Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Psykologen sa jeg kunne bli lagt inn...


snorkeren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ta det opp med noen som har kompetanse på medisiner, slik som en lege. Det er en fordel om du finner en lege som i utgangspunktet er negativ til medisinering og ikke en som fungerer som nikkedukke til behovene til behandlingsapparatet ditt, behovene til de er en hverdag som er så enkel som mulig og det kan bety at de ønsker å være sikker på å gi deg nok, vs å gi deg så lite som mulig (som er i din interesse). Hvis du føler deg overkjørt kan du skifte behandlende lege til en annen, noen som står på din side. Ikke la frustrasjon i tilfelle du ikke føler deg forstått, eller overkjørt, utvikle seg til at du brå-slutter, skift heller da lege til en som er med på å trappe ned, hvis du ikke føler du for en tilfredsstillende begrunnelse i forhold til å fortsette. Det er din rett til å få et opplegg for å trappe ned hvis du ønsker det. Uansett er ikke risiko for at du kan bli syk noen holdbar begrunnelse for å gå på medisiner resten av livet.

Endret av festen
Lenke til kommentar

For øvrig er jeg enig med de andre som har kommentert her i denne tråden. Hvorfor skulle psykologen lyve eller overdrive om noe slikt?

 

De som jobber i sånne bransjer er gode for å lyve for seg selv og fornekte, spesielt i forhold til bivirkninger, for å igjen kunne føle at de skal kunne leve med seg selv og den jobben de gjør, i tillegg til distansering.

http://carlpetter.wordpress.com/tag/philip-zimbardo/

Lenke til kommentar

Enda en ting som er idiotisk i forhold til medisinering, er at det i visse situasjoner er normalt med langtidsmedisinering. Og at det da likevel legges mer vekt på avhengighets-potensial, enn bivirkninger. Hvis en likevel skal gå på noe i 10-20 år, er det bedre å ha noe med mindre bivirkninger en blir avhengig av, enn å ha noe med flere bivirkninger, som ikke virker like vanedannende.

Lenke til kommentar

De som jobber i sånne bransjer er gode for å lyve for seg selv og fornekte, spesielt i forhold til bivirkninger, for å igjen kunne føle at de skal kunne leve med seg selv og den jobben de gjør, i tillegg til distansering.

http://carlpetter.wo...hilip-zimbardo/

 

Dette er litt OT, men jeg reagerer på den generaliseringen din.

Jeg har, i undervisningssammenheng, vært under veiledning av og samarbeidet med både allmennpraktikere, psykiatere og psykologer, og samtlige har fremstått som bunnsolide hva etikk og moral angår. Dessuten inngår det signifikante kommunikasjonstrening i både psykologi- og medisinstudiet, og jeg nekter å gå med på en slik undergraving av psykologer/legers arbeid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg var hos psykologen i dag, og psykologen sa at hvis jeg sluttet på cipralex og abilify, kunne jeg bli så syk at jeg kunne bli lagt inn på avdelingen til jul. Er dette sant, eller overdriver psykologen? Jeg hadde ikke psykose da jeg begynte på medisinene.

At du får Abilify uten å ha psykose er virkelig skremmende! Men korrekt nedtrapping bør gå greit. Du kan kanskje og planlegge en innleggelse mens du går helt av medisinen, (det er relativt koslige omgivelser når man legges inn frivillig på et planlagt opphold, hvertfall ifølge min tante som jobbet som psyk. sykepleier på en DPS).

 

-frank

Lenke til kommentar

Dette er litt OT, men jeg reagerer på den generaliseringen din.

Jeg har, i undervisningssammenheng, vært under veiledning av og samarbeidet med både allmennpraktikere, psykiatere og psykologer, og samtlige har fremstått som bunnsolide hva etikk og moral angår. Dessuten inngår det signifikante kommunikasjonstrening i både psykologi- og medisinstudiet, og jeg nekter å gå med på en slik undergraving av psykologer/legers arbeid.

 

Allmennpraktikere burde vært fritatt for retten til å skrive ut anti-psykotiske medisiner. Det burde vært forbeholdt psykiatere. Grunnen er at almenpraktikere ikke innehar nok kompetanse til å skrive ut slike medisiner. Uansett er Zimbardo sitt fangevokter eksperiment velkjent og det er enten den effekten, eller fornekting av bivirkninger som fører til utskriving av medisiner deres egne barn ikke hadde fått.

Lenke til kommentar

Zimbardos klassiske eksperiment handler ikke om medikamentforeskriving, men beskriver helt andre forhold, og det skal ganske livilig fantasi til for å gjøre det relevant for nedtrapping eller ikke.

 

Ingen her i denne verden har evnen til å krype inn i hodene på almenpraktikerne, eller noen andre for den saks skyld, og si hva som skjer der.

