Gå til innhold

20 år 80 kilo og 193 høy. Vil opp i vekt


Anbefalte innlegg

Hei jeg er en gutt på 20år er 80 kilo og 193 høy. jeg vil opp i vekt, har begynt å trene på treningssenteret. men er så mange som sier det har med hva du spiser. og har heller ikke noe skikkelig treningsprogramm eller opplegg når jeg kommer på treningssenteret.

Hadde vært kjekt om noen ville hjelpe meg hvilken øvelser, mange repitisjoner, set jeg skal ta. og eit lite opplegg om hva som må spises til ein hvær tid takker jeg heller ikke nei til.

Tøft med svar.

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med noen med mer kunnskap enn meg kommer, men til da kan jeg i mellomtiden tipse deg om et par treningsopplegg som er fin for både nybegynnere og viderekomne.

 

Release Your Potential

Veldig bra program, brukte det en stund og hadde framgang der. Der har de kalkulator for å regne ut hva du skal trene på hvilke dager. Veldig enkelt å følge, og funker bra.

 

Stronglifts 5x5

Veldig kjent program. Startet med dette selv, og det funker veldig bra. Du må vel registrere mail der for å få treningsoppsettet fra nettsiden, men her er i alle fall slik det er.

 

Workout A

Squat 5x5

Bench Press 5x5

Barbell Rows 5x5

 

Workout B

Squat 5x5

Overhead Press 5x5

Deadlift 1x5

 

Ganske enkelt å følge, og du øker når du klarer mer. Starter med bare stanga (eller litt på, det gjorde jeg) og jobber deg oppover.

 

Det viktigste når du starter å trene er i alle fall teknikk. Folk kan skryte over at de løfter så mye de bare vil, men har de dårlig teknikk telles det ikke. Viktig for å forebygge og forhindre skader, men også for at øvelsen blir tatt riktig og de riktige musklene aktiveres. Det finnes videoer som du kan se på, men få også noen til å se på teknikken din. Om så filme det og laste det opp her. Bedre å starte lavt med vektene og jobbe seg opp, både for teknikken og styrken. Den lille tiden det tar ekstra kontra å hive seg i det er verdt det i det lange løp.

 

Følger du en av disse to programmene vil du garantert få resultater. Så lenge du trener (maks annenhver dag er normalt, viktig å ha hvile mellom øktene).

 

Du må også huske å spise nok, nøyaktig hva du skal spise orker ikke jeg gå inn på, da jeg ikke er noen ekspert på området. Men spis nok mat og få i deg proteiner, vitaminer, mineraler, omega 3 så er du på god vei. Vekten i seg selv kommer bare utifra kosthold strengt tatt (kalorier brukt, mot kalorier spist), men jeg regner med du vil ha muskler og ikke fett, så det er der treningen kommer inn.

 

Håper dette hjelper, så får du nok kanskje mer utfyllende av andre her også. Aller viktigste er å komme seg på treningen, er du først der er halve jobben gjort.

 

redigert: Formateringsfeil.

Endret av uTukt
Lenke til kommentar

Hei jeg er en gutt på 20år er 80 kilo og 193 høy. jeg vil opp i vekt, har begynt å trene på treningssenteret. men er så mange som sier det har med hva du spiser. og har heller ikke noe skikkelig treningsprogramm eller opplegg når jeg kommer på treningssenteret.

Hadde vært kjekt om noen ville hjelpe meg hvilken øvelser, mange repitisjoner, set jeg skal ta. og eit lite opplegg om hva som må spises til ein hvær tid takker jeg heller ikke nei til.

Tøft med svar.

Takk for hjelpen

 

Du kan gå gjennom treningsloggen min. Jeg er samme høyde som deg og startet selv på 80ish kg for 10 måneder siden.

 

Men i all hovedsak; tunge baseløft med god teknikk, mye mat og søvn. Med baseløft mener jeg teknikker som markløft, knebøy, benkpress, pull-ups, roing og dips. Jeg har lagt på meg 8-9kg muskler dette året.

 

edit: ikke heng deg opp i førsteposten. man spiser ikke knekkebrød når man skal opp i vekt ;)

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Hvis du ønsker og gå opp i vekt er mat og søvn faktisk det viktigste.

Mange tror at når du er på treninga, det er da du bygger, og det er da du blir STOR, men det er helt feil.

Det er når du først er ferdig med treningsøkta du begynner og bygge.

 

For når du trener, bryter du faktisk ned muskelfibrene i kroppen, og hvis du ikke får i deg nok søvn og mat, er det verdiløst og trene.

 

Derfor er det super viktig og få i seg karbo rett etter trening, deretter proteiner.

Og det skal du ha rett etter treningsøkta, ikke en time etterpå...

 

Spis så du blir METT, til hvert eneste måltid, få i deg nok proteiner og karbohydrater, og minst 8 timers søvn.

 

Her kan du foressten se hvor mye proteiner kroppen din trenger daglig.

 

http://aktivtrening.com/test-beregn/beregn/test-hvor-mye-protein-trenger-jeg

 

Hvis du ikke har råd til proteinshake osv.. så bruk fantasien..

Ta deg en banan, også en tunfiskboks eller evt. 2-3 egg etter treningsøkta, funker utmerket!

Det er billig og gir godt resultat.

For da får du i deg karbohydrater som er i bananen, og proteiner som er i tunfisken, mer trenger du ikke.

 

Det som også fungerer bra som jeg har erfart er og spise rosiner mens du trener, ta med deg en rosinpakke hjemmefra og ta deg litt rosiner i ny og ne mens du trener,

du vil da få mer energi og karbohydrater som får deg til og yte mer i økta.

 

Baseøvelser er også veldig viktig hvis du skal gå opp i vekt og bli større.

Det er jo det som er sagt ovenfor, Markløft, knebøy og benkpress...

 

Husk: tren TUNGT. tren så du vidt klarer den siste reppen.

Bytt treningsprogram 1 gang i månden, varier øvelser/sett/rep osv...

 

Det er jo masse annet som er viktig og tenke på også, men kommer ikke på så veldig mye mer akk. nå..

 

God Trening!

Håper dette kom til hjelp!

Lenke til kommentar

Det er ingen avgjørende faktor, men hvis du ønsker resultat og hvis du spør f.eks "personelige trenere" eller strykeløftere, så anbefaler de på det sterkeste at du får i deg karb og proteiner rett etter trening, og ikke drøyer med det.

 

Jeg driter loddrett i hva pt-er sier. De fleste er utdannet under rus på bali i tre måneder. Proteinsyntesen varer langt mer enn 30min-1t etter trening. Jeg kunne garantert bygget like mye muskler ved å spise 2 timer etter trening som et kvarter etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...