Gå til innhold

AOC med «rammeløs» skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den er IPS-basert ;)

 

Angående hva som er ramme-diskusjonen så har bilder som henger på veggen to typer "rammer":

 

1. En stabil ytterkant som faktisk kalles for ramme.

2. Passepartout. Dette er den pappskiva som omkranser bildeflaten og er innenfor glasset.

 

Kanskje vi burde krevd at produsentene oppgir passepartout-størrelsen? Eller rettere sagt differansen mellom ytterkant ramme og bildet?

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Angående hva som er ramme-diskusjonen så har bilder som henger på veggen to typer "rammer":

 

1. En stabil ytterkant som faktisk kalles for ramme.

2. Passepartout. Dette er den pappskiva som omkranser bildeflaten og er innenfor glasset.

 

Kanskje vi burde krevd at produsentene oppgir passepartout-størrelsen? Eller rettere sagt differansen mellom ytterkant ramme og bildet?

Ja, i hvertfall når de bruker tykkelsen på rammen som et salgsargument. Mangel på det pluss bilder som ikke reflekterer produktet blir villedende markedsføring.

 

Om jeg finner 3x 24" IPS skjermer (1920x1200) med ~5-8mm ramme (passepartout inkludert) og rotasjon så de kan stå på høykant er jeg fristet til å gå for et 3-skjerm (eller 5/6?) eyefinity oppsett. Både Dell U2412M og Ezio S2202W jeg har har 17-18mm ramme, mens Dell U2711 har 24-25mm ramme. De går greit å bruke i et 3-skjerm oppsett (22" og 24" på høykant), men rammene blir for tykke til at de kan brukes som et sammenhengende bilde.

Lenke til kommentar

Jeg se 2 problemer, utenom det faktum at det er en sort innerramme.

 

Først og fremst bunn biten, som gjør at du vil få ekstra mye ramme om du setter den på høykant.

 

Men dette har de løst med å lage problem nr2, ingen vesa100 feste eller mulighet til pivot på den sokkelen.

 

Så da løste de også mitt "problem" med å ønske 3 sånne på høykant. Så kanskje like greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg se 2 problemer, utenom det faktum at det er en sort innerramme.Først og fremst bunn biten, som gjør at du vil få ekstra mye ramme om du setter den på høykant.Men dette har de løst med å lage problem nr2, ingen vesa100 feste eller mulighet til pivot på den sokkelen.Så da løste de også mitt "problem" med å ønske 3 sånne på høykant. Så kanskje like greit.

 

leste du nøye nok da? Mulig jeg forsto feil men jeg leste nå vitterlig at skjermen kun hadde vippe funksjon (etter min oppfatning betyr det at man IKKE kan sette den opp sideveies. Den har heller ikke støtte for VESA feste. Fotøvrig i tråd med den jalla skjermen jeg sitter med her av sammefabrikant.

 

Lenke til kommentar

leste du nøye nok da? Mulig jeg forsto feil men jeg leste nå vitterlig at skjermen kun hadde vippe funksjon (etter min oppfatning betyr det at man IKKE kan sette den opp sideveies. Den har heller ikke støtte for VESA feste. Fotøvrig i tråd med den jalla skjermen jeg sitter med her av sammefabrikant.

 

Du tenker på denne?

 

Stativet til skjermen har imidlertid ikke noen annen støtte enn vipping, og det er heller ingen VESA-stand.

 

Den vippingen det er snakk om der, er å vri skjermen inn/ut i topp og bunn, type vippe den frem og tilbake.

Det er i alle fall det jeg har funnet ut som eneste mulighet av det jeg har lest.

Ikke at det hjelper om de fikser nytt feste, så lenge det er den ekstra brede kanten i bunn.

Lenke til kommentar

Du tenker på denne?

 

 

 

Den vippingen det er snakk om der, er å vri skjermen inn/ut i topp og bunn, type vippe den frem og tilbake.

Det er i alle fall det jeg har funnet ut som eneste mulighet av det jeg har lest.

Ikke at det hjelper om de fikser nytt feste, så lenge det er den ekstra brede kanten i bunn.

 

ja,thats the one

Lenke til kommentar
leste du nøye nok da? Mulig jeg forsto feil men jeg leste nå vitterlig at skjermen kun hadde vippe funksjon (etter min oppfatning betyr det at man IKKE kan sette den opp sideveies. Den har heller ikke støtte for VESA feste. Fotøvrig i tråd med den jalla skjermen jeg sitter med her av sammefabrikant.
Du tenker på denne?
Stativet til skjermen har imidlertid ikke noen annen støtte enn vipping, og det er heller ingen VESA-stand.
Den vippingen det er snakk om der, er å vri skjermen inn/ut i topp og bunn, type vippe den frem og tilbake.Det er i alle fall det jeg har funnet ut som eneste mulighet av det jeg har lest.Ikke at det hjelper om de fikser nytt feste, så lenge det er den ekstra brede kanten i bunn.

 

Det er slik jeg forsto ved hjelp av google translate på linkene, også mulig med hev/senk på foten. På den annen side, så skulle det ikke være umulig å modde foten slik at man kan lage seg litt hjemmelaget veggfeste, og ha vippefunksjonen intakt. Ser ut som det bøyde firkantrøret er festa til skjermen slik at vippinga sitter i innfestningen til skjermen.

 

Firkantrøret har en åpning som fotarmen skal inn i. Dette bør man kunne utnytte ved modding, dog usikker på hvor solid det er det røret som skal til fotbasen. Hadde vært knall om fotbasen kunne henges på veggen, og en liten "brakett" kunne festet skjermen uten å benytte original fotarm, eller at man selv borer i fotarmen for å lage den som veggfeste.

 

Om man fikk snudd skjermene i øvre rad 180 grader, slik at ramma under havner i topp, og man fikk lyden ut til alle skjermer, kunne man kanskje klart seg kun med innebygde høytalere, og faktisk få OK lyd til alt annet enn spill og film, f.eks. på et arbeidsrom/kontor.

 

Men "bummer" med at de lyver om ramma. Slik de fremstiller det, så skulle man tro at den virkelig var rammeløs. Med "passpartout" får man likevel tykke innramminger som rutenett i skjermveggen. 4-5 mm totalt kunne man levd greit med...

 

Alternativet må bli store skjermer med veldig høy oppløsning (8K og oppover)

 

Edit: bøyningsfeil...

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

For min del, er det kun aktuelt med 3 skjermer om jeg skulle kjøpt nye.

Og selv om disse kunne ha blitt montert 90grader på veggen, vil den i midten ha den brede jalla kanten på en side.

 

Og det faktum at de "lyver" om hvor mye "kant" det blir ifra der bildet stopper til der rammen slutter, hjelper heller ikke på saken.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...