Gå til innhold

Det kan ta sju måneder før du får bruke 4G med denne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes LTE virker veldig rotete...har man ikke noe standardiseringsorgan som kan ta tak i dette, slik man ihvertfall slipper dette rotet til neste generasjon? Forskjellige frekvenser, ikke støtte av samtaler osv osv.

 

Over til Lumia, kan ikke Nokia/MS skrive en enkel if-statement, som aktiverer/deaktiverer LTE på tlf, basert på operatør?

Lenke til kommentar

En ting å tenke på før man løper og kjøper en 4G mobil hos telenor, er at dersom de har spesialtilpasset firmware i telefonene til sitt nettverk, vil man sansynligvis miste 4G støtten om man ønsker å flashe en tredjeparts ROM som f.eks. CyanogenMod. Tror det kan være lurt å ha litt is i magen, og se hvordan markedet for 4G telefoner i norge utvikler seg når Netcom også kommer på banen før man kjøper ny telefon.

Lenke til kommentar

UrgeLoL: Hva er problemet med iphone5, støtter de ikke de normale frekvensene for LTE? For det virker som om de er i en særegen posisjon, uten at jeg vet spesielt mye om "iphone5-og-LTE" problemet.

 

Hvis det er tilfelle er det jo en helt annen sak enn hvorvidt Telenor har fått klarsignal av Nokia at de kan selge 4G-aktiverte 920er og resten av de som selger 920 ikke har fått klarsignal om det.

Lenke til kommentar

Problemet er at det ikke finnes en verdensomspennende felles frekvens for LTE

 

Telenor og Netcom's LTE nett er primært på 2600Mhz båndet. 1800Mhz støttes også (Netcom har det aktivt i noen områder, og Telenor vil mulighets støtte dette neste år). Etterhvert er det planlagt at 800Mhz også bli støttet (dette er den gamle analog-TV frekvensen). Normalt sett er det slik at høyre frekvens benyttes i tettbebygd strøk, og lavere frekvens ellers.

 

Jo lavere frekvens, jo større rekkevidde. Med større rekkevidde vil cellene en mast dekke være større. Dette er ikke optimalt i tettbebygd områder, siden alle som er koblet til en mast deler kapasitet. I tettbebygd strøk er det derfor en fordel å ha høyere frekvens, siden dette gir mindre celler (og bedre hastigheter per bruker). Ulempen er at det er svært dyrt å bygge ut mange celler, noe som gjør at mange operatører dropper det til fordel for lavere frekvenser, noe som går ut over hastigheten til nettet i byene. Topografi er også noe man må tenke på når man bygger ut et nett. Fell og daler (som vi jo har mye av her i landet) gjør dette enda vanskeligere.

 

Det finnes 3 forskjellige iPhone5 modeller. Disse støtter LTE på 700, 850, 1800, 1900 og 2100 MHz (avhengig av hvor i verden de selges). Den som selges i Norge støtter bla. 1800Mhz, så det er jo en mulighet for at den vil virke her i Norge en gang i framtiden (ihverfall der 1800Mhz nettet er bygget ut).

Lenke til kommentar

En del her inne ytret stormende kritikk mot apple og iphone 5, for manglende LTE støtte. Men ser ikke ut som dette er så enkelt allikevel.

 

Forskjellen er ganske stor. Her er det snakk om å tilpasse mobilen til LTE leverandørenes spesifikasjoner, i iPhones tilfelle er det snakk om at den ikke fungerer på de aktuelle frekvensene i det hele tatt.

 

Da med unntak av 1800Mhz båndet som i beste fall gir delvis dekning. Ikke for det, alle er så eplekåte for tiden, så Telenor og netcom vurderer faktisk å sette opp 1800-båndet på steder der det i utgangspunktet ikke er egnet for iPhones skyld. Hiv og hoi...

Lenke til kommentar

Les innlegget mitt litt lenger opp på siden så skjønner du...

