Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatist eksamen geografi.


Anbefalte innlegg

Hadde muntlig eksamen i geografi i går. 
Oppgaven jeg fikk var et bilde av Sunndalsøra i Møre og Romsdal, som er et industristed med aluminiumsindustri. 
 

Oppgaven var å bruke bildet som et utgangspunkt for å si noe om landskap, næringer, ressurser og bosettingsmønstre i Norge. Så sto det at denne oppgaven vil ta 20 min, dvs. 10 min presentasjon og 10 min utspørring, og de 10 siste minuttene skulle være uforberedt oppgave. 
 

Jeg begynte å snakke om gamle former i Norge, dannet av ytre krefter, så gikk jeg inn på næringsstrukturen i Norge og snakket om bosetningsmønstre i sammenheng med næring. Så snakket jeg om bergarter i Norge, hva de blir brukt til. Litt om aluminium som kraftkrevende industri. De hadde ingen oppfølgende spørsmål og gikk rett til demografi. Jeg begynte å snakke om den demografiske utviklingen i Norge og ble stoppet da tiden var ute. Fikk 6. 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Javadbeh skrev (På 30.4.2019 den 19.02):

Jeg tok Geografi eksamen ( privatist) i dag. Hadde 5 fra ifjor vg1 og dessverre fikk 5 igjen På grunn av språkvanskeligheter, klarte ikke å forberede meg godt på Ressurser og næring og under eksamen fikk et bildet fra kap. 5 , akkurat den kap. jeg ikke hadde klart å forstå en  eneste ting ( hadde vært bedre på norsk,skulle få 6 men sånn er det ). fikk et bildet ( natur oversiktlig fra vestlandet ) og måtte snakke om ulike temaene fra læremålet og samtidig knytte dem til det bildet...

Brente opp 2500 kr. men for en som skal ta Geografi som muntlig, vil jeg si at vær 100% forberedt på alle kap,ene fordi du kommer til å bli spurt både om Geografisk delen og kultur delen.    -vil ikke ikke gi negativ følelse men bare sier det

I en uke var jeg bare hjemme og øvde for 6 men ble igjen 5... irriterende...  fy ...

 

Lykke til alle andre 

Hei, skal ta opp geografi i november. Fikk 1 ifjor og vil gjerne få 3-5 som karakter. Kunne du fortelle meg hva slags temaer du kunne velge om? Hvis du fortsatt husker det haha

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Lam2003 skrev (På 3.9.2020 den 13.38):

Hei, skal ta opp geografi i november. Fikk 1 ifjor og vil gjerne få 3-5 som karakter. Kunne du fortelle meg hva slags temaer du kunne velge om? Hvis du fortsatt husker det haha

Skal også ha Geografi som privatist, mitt eneste tips jeg har hørt flere ganger er å kunne læreplanmålene i boken. De er gull verdt og gode spørsmål! For eks:

"Gjør greie for hvordan indre og ytre krefter har dannet ulike landskap, og utforske og gi døme på hvordan mennesker som bor der kan utnytte ressursene."

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Fridtjof1999 skrev (På 28.4.2020 den 15.16):

Hadde muntlig eksamen i geografi i går. 
Oppgaven jeg fikk var et bilde av Sunndalsøra i Møre og Romsdal, som er et industristed med aluminiumsindustri. 
 

Oppgaven var å bruke bildet som et utgangspunkt for å si noe om landskap, næringer, ressurser og bosettingsmønstre i Norge. Så sto det at denne oppgaven vil ta 20 min, dvs. 10 min presentasjon og 10 min utspørring, og de 10 siste minuttene skulle være uforberedt oppgave. 
 

Jeg begynte å snakke om gamle former i Norge, dannet av ytre krefter, så gikk jeg inn på næringsstrukturen i Norge og snakket om bosetningsmønstre i sammenheng med næring. Så snakket jeg om bergarter i Norge, hva de blir brukt til. Litt om aluminium som kraftkrevende industri. De hadde ingen oppfølgende spørsmål og gikk rett til demografi. Jeg begynte å snakke om den demografiske utviklingen i Norge og ble stoppet da tiden var ute. Fikk 6. 

Hei, jeg skal ha eksamen om en uke og lurte på om hva du syns er de viktigste temaene å sette seg inn i, tillegg til hvordan du anbefaler at man bruker de 30 minuttene i forberedningstid

Takk!

Lenke til kommentar
Hayatsarsilmaz skrev (På 28.6.2019 den 17.04):

 

Hei, Jeg også ta opp geografi eksamen ( privatist). hadde 5 i fjor vg1. og skulle få 6 men sånn er det . Har du kanskje lyst til å dele svar på alle læreplanmål spørsmålene geografi???? Har eksamen om ikke altfor lenge, og synes kompetansemålene er velig omfattende. Masse lykke til ;) Mvh Hayat

Hei, har eksamen om 2 dager og sliter med å svare på de kompetansemål spørsmålene! Lurte på om du fortsatt har svarene på de og kanskje hadde hatt lyst til å dele de?😊 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Hei, jeg skal ha geografieksamen som prevatist, nå om en måned! jeg er veldig stresset og lurer på hvordan jeg kan forbrede meg best mulig. Hvilke temaer og spørsmål har dere som har tatt dette faget tidligere fått? Er det noe dere tror er viktig å få med under eksamen, hva kan inponere sensoren? 

 

Lenke til kommentar
Hayatsarsilmaz skrev (På 28.6.2019 den 17.04):

 

Hei, Jeg også ta opp geografi eksamen ( privatist). hadde 5 i fjor vg1. og skulle få 6 men sånn er det . Har du kanskje lyst til å dele svar på alle læreplanmål spørsmålene geografi???? Har eksamen om ikke altfor lenge, og synes kompetansemålene er velig omfattende. Masse lykke til ;) Mvh Hayat

hei, jeg har eksamen(prevatist) om noen dager og lurte på om det var mulig  for deg å dele svar på alle læreplanmål spørsmålene i geografi ? help a sis out.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...