Gå til innhold

Hvordan regne ut effektiv rente med gebyr og termingebyr?


Garreth

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg prøver å regne ut effektiv rente ut fra nominell rente og gebyrer.

Jeg klarer å regne ut, om det kun er termingebyrer, men når det kommer inn engangsgebyr, forstår jeg ikke helt hvordan man skal regne seg fram til riktig effektiv rente.

 

 

Her er stykket:

 

Lånebeløp: 500 000

Låneperiode: 30 (år)

Antall betaling pr år: 12

Nominell rente: 10%

Termingebyr: 25

Etableringsgebyr: 1500

Depotgebyr: 1935

 

Slik regner jeg ut nå:

 

 

( 25x12/250.000) x 100 = 0,12 (finne ut prosent for termingebyr)

 

0,12 + 10 = 10,12 (terminprosent + nominellprosent)

 

 

(1 + 0,1012/12)^12 - 1 = 0,1174 dvs. 11,74%

eller

(1 + 0,0093)^12 - 1 = 0,1174 dvs. 11,74%

 

 

 

 

Hva gjør man med de to engangsgebyrene Etableringsgebyr og Depotgebyr?

Endret av Garreth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett litt på hvordan etableringsgebyr påvirker effektiv rente, men har ikke kommet til noen endelig konklusjon ennå.

 

Så vidt jeg kan se så finnes det ikke noen enkel formel for å regne ut dette. Det er en jobb for en finanskalkulator eller et regneark.

 

Hvorfor ønsker du å lage en finanskalkulator?

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på hvordan etableringsgebyr påvirker effektiv rente, men har ikke kommet til noen endelig konklusjon ennå.

 

Så vidt jeg kan se så finnes det ikke noen enkel formel for å regne ut dette. Det er en jobb for en finanskalkulator eller et regneark.

 

Hvorfor ønsker du å lage en finanskalkulator?

Ønsker ikke å lage en finanskalkulator, men jeg har en tabell med forskjellige typer lån, som blir oppdatert hver natt. Dataene kommer fra finansportalen, men inneholder ikke effektiv rente, naturlig nok, da der er opp til meg å definere "lånebetingelser" (lånebeløp, antall terminer, osv)

 

Gjør dette for å kunne sammenligne bankene sine lån på en "standard" måte.

Lenke til kommentar

Jeg ser i en annet tråd at du har funnet formelen for effektiv rente på lovdata.

 

Så vidt jeg kan se så er det matematisk nødvendig å løse en ligning med rekker som er like lange som antall forfall (over hele lånets løpetid) på hver side av likhetstegnet for å regne ut korrekt effektiv rente på lånet inkl. oppstartsgebyrene. Dvs. det er ganske avansert.

 

Dette kan gjøres manuelt med en finanskalkulator eller i regneark, men det innebærer nok en god del programmering for å gjøre det automatisk.

 

Det enkleste er nok å lage et php skript som henter den effektive renten (og de andre tallene) fra en av de lånekalkulatorene som allerede finnes.

Lenke til kommentar

Har ikke funnet noen som deler ut data med effektiv rente desverre.

 

Å lage et script som legger inn opplysningene fra finansportalene inn i en slik kalkulator på en nettside, for å hente ut reell effektiv rente, virker litt for tungvindt, og jeg regner med at det ikke er mange som ønsker den typen trafikk på nettsiden sin heller.

 

Å regne seg frem til effektiv rente "på papir" skulle man tro var mulig, så hvis noen her klarer det, så hadde jeg vært veldig intressert i å se det regnestykket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...