Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Personalet sier jeg holder på å bli psykisk syk. Gjør ting jeg ikke husker.


snorkeren

Anbefalte innlegg

Hun sier jeg kanskje ikke har noe valg den 11 desember da jeg skal til psykiateren, da jeg kanskje må legges inn og tvangsmedisineres med abilify med prøyter. Jeg føler meg frisk og fin etter at jeg sluttet med abilify, bortsett fra at jeg er litt irritert hele tiden. De følger med meg og studerer meg for å se etter endringer. De sier jeg har begynt å spørre og de sier jeg har fått tilbake tvangen igjen. Men jeg ha ikke merket noe av dette selv. Jeg får blackouts avogtil i uken også. Iallfall den blackouten jeg hadde på torsdags morgen i senga, da jeg siklet også. De forteller også at jeg har geipet til personal uten at jeg husker noe av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan skrive hva jeg tror, og husk på at jeg ikke er helsearbeider.

 

Helst skulle du hatt noen som ivaretok dine interesser, gjerne en ressursperson fra familien din. Og var med på de møtene du skal ha med både psykolog og psykiater. Og hjalp deg til å få til et opplegg du var fornøyd med.

 

Se ellers: http://en.wikipedia....otic#Withdrawal

 

Jeg tror det er en risiko for at de ikke ser symptomer på at medisiner går ut av kroppen din (og ikke gir det tiden og muligheten til å være noe forbigående), men heller får en slags åpenbaring for at medisinering var riktig i utgangspunktet. Og at du trenger medisinering igjen. Før de faktisk har latt det gå nok tid til å avgjøre om problemer eventuelt er forbigående. Det kan også være andre reaksjoner som kanskje skulle hatt behandling. Kanskje du til og med burde vært henvist til en EEG.

 

Jeg tror også. En gradvis nedtrapping hadde vært bedre enn slik du sluttet. Og det ville vært bedre hvis de som var rundt deg spilte på lag med dine ønsker, slik at sannsynligheten for suksess etter dine ønsker ble større. Forøvrig er det fritt sykehusvalg i Norge. Det er på grunn av deg at de som skal hjelpe deg faktisk har en jobb og gå til. Det er fritt valg av både både psykolog og psykiater. Holdningen til medisinering vil variere sterkt fra fagperson til fagperson. Sånn som du har formidlet deres kommunikasjon, ville jeg anbefalt å skifte ut begge to. Jeg tror spesielt psykologen er avgjørende, jeg liker ikke måten hun truer på. Du kan eventuelt få hjelp av familie til å innhente meninger fra andre fagpersoner, slik som fastlege.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette beviser vel i stor grad at hodearbeidere er mennesker de også som observerer ut fra hva de er trent til og ekstrapolerer basert på for få symptomer. Legg til menneskelig benektning og man er fort i låst situasjon siden syke gjerne benekter sin egen sykdom. Dette har jeg hørt fra mange som har vært innom psykriatrien. Kondisjoneringen som ble gjort på slutten av dokumentaren får folk til å justere måten de ser ting på, noe som igjen tipper andre veien igjen.

Dette sier jo på ingen måte at psykriatrien er unødvendig, bare at de foregår feildiagnostisering, noe som er høyst menneskelig. Vedkommende som observerer er jo også avhengig av at folk forteller sannheten. Her ble det servert en åpenbar løgn som passer som hånd i hanske i en alvorlig diagnose, og sånn sett blir det feil å lempe all skyld over på psykriatrien.

 

Det værste med dette er vel at folk tilpasser seg rollen som pasient fordi forventningene er så massive, og på den måten sykeliggjør man mennsker som i utgangspunktet kunne vært en god ressurs.

En prosentandel er nok i systemet av sekundærgevinster, og man kan jo spørre seg hva i all verden som var motivasjonen til de som deltok i dette eksperimentet og var villige til å ta antipsykotisk medisin når de var friske.

Lenke til kommentar

Temaet som snutten tar opp er velkjent, og er grunnfagspensum for alle som studerer psykologi. Det er flere slike 'eksperiment', som også viser at det er stor sannsynlighet for å få en alvorligere diagnose jo lavere sosial klasse man tihører.

 

Problemet med flere av dem, også for Zimbardos legendariske fengselseksperiment og Milgrams velkjente autoritetseksperiment, er at de i liten grad har latt seg reprodusere. De oppfyller derfor neppe vitenskaplige krav og vi kan neppe si at funnene har full gyldighet.

 

R.D. Laing som det refereres til i starten, og hele den anti-psykiatriske bevegelse han representerte, gjorde lite for forskning og behandling av psykiske lidelser, her var de nærmeste katastrofale i sin mishandlig av pasienter. Det skyldes at de hadde en poitisk agenda og en naiv, romatisert og ideologisk forestilling om psykose. De kuttet ut behandling av alvorlig sinnslidende, og mange av pasientene gikk det riktig ille med.

