Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen: Politikk og menneskerettigheter HØST 2012


Anbefalte innlegg

Hei!

 

tenkte jeg kunne opprette en tråd for oss som har eksamen i politikk og menneskerettigheter på mandag 26. nov. 2012

 

Forberedelsesdelen finner vi her:

http://www.udir.no/U...else_H12pdf.pdf

 

Forberedelsen:

I dag er det mange måter å påvirke politiske beslutninger på. Du skal forberede deg på å skrive en oppgave om ulike kanaler for politisk innflytelse.

 

tenker hvertfall at store deler av DEL 2 og spesielt kapittel 5 er aktuelle deler av læreboka fra FOKUS. Ideér og tanker om emnet og selve eksamen blir veldig satt pris på :)

Endret av mr.pancake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lagde en konto for denne tråden - hallo diskusjon.no!

 

Jeg tenkte også med en gang på kapittel 5, spesielt med tanke på bruken av ordet "kanal" som jeg bare kan erindre blir brukt i kapittel 5. Har ikke noe annet å tilføye. Ønsker noen å spekulere i hva oppgaven kan være?

Lenke til kommentar

Mulig at det kan handle om ulike utfordringer i demkoratiet når det kommer til direkte påvirkning av politikere eller statsansatte i ulike direktorater og hvorvidt dette er demokratisk forsvarlig, som igjen kan være medias påvirkning av enkeltpolitikere. I og med at valg er den største og viktigste kanalen for politisk innflytelse kan det handle noe om dette.

Lenke til kommentar

Det jeg synes er uklart med dette faget er hvorvidt boka fra Fokus i seg selv er nok til å få den kompetansen en skal ha. Jeg føler meg jo sterk i faget etter å ha lest alle kapitler og gjort oppgavene, men jeg kan jo ikke vite dette sikkert ettersom jeg ikke har hatt noe kontakt med en faglærer.

Lenke til kommentar

Siden det står i forberedelsesdelen at vi skal forberede oss på å skrive en oppgave om ulike kanaler for politisk innflytelse så tenker jeg at det er fire hovedkanaler som vi må jobbe med. De fire kanalene er parti/valg-, organisasjons-, aksjons-, og mediekanalen.Tenker at det blir noe om at vi skal diskutere hvordan de ulike kanalene påvirker politikken.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske glad vi fikk det temaet, ettersom vi har hatt endel om det i samfunnsfag vg1.

Kommer nok til å repetere litt stoff derifra, som f.eks står kort om her: http://ndla.no/nb/node/11359?fag=36

 

Vurderingsskjemaet for våren (er nok lik for høst, ved at man bruker temaet våres istedet) ligger her: http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/V12/Sensorveiledninger/25_Mai/SAM3020_Politikk_menneskerettigheter_vurderingsskjema_V12.pdf Dette er jo ganske nyttig, slik at vi ser hva vi blir vurdert ut ifra.

 

ellers tenkte jeg litt på om noen har mening om det vil være fokus på innlandspolitikk eller utenrikspolitikk?

Lenke til kommentar

for meg virker det som at det er snakk om innenrikspolitikk. I og med at det er det fokuset ligger på i boka om akkurat dette temaet. Men likevel, i og med at det ikke er presisert kan oppgaven også omhandle Norges mulighet til å påvirke andre nasjoner i det internasjonale samfunn, en mulighet som er svært begrenset.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske glad vi fikk det temaet, ettersom vi har hatt endel om det i samfunnsfag vg1.

Kommer nok til å repetere litt stoff derifra, som f.eks står kort om her: http://ndla.no/nb/node/11359?fag=36

 

Vurderingsskjemaet for våren (er nok lik for høst, ved at man bruker temaet våres istedet) ligger her: http://www.udir.no/U...sskjema_V12.pdf Dette er jo ganske nyttig, slik at vi ser hva vi blir vurdert ut ifra.

 

ellers tenkte jeg litt på om noen har mening om det vil være fokus på innlandspolitikk eller utenrikspolitikk?

 

Jeg vet ikke om innenriks/utenrikspolitikk er en dimensjon som i stor grad er relevant med hva vi skal forberede. Du vil kunne finne problemstillinger der også, men en kan fint skrive om forskjellige måter å påvirke politiske beslutninger uten å dra utenfor Norge.

Lenke til kommentar

"I dag er det mange måter å påvirke politiske beslutninger på. Du skal forberede deg på å

skrive en oppgave om ulike kanaler for politisk innflytelse."

 

Forberedelsene jeg har gjort så langt er å disponere opp de ulike kanalene for politisk innflytelse:

Valgdeltagelse, Partiarbeid, Organisasjonkanalen, Aksjonkanalen og Mediekanalen. Har også skrevet opp Direkte kontakt og lobbyvirksomhet. Som utfylling har jeg brukt kapittel seks til å argumentere for og imot, og drøfte igjennom hva som ville fungert best i forskjellige situasjoner kontra hvordan det kan svekke et demokrati (ved at ressurssterke ofte får mest ut av alt). De kompetansemålene vi burde sette i fokus er nok

  • drøfte sammenhenger mellom verdier, holdninger og politiske handlinger
  • presentere beslutningsprosesser i aktuelle politiske saker
  • •gjøre rede for viktige norske og samiske politiske institusjoner og organer og forklare hvilke funksjoner de har
  • beskrive og forklare forskyvninger i makt og innflytelse mellom politiske institusjoner og aktører i moderne samfunn
  • drøfte massemedienes rolle som politisk aktør
  • diskutere massemedienes rolle som internasjonal aktør

Det er det jeg tenker isåfall, rett meg gjerne hvis jeg tar feil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"I dag er det mange måter å påvirke politiske beslutninger på. Du skal forberede deg på å

skrive en oppgave om ulike kanaler for politisk innflytelse."

 

Forberedelsene jeg har gjort så langt er å disponere opp de ulike kanalene for politisk innflytelse:

Valgdeltagelse, Partiarbeid, Organisasjonkanalen, Aksjonkanalen og Mediekanalen. Har også skrevet opp Direkte kontakt og lobbyvirksomhet. Som utfylling har jeg brukt kapittel seks til å argumentere for og imot, og drøfte igjennom hva som ville fungert best i forskjellige situasjoner kontra hvordan det kan svekke et demokrati (ved at ressurssterke ofte får mest ut av alt). De kompetansemålene vi burde sette i fokus er nok

  • drøfte sammenhenger mellom verdier, holdninger og politiske handlinger
  • presentere beslutningsprosesser i aktuelle politiske saker
  • •gjøre rede for viktige norske og samiske politiske institusjoner og organer og forklare hvilke funksjoner de har
  • beskrive og forklare forskyvninger i makt og innflytelse mellom politiske institusjoner og aktører i moderne samfunn
  • drøfte massemedienes rolle som politisk aktør
  • diskutere massemedienes rolle som internasjonal aktør

Det er det jeg tenker isåfall, rett meg gjerne hvis jeg tar feil.

 

Dette hjalp meg faktisk ganske mye! tusen takk for at du delte info :) !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...