Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Heisann

Vi holder på med et case som omhandler miljøvennlige vinduer med persienner som er innebygget i vinduet og lurte derfor på om dere hadde mulighet til å ta en spørreundersøkelse på ca 1 minutt.

Her er linken: http://www.surveymonkey.com/s/329YSPJ

På forhånd, tusen takk.

For å holde tråden i gang. Er det noen som har noen erfaring med slike vinduer og for dere som ikke har det; synes dere det høres interessant ut? Kom gjerne med tilbakespill og utfyllende kommentarer her.

Endret av Hårek
Innlegget var slettet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlige alternativer på undersøkelsen. Men ja, jeg har sett en del forskjellige vinduer i forbindelse med jobben min, og jeg liker spesielt godt vinduer med svak speilfilm innvendig. Dere måtte hatt en veldig god patent på persiennene om det skulle vært et alternativ.

 

Hvilken andre alternativ ville du vært interessert i å ha med i undersøkelsen da? Er veldig interessert i forbedringer :)

Lenke til kommentar

Persienner innebygget i vinduet?

Mener du med flytende krystaller (som en LCD-skjerm) som blir ugjennomsiktig når du kobler til strøm?

Sånt vil jeg gjerne ha :)

 

Nei, er nok ikke det. Det er elektrisk integrerte persienner mellom glassene. På denne måten isolerer glasset mye mer. Man solskjermer også slik som vanlige persienner gjør, samtidig som at man slipper ekstra kostnader ved at man slipper å montere på persienner etterpå. Og man trenger kun å rengjøre vinduene, istedenfor at man må både vaske ruten og perisennen.

Så får LCD-skjermen heller kommer i neste rekke :) Må si det hørtes interessant ut :)

Lenke til kommentar

Badois!

 

1) Hva tenker du på, når du/dere sikter til miljøvenlige vinduer?

2) Hvorfor skal disse vinduene, med et persienesystem være miljøvenlige?

3) Tror dere virkelig at vanlige folk, tenker spessielt på miljø, når de skal ha seg bolig, eller "lommeboka"?

 

Deres spørsmålsstilling i deres "undersøkelse", er manglende, dårlig og kanskje naivt ensidig!

 

Jeg er enig at vinduer er viktig, med tanke på varmeisolering og forbruk av energi. Men det er måte på til hysteri, når det gjelder energiforbruk! Husstandene i Norge, bruker ikke mye energi, i forhold til klima. Og energiforbruket har gått ned.

 

Årsaken til høyt energiforbruk i Norge, er i hovedsak landbassert industri og oljesektoeren som får "fastlandsstrøm"! Virker som om dere er på "linje" med myndighetene (og miljøorganisasjonene), når det gjelder innsparing og så "dytte" kostnader over på enkeltmennesker. Dette fører trolig til ca 30 % økte byggekostnader, her i Norge. Er ikke byggekostnadene høye nok?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, er nok ikke det. Det er elektrisk integrerte persienner mellom glassene. På denne måten isolerer glasset mye mer. Man solskjermer også slik som vanlige persienner gjør, samtidig som at man slipper ekstra kostnader ved at man slipper å montere på persienner etterpå. Og man trenger kun å rengjøre vinduene, istedenfor at man må både vaske ruten og perisennen.

Så får LCD-skjermen heller kommer i neste rekke :) Må si det hørtes interessant ut :)

Hvor ofte tro du, at folk rengjør utenpåliggene, eller invendige persiener da?

Og hva koster disse vinduene ferdig montert, kontra vanlige vinduer?

Hvor mange ønsker perisenner?

Tullete tråd!

Endret av geco5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Badois!

 

1) Hva tenker du på, når du/dere sikter til miljøvenlige vinduer?

2) Hvorfor skal disse vinduene, med et persienesystem være miljøvenlige?

3) Tror dere virkelig at vanlige folk, tenker spessielt på miljø, når de skal ha seg bolig, eller "lommeboka"?

 

Deres spørsmålsstilling i deres "undersøkelse", er manglende, dårlig og kanskje naivt ensidig!

 

Jeg er enig at vinduer er viktig, med tanke på varmeisolering og forbruk av energi. Men det er måte på til hysteri, når det gjelder energiforbruk! Husstandene i Norge, bruker ikke mye energi, i forhold til klima. Og energiforbruket har gått ned.

 

Årsaken til høyt energiforbruk i Norge, er i hovedsak landbassert industri og oljesektoeren som får "fastlandsstrøm"! Virker som om dere er på "linje" med myndighetene (og miljøorganisasjonene), når det gjelder innsparing og så "dytte" kostnader over på enkeltmennesker. Dette fører trolig til ca 30 % økte byggekostnader, her i Norge. Er ikke byggekostnadene høye nok?

 

1/2) Det vi tenker på når vi sikter til miljøvennlige vinduer, er at de innfrir myndighetenes krav om U-verdier under 0,8. I tillegg til at vinduer isolerer overraskende mye mer når persiennene er igjen.

