Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Argumenter FOR at det skal bli karakterer på barneskolen


Anbefalte innlegg

På skolen i dag fikk vi oppgave om å argumentere om noe som opptar oss.

Jeg ble selvsagt utfordret til å ha en debatt mellom meg og en annen klassekamerat.

Vi ble enig om å argumentere, om det bør være karakter på barneskolen eller ikke. Jeg skal argumentere FOR at det skal bli karakterer på barneskolen.

 

Siden jeg er så utrulig sta, og har ett stort konkurranseinstinkt trenger jeg noen argumenter FOR at det skal bli karakterer på skolen. Jeg ønsker virkelig å slå klassekameraten min! :yes:

Takker hjertelig for alle som orker å ta seg tid, for å finne på ett argument eller flere!

:):wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er av prinsipp så utrolig MOT det at jeg har vanskelig for å finne FOR-argumenter. Ring klassekameraten din, bytt til MOT, så skal jeg gi deg nok ammo til å blåse konkurransen ut av skolens område.

 

Haha, kan desverre ikke gjøre det :p JEG SKAL KLARE DETTE! sta som jeg er! :tease:

Men takk for svar uansett!

Endret av Lena:))
Lenke til kommentar

Karakterer trenger ikke så si hvor elevene ligger faglig. De fleste som har gjennomført grunnskolen er klar over at det forekommer favorisering av enkeltelever som får bedre karakterer. Dersom det skal komme karakterer på barneskolen, så bør det gjøres anonymisert hvor elevene får vite svaret sammen med sine foreldre, uten at lærer er klar over hvem han har rettet.

 

Når det er sagt. For karakterer: Kan virke motiverende for å gjøre lekser, (Kan) indikere hvor nivået til klassen ligger, foreldre blir mer involvert, en slags forberedelse til u.skolen, vise hvilke områder det trengs å satse på ( sannsynligvis matte og norsk) og motiverende for lærer å se at elever gjør fremgang.

Lenke til kommentar

Det vil motivere disiplinerte elever. Det følger at vi også må ha tidligere spesialisering for å hindre at skille mellom elevene blir for stort.

 

Og ja, selv om det sporer inn på en annen debatt, så vil det føre til at vi får en dyktigere "elite" av elever i skolen. Dette er selvfølgelig noe vi vil, så dårlig som vi allerede er. Hvert år plukkes ut de fire til seks av beste elevene i videregående skole til å representere Norge internasjonalt. I matematikk så har vi havnet på gjennomsnittlig 58. plass de tolv siste årene blant totalt 100 deltagende land. Er ikke dette dårlig?

 

Dette KAN virke positivt på elevene, men jeg tviler på at det er en vesentlig faktor. Det er mye det samme som da SV ønsket å innføre frukt. Om vi øker befolkningen, slik at de dyktigste elevene kan finne seg et realfaglig miljø på fritiden, så ville det være det beste.

 

Og ja, jeg bruker realfag ekvivalent med fag.

Lenke til kommentar

Hovedargumentet mot karakterer er at ein tidlig skaper vinnere og tapere i skulen.

 

Men karaktersetting har gode sider også. For det fyrste så er det som nemnt motiverande for eleven. Det er ikkje så mykje vits i å strekke seg litt lenger for å gjere litt betre arbeid dersom du ikkje får positiv tilbakemelding. Dette gjer at mange legger seg på eit minimumsnivå når det gjeld skulearbeid og lekser.

 

Det vil også være nyttig for foreldrene å vite korleis det eigenleg ligger ann med skulearbeidet.

 

Det som er viktig er at karakterane blir satt på en nøytral måte. Gjerne annonymt, og gjerne frå eit sentralt karaktersettingsorgan. På den måten unngår ein forskjellsbehandling basert på kven som er favoritten til læraren.

Lenke til kommentar

Hovedargumentet mot karakterer er at ein tidlig skaper vinnere og tapere i skulen.

 

Men karaktersetting har gode sider også. For det fyrste så er det som nemnt motiverande for eleven. Det er ikkje så mykje vits i å strekke seg litt lenger for å gjere litt betre arbeid dersom du ikkje får positiv tilbakemelding. Dette gjer at mange legger seg på eit minimumsnivå når det gjeld skulearbeid og lekser.

 

Det vil også være nyttig for foreldrene å vite korleis det eigenleg ligger ann med skulearbeidet.

 

Det som er viktig er at karakterane blir satt på en nøytral måte. Gjerne annonymt, og gjerne frå eit sentralt karaktersettingsorgan. På den måten unngår ein forskjellsbehandling basert på kven som er favoritten til læraren.

 

My point exactly

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...