 

Snorkeren må selvsagt ta opp med behandleren sin hva som er rette måten å trappe ned på, hvis det er det som ønskes. Han har alt blitt fortalt helserisikoen, men jeg har forstått det slik at han tar medisinene frivillig og da kan han selvsagt slutte med dem om han ønsker det.

 

Det er ingen på et nettforum som kan gi han konkrete råd i så henseende.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Som sagt allmennleger har ingen kompetanse på anti-psykotiske legemidler. Seroquel f.eks er ekstremt vanedannende, mye mer enn valium, en av de aller verste en lege kan skrive ut i forhold til avhengighet. Den skrives ut over en lav sko for angst, søvnvansker, osv Fordi leger tror den er ufarlig. Hvis de mistet den retten, og psykiatere tok over ville off label bruken gå dramatisk ned. Uansett er det dette legemiddelprodusentene har patent på, og det påvirker i stor grad hva som skrives ut.

http://www.mmm-onlin...article/168794/

http://www.ncbi.nlm....les/PMC2848462/

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er ingen på et nettforum som kan gi han konkrete råd i så henseende.

 

Så vidt jeg skjønner kommer det som sies her (som sitat) under reglene for yttringsfrihet. Vi kan si vår ærlige mening om leger generelt og om TS spesielt. Det rammes ikke av legemiddellov, kvakksalverlov, helselov, taushetsplikt ... ingenting egentlig. Vi har ingen bevilgning å bry oss om. Vi har ingen autoritet som kan tilbaketrekkes ... vi får heller ikke betalt for jobben vi gjør

 

(legene er drittnervøs for å bli avslørt)

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Det som er et problem med den nyere generasjonen anti-psykotiske medisiner, er at de forsøker å få ned risikoen for http://en.wikipedia....dive_dyskinesia (seroquel er av dem med lavest risiko) for å putte opp i alt mulig inn i miksen, slik som seroquel i lave doser, ved at det øker dopamin mengden i visse deler av hjernen og samtidig virker nedsløvende (blant annet gjennom antagonisme på en type serotonin reseptorer som finnes i pannelappen og dermed bidrar til å frigjøre dopamin og i tillegg en sløvende effekt gjennom effekten på histamin, i tillegg til en ukjent rus mekanisme). Abilify øker også dopamin mengden i panelappen i lavere doser. Det uheldige med det, er at det øker markedsførings-potensialet og off label bruken, utenfor det det er tiltenkt, ved at medisinene i tillegg til å ha alvorlige bivirkninger også er behagelige å bruke. Det er ingen ulempe for de som trenger det at de for bedre medisiner, men det er en ulempe at en bedring i kvaliteten for de medisinene er tiltenkt gjør at markedsområdet utvides og at enkelte bivirkninger som nevnt øverst fortrenges av de som skriver ut medisinene, fordi tanken er at nyere generasjoner medisiner er så mye nyere og bedre, mens det i virkeligheten består veldig alvorlige bivirkninger som har vært et problem helt siden haldol kom på 50 tallet. Det er sikkert ikke ofte noen hører en lege sier (jeg vil du skal gå på valium slik at dosen anti-psykotiske kan senkes, men det er helt korrekt behandling).

Endret av festen
Lenke til kommentar

http://www.autismtod...emple%20Grandin

"All medications have risks. When making decisions about medication usage, the benefits should clearly - not marginally - outweigh the risks. Common sense dictates that drugs with a higher risk of bad side effects should be used more carefully than drugs that have low risk. A reasonable approach for parents to keep in mind is that a drug with a lower risk of side effects should be tried first."

 

Les spesielt det om å starte med en medisin om gangen.

 

Jeg ser ikke noe stort problem med SSRI, men jeg ser et problem med atypiske, hvis en ikke trenger det. Det jeg ser som et problem er at det er en holdning der en skal holde kjeft om bivirkninger og andre problemer (også i denne tråden) fordi en tenker at det på et slags overordnet nivå er sånn at det er sånn at noen har godt av det, og dermed skal "selge" løsningen, slik at "alle kan få det bedre". Uansett hvem en er har en rett på å gjøre en informert beslutning. Der alle fordeler og ulemper diskuteres på en saklig måte. Jeg kan godt tenke meg situasjoner de som er psykiatriske team og lignende forholder seg til personer som kanskje er aggressive eller lignende, og da sørger for å få dem på atypiske, rett og slett for å gjøre sin egen hverdag lettere. Det var dupont som alt i 1935 lanserte et insektmiddel, som er forløperen til alt av anti-psykotiske legemidler.Jeg er helt overbevist om at slike interessekonflikter om hva som er egeninteressen til noen på et underordnet nivå, og hva som er interessen til noen i en behandlingssituasjon finnes.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...