Gå til innhold

Krav til medlåntaker på boliglån?


nojac

Anbefalte innlegg

Kan en far stille som medlåntaker for å finansiere huskjøp for sine barn?

 

Jeg trodde at dette var en kurant sak, men jeg har registrert at flere banker krever at medlåntaker er ektefelle eller samboer.

 

Er dette felles praksis i bransjen? Noen som vet om banker som aksepterer at personer "utenfra" stiller som medlåntakere på boliglån?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne begrensningen høres litt snodig ut i mine ører; det normale er riktignok å la foreldrene stille som kausjonister, men er de villige (og kredittverdige) skulle det i utgangspunktet ikke være noen hindre for å ha de som medlåntagere.

 

(Forskjellen ligger i at du med kausjonist fremdeles er hovedansvarlig for å betale, kausjonistens ansvar inntreffer først når du ikke betaler for deg.)

Lenke til kommentar

Kausjonist eller medlåntaker, det spiller ingen rolle.

 

Problemet er å finne en bank med gode lånebetingelser som er villig til å gi boliglån til en student med for liten inntekt til betjene lånet ut fra normale beregninger. Ingen problemer med pantesikkerhet eller med sikkerhet og inntekt hos foreldrene,

 

Skandiabanken og DinBank var ikke interessert...

Lenke til kommentar

Skandiabanken er langt på vei en maskinbank. Og maskiner er jo mennesket langt overlegen på mange områder. Men kanskje ikke på personlig service...

 

På den andre side er "full service-bankene" lite effektive og har store rentemarginer. Typisk gir de 0,1% rente på brukskonto og krever helkundestatus for å gi lån. Og de har ofte både termingebyrer og etableringsgebyr etc. Slike banker styrer jeg unna.

 

Men Eiendomskreditt har ingen slike gebyrer eller krav. De ligger høyt på Finansportalen.no, og de krever ikke at medlåntaker må være ektefelle/samboer.

 

Problem solved!

 

(PS Eiendomskreditt gir gratis medlemsskap i Huseiernes Landsforbund. Må ikke forveksles med Boligkreditt, som i likhet med Din Bank ligger under Sparebanken Øst og ikke godtar foreldre som medlåntakere. Men ellers har de gode betingelser)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...