Teskjemodus: lavere frekvens = større celler -> større celler = flere brukere per celle -> flere brukere per celle = lavere hastighet for alle. Dette gjelder spesielt i tettbebygde strøk/byer med mange brukere. I områder der det bor færre folk er det derimot en fordel med lavere frekvenser.

Lenke til kommentar

Les innlegget mitt litt lenger opp på siden så skjønner du...

Teskjemodus: lavere frekvens = større celler -> større celler = flere brukere per celle -> flere brukere per celle = lavere hastighet for alle. Dette gjelder spesielt i tettbebygde strøk/byer med mange brukere. I områder der det bor færre folk er det derimot en fordel med lavere frekvenser.

Ehh ja... Har lest det, og forteller ikke hele historien.

 

Svakheten med 2600MHz er et frekvensen er dårlig innendørs. 1800MHz området har frem til nå blitt brukt til GSM (spesielt i store byer). Siden det nå begynner å bli få rene GSM-telefoner der ute så er tanken og bruke 1800 MHz til LTE, og beholde GSM kun på 900MHz.

 

1800MHz (også 800MHz når disse frekvensene deles ut) vil også brukes i byer til å til å bedre dekningen blant annet innendørs.

 

Ta en titt på finnsendern.no, så skal du se at det er masse 900MHz GSM sendere i Oslo (som i følge din post som er "ikke optimalt i tettbebygd områder")

Lenke til kommentar

Fikk ulåst 920 i går, har enda ikke kommet på 4g.Snakket med telenor som sa dekningen er bra og stabil der jeg har testet.Få se hva det ender med. hadde være kult og få testa. :)

Om du går inn på innstillinger, mobilnettverk ser du om alternativet 4G ligger der. Om ikke så får du ikke 4G da det ikke er aktivert i telefonen.

 

 

Lenke til kommentar

Les innlegget mitt litt lenger opp på siden så skjønner du...

Teskjemodus: lavere frekvens = større celler -> større celler = flere brukere per celle -> flere brukere per celle = lavere hastighet for alle. Dette gjelder spesielt i tettbebygde strøk/byer med mange brukere. I områder der det bor færre folk er det derimot en fordel med lavere frekvenser.

Joda, lavere frekvens betyr større rekkevidde for en celle, men det er jo ikke noe i veien med å bygge like mange celler som det man hadde gjort ved en høyere frekvens; mobilen vil koble seg til den cellen med best signal. Det vil heller ikke hindre muligheten for cellene til å sende/motta på andre frekvenser, så de mobilene som kan, vil fortsatt ha mulighet til å koble seg på høyere frekvenser.

MEN det er også et poeng at jo høyere frekvens, jo høyere teoretisk hastighet har man. Vet dog ikke hvor stor forskjell dette utgjør i praksis.

(og som sagt over her: høyere frekvenser fungerer dårligere innendørs)

Edit: skrivefeil

Endret av Pera86
Lenke til kommentar

Jaggu meg glad at jeg ikke kjøpte meg Nokia Lumia 920 fordi den har 4G :)

Kjekt å ha er det nok, men personlig så føler jeg igrunn at HSDPA er tilstrekkelig de få gangene jeg ikke har Wi-Fi tilgjengelig.

Men klart, hadde jeg vært en fyr som tok buss 4-5 timer hver dag, så hadde det nok vært greit med 4G slik at jeg kunne streamet Full HD video mens jeg satt der og gapet. Men kjører man bil og sitter på kontorer med Wi-Fi så er det vel igrunn litt begrenset hvor mye *G trafikk man trenger, er det ikke det da ?

Lenke til kommentar

Er jo ikke noe problem dette, for det ser jo ikke ut til at det omtrent er mulig å få skaffet denne telefonen utenfor Telenor sitt system. Ta en tur inn til Elkjøp, Elkjøp, Komplett, ingen av disse stedene får man jo kjøpt de.

Lurer forferdelig på hva som skjer, har de ikke bestillt telefoner, eller er de virkelig så populære at de blir utsolgt?

 

Utrolig stille rundt akurat dette, men slik blir det jo når det ikke er iPhone man snakker om.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...