Gå til innhold

Canon 1DX - et fornuftig valg for amatører?


Anbefalte innlegg

Canon 1DX har noen få men veldig viktige ting som jeg virkelig ønsker av et DSLR:

 

En moderat oppløsning på en fullformatsbrikke, med veldig rask serieskyting og superbe støyegenskaper. Og et kamerahus som man kan bruke til ballsport i en tyfon uten at det går i stykker.

 

Problemet er da prisen på huset. Og at det er langt langt mer teknisk avansert enn det jeg trenger. For ikke å snakke om størrelse, vekt og manglende popup-blitz, osv.

 

På en annen side ser jeg for meg et kamerahus som vil vare veldig lenge. Dermed en god investering til syvende og sist? Istedenfor å kjøpe semi-proffe hus jevnelig, kan man heller kjøpe et proff hus og ha det i mange mange år? Jeg antar at det vil ta en stund for de semi-proffe husene forbigår eksempelvis 1DX?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med alle kamerahus er at de ikke lever uendelig. Og teknologien tar de igjen raskere enn vi egentlig ønsker. Så det er en stor sannsynlighet at du vil føle at 1DX er like utdatert om fire som om du hadde kjøpt en 7D eller 6D.

 

Så et bedre spørsmål er om du kommer til å bruke 1DX så mye at det forsvarer prisen.

Lenke til kommentar

Hva med 5D3? Egner seg helt greit til sport det også. 22mpx kontra 18 på 1DX.

Det er mindre og lettere å ta med seg.

 

Husk objektiver. Hjelper lite å komme med 1DX og en 18-55. Da er du bedre tjent med 1100D og dyr optikk.

 

 

Hva har du av kamera og objektiver fra før?

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Husk objektiver. Hjelper lite å komme med 1DX og en 18-55.

 

 

Det stuntet ville ikke jeg ha utført :)

 

Du har tre alternativer hos Canon 7D, 5D MkIII og 1Dx.

Har du ingen hast ville jeg ventet til utpå nyåret for og se om Canon kommer med en oppgradert utgave av 7D som ryktene sier skal bli bra.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du må spørre deg selv om du vil drasse med deg den ekstra vekten og størrelsen en 1DX har, når 5Dmk3 i praksis er samme kamera i en mindre og billigere pakke. Billedbrikken har tett på samme støyegenskaper, og så har det bare en prosessor som gir litt lavere skuddtakt. Kameraene er ellers like og har samme 61-punkters fokuseringssystem. Med 30.000 i prisforskjell kan du kjøpe svært god optikk og få en suveren pakke. Det holder faktisk akkurat til 24-70 f/4L II IS og 70-200 f/2.8L II IS.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ideen var å legge en stor sum i ett kamera som skal holde veldig lenge på alle måter, sett i forhold til de lavere modellene. Men den digitale teknologien utvikler seg selvsagt fort, så det hadde vært kjipt å lagt mye penger i et kamera som utdateres fort og kanskje stuper i pris.

 

Jeg har 50D nå med to crop-objektiver: 17-55mm/2.8 og 60mm/2.8 macro, og ett 100mm/f2 FF objektiv. Er veldig fornøyd med alle tre, men har omsider lyst til å gå over til kun L-fastopptikk.

 

Har vurdert nytt kamera en god stund nå, sikler skikkelig på FF, men er bare så usikker.

 

Jeg antar det blir et valg mellom 5D/3 og 7D/2, når enn det sistenevnte måtte komme. 1DX blir sykt dyrt, men i så fall et valg som handler om å ha noe veldig langvarig og solid. Et solid kamerahus er viktig for meg, ettersom jeg ikke ønsker at vær og vind skal være en hindring, og at kameraet kan behandles hardt.

 

Ønsker å forbli med Canon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lite tro på at det skjer noe de nærmeste årene som gjør 1Dx noe dårligere enn det er i dag.

Det er lett å se seg blind på en liten forbedring, og dermed glemme at det du har fra før faktisk gir nesten like mye. For å si det sånn, vi har tatt svært gode bilder med konas gamle EOS350D, men det er ingen tvil om det ligger langt bak det man får i dag. Det betyr ikke at 350'n er noe dårligere nå enn da det var nytt, eller at det ikke går an å ta gode bilder med det i dag. Kona ser ikke noe behov for å bytte. Et 1Dx er så vanvittig bra at om du klarer å se den sammenhengen er jeg sikker på at du kommer til å være fornøyd med kameraet i 10 år eller mer.

Lenke til kommentar

Når man kjøper seg inn i et kamera system/merke så er optikk en langvarig investering som i de fleste tilfeller kan vare livet ut. Kamera derimot må ansees mer som en "forbruksvare".

Å kjøpe et kamera som skal vare lenge er ikke god økonomi. Det er veldig sjeldent at noen faktisk klarer å "slite ut et kamera".

Ny kamera teknologi gjør såpass raske fremskritt at de som ønsker seg reelle forbedringer kan regne med å ønske seg den et nytt kamera ca. hvert tredje år. Det er omtrent den syklusen som følges. De årlige småoppdateringene er bare for de som absolutt må ha det siste.

God økonomi er derfor heller å investere det beste av optikk og et kamera som dekker ditt foto tekniske behov for øyeblikket.

 

Man kan kjøpe mye kvalitets optikk for mellomlegget på 45346.- mellom 1Dx og 7D f.eks.

