Gå til innhold

ta egne familiebilder. hva trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Som fersk familiefar har jeg jo lyst til å forevige min familie på bilde. F.eks lerret til å ha hengende i stue etc,

Har jo ikke allverden av utstyr og erfaring, men har heller lyst til å prøve selv, enn å gå til fotograf og betale i dyre dommer for bilder man ikke har rettighetene til.

 

Men hva trenger jeg egentlig? Har jo ikke tilgang til noe fotostudio eller slikt.

Av utstyr idag har jeg følgende:

 

Nikon D5100

Nikon AF-S VR 18-105 linse

Nikon SB-600 blitz

Og en haug med pågangsmot :)

 

Forventer jo ikke at jeg skal klare de samme bildene som ett profft fotostudio klarer, men håper jo å klare noe som ikke skjemmer ut familien.

 

Eller er det bare noe jeg må glemme med det utstyret jeg har idag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kunne eventuelt supplert med en 50 eller 85mm for bilder med lite dybdeskarphet, og du kunne vurdert å anskaffe stativ. :)

 

Helt enig, skaff deg en 50mm med fokusmotor så kan du ta fine babyportretter alla dette :)

 

Du kan begynne med og bruke tak/vegger som reflektor for blitsen eventuell kjøpe deg en softboks og blits-kabel senere for og få litt bedre kontroll over skyggene, men dette kommer nok ved erfaring.

 

Bruk blitsen i auto/ttl og kameraet i manuell med innstillingene blender f/5.6 lukker 1/60sec. til 1/200sec. og iso 200 bruk gjerne også 1 fokuspunkt og sett fokuset på øyet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takker meget for gode svar.

Da har jeg noen ideer om hvordsn jeg skal løse dette.

 

Angående linser, er det bare Nikon selv som produserer linser med fokusmotor (AF-S) eller har Sigma også linser med dette. Eller andre produsenter? Har de da evt samme benevnelse, eller bruker de andre benevnelser for linser med fokusmotor?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

I første omgang trenger du ikke noe mer utstyr. Med litt erfaring kan du finne ut hva du har lyst på før du kjøper noe mer.

 

Innendørs er blits tingen, men helst ikke rett i fjeset. Gir ikke pene bilder. Å vinkle blitsen i taket er bedre, men kan ofte gi uheldige skygger under øynene. For å bøte på det kan du lage deg et "bounce card" (google it) som du fester på blitsen slik at litt av lyset styres rett frem. Å vinkle blitsen rett bakover hvis du har en hvit vegg i ryggen kan også funke greit.

 

Å ta blitsen av kameraet kan ofte gi bedre bilder. Med D5100 trenger du da en blitssynkkabel (hint: den orginale er dyr, en av de uorginale er billig på nett).

 

Prøv gjerne å dempe blitslyset litt (negativ blits EV komp), synes ofte automatikken velger litt for kraftig blitslys (med standardinstillinger).

 

Kanskje en bok om bruk av blits kan hjelpe til med råd og inspirasjon?

 

Det som ofte gir bra resultat er blits med lyssterk optikk. Nikon har en flott 35mm/1.8 som du også kan vurdere i tillegg til det som allerede er nevnt.

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

I tillegg til det jeg listet opp av utstyr, så har jeg ett Velbon stativ og Nikon fjernkontroll.

 

Har sett litt på linser.

Lurer da på å få for en 50 mm linse, men bør jeg gå for en på f/1.4 eller f/1.8?

 

Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.8G

1460 ,-

 

https://prisguiden.no/produkt/nikon-af-s-nikkor-50mm-f-1-8g-146726

 

Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.4G

2609,-

 

https://prisguiden.no/produkt/nikon-af-s-nikkor-50mm-f-1-4g-101080

 

Ser den første har f/1.8 G, og den siste har f/1.4G

Er det noe poeng i å betale ekstra for å komme ned i f/1,4 ?

Lenke til kommentar

Du får mulighet til litt tynnere dybdeskarphet og bittelitt bedre egenskaper i mindre lys med 1.4G. Det kan være moro, men for de aller fleste er forskjellene veldig små.

 

1.8G er like skarp, og har kjappere autofokus. Jeg hadde ikke giddet å kjøpe 1.4G om jeg skulle kjøpt nytt, men kanskje om jeg kom over en godt priset en på bruktmarkedet. Hender de dukker opp til 16-1700 kr.

Lenke til kommentar

Som fersk familiefar har jeg jo lyst til å forevige min familie på bilde. F.eks lerret til å ha hengende i stue etc,

Har jo ikke allverden av utstyr og erfaring, men har heller lyst til å prøve selv, enn å gå til fotograf og betale i dyre dommer for bilder man ikke har rettighetene til.

Et triks kan være å bruke et fotograf som gir ut fulloppløsningsbilder og frie utskriftsrettigheter uten å ta blodpris; en del gjør det - men langt fra alle.

 

Dette strider forøvrig på ingen måte mot å eksperimentere selv også.

Lenke til kommentar

50mm f1.8G er en bra start. Kjøp den brukt til ca 700-800kr. Når du så føler at 1.8 ikke gir nok dybdeskarphet så selger du 50mm uten tap og kjøper deg en 1.4G.

 

Er en her som sier at du ikke trenger utstyr, men er veldig uenig i det. Det objektivet som du har er grei i de fleste tilfeller, men når du skal ta familiebilder er det ofte portretter og i mørke rom, og da passer 50mm 1.8G perfekt. UTOVER dette trenger du ikke noe mer :p

 

Ser at en nevner 35mm f/1.8G, men vil sterkt råde deg til å heller kjøpe 50mm f/1.8G! Mye av dette pga dybdeuskarpheten (BOKEH) som 50mm gir på ett DX kamera, og bokeh er noe av det nydeligste når det gjelder portretter og familiebilder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Da begynner man å få litt mer greie på hva egentlig disse fremmendordene: bokeh, og softbox er for noe :)

Et råd: Ikke bli altfor opptatt av bokeh og tynn dybdeskarphet. Prøv heller (i alle fall av og til) å ha en ok bakgrunn i stedet for alltid å blure ting vekk. Tynn dybdeskarphet kan gi en fin effekt for all del.

 

35mm er en mer allsidig brennvidde til et fastobjektiv. Har bruk det mye i familiesammenkomster. Til typiske tette portrett fra livet og opp passer nok 50mm bedre (aller helst 60mm).

 

1.8 eller 1.4: ville heller ikke lagt altfor stor vekt på det (men litt vekt kan du jo legge på det :)).

 

Hva slags kabel er det jeg trenger? Gjerne link til dette.

 

Tror kanskje noe ala denne kan passe:

http://dx.com/p/aputure-ttl-off-camera-flash-sync-cable-cord-for-nikon-260cm-118683

Lenke til kommentar

Hva slags kabel er det jeg trenger? Gjerne link til dette.

Nikon SC28, om du er fin på det, ellers finner du mye billige kopier på ebay.

 

Jeg har selv en slik kabel, og bruker den veldig lite. Trådløs blitsstyring er mye gøyere. Da kan du også trigge flere blitser samtidig. Her finnes det hauger med produkter som kan fikse det for deg, selv gikk jeg for en billig kinavariant fra ebay. Funker helt fint, men får ingen automatikk.

 

Her er forresten et par eksempler på hva jeg fikk til:

 

 

 

Også et cheesy julekortbilde:

 

 

Dette er mine første forsøk, og selv om det er en god del jeg ikke er fornøyd med, er jeg overrasket over hvor enkelt det var å få helt brukbare resultater.

 

(de er forresten ikke helt ferdigredigert)

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...