommentar

Først må du sjekke at du kan kjøre 3 km fiberstrekk uten repeater...

3km er ingenting i fiber sammenheng - den svakeste singelmodus optikken rekker 5km. (1000Base-LX).

Selve kabelen og optikken er ikke så stor kostnad her. Hos fiberstore kan du få 2 fibers utendørs kabel for ca 3 kr meter uten norsk mva.

 

Faktorer som forsvarer prisen til telenor:

- Mange timer planlegging og utføring av arbeid av ansatte hos Telenor.

- Non standard (ikke ren privatmarked masseprodusert løsning) levering slik at bedriftsavdelingen antagelig må kobles inn for å skreddersy.

- Mulig Telenor må utvide kapasitet (fiber, strøm, utstyr, optikk) i sentralen dere evt. skal kobles til.

- Sveising og kobling av fiber i panel i sentral og ute hos husene tar også tid.

- Mulig non-standard løsning i Telenorsentral for abbenomentene deres - igjen må nok bedriftsavdelingen ta jobben.

 

Syntes ikke tilbudet på 50 000 kr ink mva fra telenor høres galt ut for OP sin plan. Mye billigere enn mange bedrifter sin installasjonspris hvor strekket er mye kortere.

 

20 husstander er kanskje for mange til at de har nok kapasitet i sentralen, men er for få til at det er lønnsomt for dem å forsvare lav oppkoblingspris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...