 

Mye tyder på at Canon kommer med en helt ny sensor teknologi ganske snart, noe de er nødt til å gjøre for ikke å bli vippet helt av pinnen av Sony/Nikon sensorer.

Canon har levet alt for lenge på "gammel laurbær" sensorer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det med objektiver for livet var en sannhet før i tiden, nå, med autofokus og bildestabilisering er jeg mer i tvil. Det er elektronikk og mekanikk som kan gå i stykker, jeg tror ikke man skal regne med mer enn 10 år på et moderne objektiv. Det er vel også derfor Nikon stempler sine med "10", er det ikke?

Lenke til kommentar

(..)

Ny kamera teknologi gjør såpass raske fremskritt at de som ønsker seg reelle forbedringer kan regne med å ønske seg den et nytt kamera ca. hvert tredje år. (..)

 

(...)

 

Mye tyder på at Canon kommer med en helt ny sensor teknologi ganske snart, noe de er nødt til å gjøre for ikke å bli vippet helt av pinnen av Sony/Nikon sensorer.

Canon har levet alt for lenge på "gammel laurbær" sensorer.

 

Det første der er jeg uenig i. Jeg synes det har skjedd svært lite de siste 5-7 årene egentlig. Mesteparten nytt er kun gimmicker som WIFI og GPS. Fotografimessig, bildemessig og på AF fronten har det ikke skjedd en dritt. De flytter bare ting nedover i systemet. Nye modeller har bare mer av det gamle spør du meg. Noen positive ting ser vi derimot hos noen av de mindre produsentene som f.eks. X-trans sensorer osv...

 

Det siste du skriver tror jeg ikke før jeg ser det, men det er mye hos Canon som går på overtid nå ja.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

 

Det siste du skriver tror jeg ikke før jeg ser det, men det er mye hos Canon som går på overtid nå ja.

 

Sensoren Canon bruker i FF er faktisk 10år gammel så det nok på tide med en ny sensor, Canon holder på og bygge opp en ny sensorfabrikk som de har hatt mange problemer med, først tsunamien og etterpå endel produksjonsproblemer siden de utprøver en helt ny produksjonstype med NM180 teknologi "brukte før NM300 teknologi". Ryktene sier at de begynner og få dreis på dette nå og nye kameraer får den nye sensoren fra nyåret og cropkameraer er først ute. Uansett så blir det interessant og følge med på dette.

Lenke til kommentar

1DX er alt, alt for dyrt for de aller, aller fleste amatører - så heller bedre å kjøpe to andre hus - f.eks. 5DmkIII + 7D. Det blir for dyrt med mellomlegget for den ekstra påliteligheten og ytelsen for ikke-proffer. Velkommen, de fleste i alle fall.

Proffer som _skal_ ha et hus som fungerer (ellers taper de penger) kan derimot forsvare den ekstra prisen.

Lenke til kommentar

Det som 1D serien leverer bedre enn de andre seriene er:

 

- Autofokus

- Værtetting

- Driftssikkerhet

- Bildeserier (fps)

 

 

Video delen har jeg ikke satt meg inn i.

 

Om du vil ha det nyeste hele tiden så sliter du uansett hva du velger. Det som er viktig å huske på er at om det kommer et nytt kamera med ny funksjonalitet så blir ikke kameraet du har dårlig av den grunn.

 

Selv er jeg stor tilhenger av 1D serien, har et 1D mark III, som leverer det jeg trenger innen foto til mitt bruk og vel så det. Jeg har overlegen følgefokus, brukbar ISO kvalitet, værtetting, fantastisk batterikapasitet (opp mot 5 000 bilder), god vekt i forhold til de objektiv jeg bruker, samt at jeg kan stole 100% på kamera.

 

Det er kommet kameraer som leverer bedre i forhold til ISO også utenfor 1D serien. Men i forhold til fps og følgefokus som er viktigst for meg er det kun nyere 1D hus som er bedre. Men her er mitt hus så bra at det vil holde for meg i mange år fremover.

 

Så ja på mange fronter vil det å velge et 1D hus gi deg egenskaper som de andre seriene ikke vil ta det igjen på. Om hensikten din er et hus som er best all over, uansett så vil ingen hus greie det mesterstykket.

 

Finn det behovet du trenger for din fotografering og velg etter det. Uansett hvilket hus og objektiver du velger så sitter den største begrensningen i fortografen ;)

Lenke til kommentar

Problemet er da prisen på huset.

 

Ja, nettopp. Og må man spinke og spare og forsake i lang tid vil jeg nesten påstå at det ikke er verd det. Rent kameramessig er det sikkert like brukbart til amatør som proff, men amatøren må betale prisen ut av egen lomme og det er en betydelig forskjell.

 

Ellers er det jo mange bra kamera til halve prisen eller mindre som kanskje vil gjøre en nesten like godt jobb for deg. Det finnes og brukte proffkamera som kan være et alternativ.

 

Tor

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Gammel tråd, men det er jo noe som heter eierglede :-) Det skal man ikke undervurdere. Tråden er 4 år gammel. Men 1DX II kommer til å levere omtrent det samme som 1DX gjorde da tråden ble startet. Som en semi-pro fotograf (tar noen betalte oppdrag i mnd) så ville jeg gjerne hatt det beste som er av hus. Alle hvert sitt hus, men jeg synes det er forståelig at noen amatører ønsker å eie et skikkelig kamerahus man vet er solid, har høy performance etc. Rent filteknisk sett leverer 5D3 varene absolutt!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...