Gå til innhold

Lengde på førerkortbeslag, straffeutmåling


SupremeX

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg mistet førerkortet 20. september i år, da jeg forårsaket en ulykke som følge av et vikepliktsbrudd. Ble fratatt lappen på stedet og politijuristen har til dags dato ikke avgjort straffeutmålingen. Først godtok jeg førerkortbeslaget, men trakk samtykket 17. oktober, og fikk da tid i tingretten der dommeren skulle ta stilling til om Politiet kunne opprettholde videre midlertidig beslag. Tingretten avgjorde at Politiet ikke kunne opprettholde beslaget utover 6. desember.

 

Så, spørsmålet mitt er hva som skjer om jeg ikke hører noe til 6. desember. Sett at jeg får førerkortet tilbake, og kan begynne å jobbe igjen. Hva om jeg får beskjed f.eks i februar om at juristen har gitt meg 3 måneder uten lappen? Teller da de 2,5 månedene jeg har gått uten den hittil? Noen som har erfaring med dette?

 

For ordens skyld kan jeg nevne at det jeg er siktet for er brudd på Vegtrafikkloven, § 3 om at "enhver skal ferdes hensynsfullt... osv" og for å ha kjørt mot vikepliktsskilt. Strafferammen på denne overtredelsen skal være førerkortbeslag i 3-6 måneder og bot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det tenker jeg også, men etter å ha fått "systemet" på nært hold har jeg mistet all tillit til det. Jeg er/var yrkessjåfør, og har i den forbindelse hørt om mange lignende saker som min, der de fleste har endt i kun bot og ikke noe førerkortbeslag. De gangene jeg har tatt kontakt med juristen for å høre om fremgangen i saken min, har jeg blitt møtt med uttalelser som "vi har mange saker som er viktigere enn din" og "etterforskeren jobber turnus, og det vanskeliggjør arbeidet med din sak" og ikke minst generell 'bedreviter-holdning'. Som da jeg ringte for å trekke samtykket til beslaget, og hun sa "det eneste du oppnår med å trekke samtykket er mer arbeid for meg og mer kostnader for deg". Jeg er utrolig oppgitt, for å være ærlig. Ikke at jeg ikke skal ta min straff, for jeg har jo gjort noe galt. Det er bare all usikkerheten ventetiden medfører for meg. Dommeren i tingretten var forøvrig også overrasket over at jeg ikke hadde fått en dom da jeg var der 16. november.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...