Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forelegg og USA reise


kreppsen

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått et brev om forelegg fra Politiet pålydende 6000 kroner, for brudd på vegtrafikkloven §17 avsnitt 2. En kollega av meg lånte bilen min, uten at jeg forvisset meg om at han hadde gyldig førerkort. Til neste år skal jeg, etter planen, hente min søster i USA etter at utvekslingsåret hennes er ferdig. Jeg har forstått det slik at et forelegg, i motsetning til et forenklet forelegg, vil stå på mitt rulleblad i 5 år. Vil jeg nå kunne bli nektet visum til USA?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eit forelegg blir ståande på rullebladet i 2 år. For at ei sak skal bli ståande i 5 år så må du ha blitt dømt til betinga eller ubetinga fengsel opp til 6 måneder.

 

USA har hatt tradisjon for å ikkje være for strenge med personer som har fått mindre straffereaksjoner mot seg. Trafikkbøter er normalt sett ikkje nokon indikasjon på at vedkommande har starta på ein kriminell karriereveg, men mindre narkotika dommer kan være indikasjon på det samme.

 

Uansett så må du søke om visum på normal måte, så får du berre akseptere det svaret du får.

Eg trur at dette vil ordne seg greit for deg.

Lenke til kommentar

Jeg har brudt vegtrafikkloven §17 og kan beroe deg med at dette var ikke noe problem da jeg søkte visum tidligere i år.

 

Når du søker visum skal du svare nei på "Har du noen gang blitt arrestert eller dømt for en kriminell handling som involverte moralsk forfall eller en kriminell handling relatert til narkotiske midler". Nøkkelordet her er "moralsk forfall". Brudd på vegtrafikkloven §17 er ikke moralsk forfall.

Endret av phnx85
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...