 

3) Faktisk er det veldig mange som er interessert i miljø i dette landet, og hvis de er mer interessert i at vinduene skal være billige, kan jeg si at vinduene er absolutt konkurransedyktige på pris.

 

Kanskje var spørsmålene våres ikke de beste, men dette skal bare være en rask undersøkelse til en skoleoppgave og da vurderte vi spørsmålene som tilstrekkelig.

 

Var ikke meningen at det skulle fremstå som at dette kommer til å snu miljøsituasjonen alene akkurat, men alt hjelper på og kan man få vinduer som isolerer bra, samt man kan spare inn på noen kostnader som montering og litt på strøm. Og man kan få disse til samme pris som andre vinduer, så ser jeg ikke akkurat på det som en ulempe.

 

Til slutt får jeg bare si geco5 at det ikke var meningen å hisse deg opp med denne lille spørreundersøkelsen til en skoleoppgave, ville bare sjekke om dette kunne være interessant for noen der ute.

Lenke til kommentar

 

1/2) Det vi tenker på når vi sikter til miljøvennlige vinduer, er at de innfrir myndighetenes krav om U-verdier under 0,8. I tillegg til at vinduer isolerer overraskende mye mer når persiennene er igjen.

 

3) Faktisk er det veldig mange som er interessert i miljø i dette landet, og hvis de er mer interessert i at vinduene skal være billige, kan jeg si at vinduene er absolutt konkurransedyktige på pris.

 

Kanskje var spørsmålene våres ikke de beste, men dette skal bare være en rask undersøkelse til en skoleoppgave og da vurderte vi spørsmålene som tilstrekkelig.

 

Var ikke meningen at det skulle fremstå som at dette kommer til å snu miljøsituasjonen alene akkurat, men alt hjelper på og kan man få vinduer som isolerer bra, samt man kan spare inn på noen kostnader som montering og litt på strøm. Og man kan få disse til samme pris som andre vinduer, så ser jeg ikke akkurat på det som en ulempe.

 

Til slutt får jeg bare si geco5 at det ikke var meningen å hisse deg opp med denne lille spørreundersøkelsen til en skoleoppgave, ville bare sjekke om dette kunne være interessant for noen der ute.

Da fikk jeg noen svar. Ja det er mange, som IKKE betaler regninger, som er veldig miljøbevisste!

 

Myndighetene har ikke noe krav om U-verdi på 0,8. Selv om Bellona benyttet slike vinduer på prestisje bygget sitt og trodde de var dyktige.

 

U-verdi på under 0,8? Har du ikke noe mer pressist! Det eneste jeg sitter igjen med, er at dere tror en U-verdi, på litt under 0,8 er "alfa omega" når det gjelder miljøgevinst. Du pressiserer heller ikke hvilken gevinst man får, ved å benytte vinduer med disse persiennene! Heller ikke noe om merkostnaden, bare et utsagn fra deg, om at de er konkuransedyktige på pris. Hva vet du om det? Dette er bare naivt tull! La oss få vite prisen da! Dere nevner ingen ting om produksjonskostnader, energiforbruk i produksjon, heller ikke energiforbruk til transport, kontra andre vinduer! Dette må også være med, hvis en skal diskutere en eventuell miljøgivinst. Ikke bare U-verdi og hva en kan spare i ettertid på bedre isolering!

 

Og til din opplysning, så skaffet jeg vinduer fra Baltikum, med en U-verdi på 0,6 for 3 - 4 år siden. Og hadde det ikke vært for lengere leveringstid, kunne jeg skaffet vinduer i Polen, med bare 0,56 i U-verdi.

 

Vinduer er kanskje det beste sted å spare energi, hvis en ensidig tenker på innkjøpspris og U-verdi, i forhold til mange andre tiltak på et bygg i Norge. Men for en byggherre, er fremdeles er pris viktig. Og boliger i Norge er allerede for dyre. Og det er vel SV og miljøverneres skyld. Hustandene i Norge, bruker ikke mye energi, i forhold til klima. Skal vi sammen ligne med noen, så må det være Finnland og Cannada.

 

Bedre U-verdi på vinduer og bygget generelt, gjør at en sparer noe på oppvarmings kostnader. Men slikt skal være regningssvarende, for byggherren også. Du nevner innsparing på montering! Å, gjør man det? Hvordan?

 

At naive folk, driver med tullete markedsundersøkelser som dette, irriterer meg ja. Og det blir jo ennå værre, når dere ikke kan noe om dette, heller ikke er pressise og stiller dårlige spørsmål.

 

Jeg vet ikke hvilken skole dere går på og hvilken verdi en slik undersøkelse vil ha. Men av erfaring, så har jeg opplevd slikt før, hvor useriøse markedsundersøkelser blir slått opp i media, som oppsiksvekkende og som en "sannhet". Og slik bidrar jeg ikke til. Men jeg har forsøkt å få dere til å forstå, at skal dere drive med div. markedsundersøkelser, så får dere være litt mer seriøse!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...