Gå til innhold

Anmeldelse: The Walking Dead Episode 5: No Time Left (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skaffet meg denne serien på steam salget nå, og ble ferdig med No time left i går må jeg si at dette spillet er et av årets beste spill, ikke bare det, men dette spillet har gjort en veldig unik ting for meg, jeg virkelig brydde meg om spesielt en karakter.

 

Jeg ble som Lee is i spillet helt fokusert på og forsvare og gjøre alt jeg kunne for at Clementine ville overleve og ha det bra. Ingen andre spill har gitt meg en slik følelse, Ikke bare er dettte det beste zombie baserte spillet jeg har spilt, men dette spillet overgår tv serien. Slutten var en av de beste sluttene jeg har sett i et spill, det var veldig trist, men også en naturlig slutt på spillet.

Lenke til kommentar

Veldig forutsigbar siste episode, og valgene man har tatt i løpet av spillet viser seg ikke overraskende å ikke spille noen som helst rolle. Spillet går på autopilot, og de hadde vel ikke engang prøvd å lage en "gåte" i den siste episoden. Det er altså ikke mye spill her, men det er vel heller ikke poenget med The Walking Dead. Karakaterene (spesielt Lee og Clementine) og i lange perioder historien er så sterk at anmeldelere burde tenke seg om to ganger før de vurderer å snakke om fantastiske karakterer og historie i et random FPS neste gang. Man lever seg virkelig inn i det som skjer, på en måte svært få spill har klart.

 

Et av årets desidert beste spill, selv om karakterene på episodene stort sett har vært et poeng for høyt. Nå kan man vel på den annen side si den har vært noen poeng for lav i forhold til de fleste andre spills karakterer her. ;).

Lenke til kommentar

Mye av historien er forhåndsbestemt og valgene spilleren tar har derfor ikke den effekten utviklerne lurer deg til å tro.

 

Jeg kan gå med på at sluttscenen og selve progresjonen fra Macon til Savannah er forhåndsbestemt, noe som, ihvertfall den generelle progresjonen, må være. Du kan derimot ikke si at valgene dine ikke har betydning.

 

Hvordan lager man spoilere her? Uansett, litt spoiling kommer i kursiv nå:

 

 

 

I bare denne anmeldelsen så jeg ihvertfall tre ting som skilte seg fra det som skjedde med meg, og som helt sikkert hadde satt et ganske annerledes preg på historien.

 

For det første skriver anmelder at alle ville gå for å finne Clem, som de trodde var i underetasjen til sykehuset. Det var ikke situasjonen her. Her var det bare de to jeg møtte langs tog-skinnene som ville bli med; Kenny syntes ikke jeg hadde tatt hans parti tidligere.

 

Videre, kom hele gruppen min (som består av meg+de tre nevnte) seg opp på taket det er snakk om i anmeldelsen.

 

Jeg ser også på skjermbildet at anmelder (om det er hans bilde) klatrer over gaten. Jeg sendte istedet gruppen min (som nå var en person mindre) over først. Dette førte til at jeg ble tvunget til å ta en rimelig risky vei for å komme meg til Mason huset.

 

Du kan altså ikke si at "valgene spilleren tar ikke har den effekten utviklerne lurer deg til å tro". Utviklerne har da på ingen måte lurt noen. Når du starter opp en episode, står det: "This game series adapts to the choices you make - The story is tailored by how you play". Jeg har problemer med å se lureriet. Det står at historien tilpasses, ikke utfallet.

Og man spiller jo spillet for å oppleve en god historie, som attpåtil tilpasses din spillestil. Spiller du et spill bare for å komme til slutten, så spiller du i mine øyne feil.

 

Jeg kan være enig i at jeg gjerne skulle ha hatt muligheten til å redde et liv i slutten av spillet, men nå som jeg ser tilbake, vil jeg gjerne spille spillet om igjen, for å se hvordan historien går om jeg gjør ting annerledes. Utfallet gir jeg da pokker i.

 

Endret av Rampage
La til spoiler-tags
  • Liker 2
Lenke til kommentar

På samme måte som man bruker quote, bare med "spoiler" istedenfor. La til spoilertag på innlegget ditt. Historien er da betydelig annerledes for meg også, spiller seg ut annerledes. Dette er ikke noe goosebumps hopp til side 37 for å se hvordan det valget endrer historien og utfallet. Det er derimot et utmerket adventure-point'n'click hvor man har faktisk muligheten til å påvirke historien underveis.

Lenke til kommentar

Jeg har full forståelse for at karakteren er anmelderens subjektive oppfatning av produktet, men likevel vil jeg denne gang påstå at anmelder har vært raus med karakterene.

 

Da dette spillet er episodebasert synes jeg karakteren skal reflektere episodens kvalitet, men det kan se ut til at anmelderen har latt seg påvirke kraftig av de tidligere episoders kvalitet. Spillet som en helhet mener jeg absolutt er verdt en 9'er, kanskje til og med 10, men denne episoden får en 6 av meg for sterk avslutning på historien.

 

Det er tydlig at telltales hadde hastverk med å lage en avslutning. Episoden var altfor kort i forhold til de andre, det var ikke gåteløsninger og episoden ble pushet for raskt framover uten å utdype historien. Hadde det ikke vært for de forregående episodene hadde ikke denne episoden vært så bra selv om vi fikk et par minneverdige øyeblikk og en tårevåt slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva jeg skal si - en fantastisk historie som virkelig får følelsene i en ellers så hard kar til å komme frem. Garantert GOTY for min del.

 

Det har aldri vært noe medium, film, serie, spill - enhver form for historie - som har hatt en så stor effekt på meg som dette spillet. Den jævla stasjonsvogn ... måtte den brenne i helvette.

 

Følelsesladet, mildt sagt.

 

10/10

 

http://www.youtube.com/watch?v=T-bXhI4AzNg

Endret av Froosh
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...