Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Handelskrig & ikke-tariffære handelshindre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har jeg ingen greie på, men "Ikke-tariffære handelshindre" er vel hindringer som ikke er basert på toll og avgifter. Altså at man bruker andre mekanismer for å hindre import av en vare. Det kan være lokale produktstandarder som produktet ikke oppfyller, det kan være subsidier av lokale produkter, statlige regler om å foretrekke lokale produkter, med mere.

 

Men noen som vet får utdype.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Ikke-tariffære handelshindringer er såvidt jeg vet alt som ikke er toll. Jeg er litt usikker på om kvantitative restriksjoner (altså kvoter) er tariffær eller ikke-tariffær, men alle andre typer handelshindringer (typisk produktkrav tilpasset eksisterende nasjonale produkter, restriksjoner på bruk av spesifikke ting som ikke produseres i landet, skjult eller åpen subsidiering av nasjonale produkter osv.) er ikke-tariffære.

Lenke til kommentar

Handelskrig handler ofte om bruk av handel som et politisk virkemiddel. Dette skjer gjerne i form av høy toll på varer fra et spesifikt land/område, eller gjennom ikke-tariffære handelsbarrierer. Ikke-tariffære handelsbarrierer er handelsbarrierer som ikke baseres på toll/andre gebyrer og utgifter, men f.eks subsidiering av egne produkter, produktstandarder som utelukker import av en vare fra et gitt land/område osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...