 

R.D. Laing som var ledende ideolog innen denne retingen gikk til selv grunne i alkohol og depresjon, uten at det nødvendigvis diskvalifiserer ham som tenker. Hans tese om double-bind, som var selve kjernen i hans idé om årsaken til psykose, har ingen støtte i forskning og er i dag forlatt. I vår tid har den anti-psykiatriske retningen kun historisk interesse, da det ikke finnes fagfolk som seriøst tror på disse teoriene eller at det er best å ikke behandle psykose.

 

Tvert i mot viser erfaring og forskning, blant annet fra snorkerens hjemfylke der det de siste årene har vært disputert flere ganger på temaet, at jo tidligere man får satt inn behandling av psykose, jo bedre går det med pasientene - jo lengre de går med ubehandlet psykose, jo dårligere er prognosen. Derfor er ikke utfordringen om psykotiske skal ha behandling, men hva denne behandlingen skal bestå av for å være god nok. Medisner er ikke alt, men en av fundamentene i psykoseterapi. Utenom trengs det en rekke psykososiale tiltak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Temaet som snutten tar opp er velkjent, og er grunnfagspensum for alle som studerer psykologi.

 

Jeg føler det er feil og at det ikke er noe som vises.

 

Problemet med flere av dem, også for Zimbardos legendariske fengselseksperiment og Milgrams velkjente autoritetseksperiment, er at de i liten grad har latt seg reprodusere. De oppfyller derfor neppe vitenskaplige krav og vi kan neppe si at funnene har full gyldighet.

 

Det mener jeg går inn under pensum, uansett tror jeg du trenger et visst skjønn, for å forstå rekkevidden av eksperimentene. Jeg har en personlig oppfatning om at du er institusjonalisert og jeg tror ikke jeg kommer noen vei i å diskutere med deg.

 

R.D. Laing som det refereres til i starten, og hele den anti-psykiatriske bevegelse han representerte, gjorde lite for forskning og behandling av psykiske lidelser, her var de nærmeste katastrofale i sin mishandlig av pasienter. Det skyldes at de hadde en poitisk agenda og en naiv, romatisert og ideologisk forestilling om psykose. De kuttet ut behandling av alvorlig sinnslidende, og mange av pasientene gikk det riktig ille med.

R.D. Laing som var ledende ideolog innen denne retingen gikk til selv grunne i alkohol og depresjon, uten at det nødvendigvis diskvalifiserer ham som tenker. Hans tese om double-bind, som var selve kjernen i hans idé om årsaken til psykose, har ingen støtte i forskning og er i dag forlatt. I vår tid har den anti-psykiatriske retningen kun historisk interesse, da det ikke finnes fagfolk som seriøst tror på disse teoriene eller at det er best å ikke behandle psykose.

 

Jeg føler at du blander sammen Rosenhan og Laing. Videoen handler om den studien Rosenhan publiserte. Han var en psykiater som ville teste ut teorien til Laing og lage en studie av det. Det du skriver føler jeg ikke er relevant for studien han gjennomførte.

 

Det siste avsnittet ditt føler jeg også er feil. Jeg er av den oppfatning av at det før de begynte å medisinere, var en stor gruppe som bare kom seg igjen. Det er min oppfatning at den gruppen vil ha det dårligere med medisiner og bedre som naiv i forhold til medisiner.

Lenke til kommentar

Det er ting som kan tyde på at snorkeren er et troll.

 

Det tviler jeg på. Denne postingen er nok heller et ønske om støtte. De med autistiske trekk ville kanskje banket litt på en tromme, hvis de hadde en, dersom de var misfornøyd, derfor er det nok heller seriøst. Du må huske på at de med autisme kanskje ikke har så lett for å kommunisere bivirkninger og slikt og lett kan bli overkjørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at Snorkeren er et troll. Men som jeg sagt i et tidligere innlegg, føler jeg at du; Snorkeren har en særstilling som det bør tas hensyn til. Ut fra dine andre tråder, mener jeg at det må utvises fornuft når man svarer deg, og du må bruke fornuften når du tolker svarene fra andre.

 

Ellers vil jeg bare påpeke at Dag1234 og Vidor sjelden/aldri kommer med ufornuftige innlegg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I forhold til det som kommer av innlegg her. Så kan jeg påpeke enkelte ting jeg tror kan spille inn. Det betyr ikke at det er sånn.

 

Det ene tror jeg er sanselig overfølsomhet, som kan skape stort stress for den det gjelder. Det andre er kanskje særinteresser eller tvang i forhold til spesielle tanker. Kombinasjonen av dette, spesielt hvis det første utløser det andre, tror jeg er nok til å utløse medisinering på tunge medisiner. Det er kanskje andre faktorer. Det er umulig for meg å vite. Jeg hadde følt meg tryggere om jeg visste fagfolkene var kompetente. Og at tiltak var rettet mot å forbedre eventuelle spesielle ferdigheter fremfor mest mulig medisinbasert normalisering, muligens på bekostning av det førstnevnte. Ellers har jeg sett en økende tendens til dette: http://www.digi.no/892257/bare-de-med-asperger-faar-jobb-i-unicus .

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...