Gå til innhold

Gjør dere klar til økenede bruk av våpen ifra Politiet


Anbefalte innlegg

Se for deg følgende scenario: Du bor i øverste leilighet i en blokk på 20 etasjer. På en lørdagskveld bryter en kriminell seg inn til deg for å stjele fra deg. Han har med seg våpen og bruker det villig dersom du gjør mye motstand.

 

Nabo Olga på 70 hører noe mistenkelig fra leiligheten din og ringer politiet fordi hun er redd. På grunn av mangelfulle opplysninger om bevæpnet gjerningsmann fra nabo Olga, så beslutter operasjonsleder at bevæpning ikke gis, og dette blir dermed et "vanlig" pågående innbrudd.

 

Da patruljen endelig kommer frem og har kommet seg til toppen, så blir de møtt av gjerningsmannen som truer deg og nå politiet.

 

Politiet har nå et valg om at de må løpe ned til bilen ( 20 etasjer) og opp igjen for så å kunne møte den nye situasjonen på nytt. Like sannsynlig er det at gjerningsmannen nå enten har skadet deg, eller forsøker å stikke av, for så å skyte mot politiet når de kommer opp igjen. I værste fall ville han skutt politiet da de kom opp første gang.

 

Dette oppdraget kunne vært løst og liv ville vært spart hvis de hadde hatt en generell bevæpning.

 

Er du villig til å la ditt liv ( eller andres) basere seg på flaks og tilfeldigheter om politiet skal ha muligheten til å redde deg når det virkelig er behov ?

 

Politi ankommer julebordet som er ute av kontroll. Politiet har våpen i beltet, dette er en del av deres daglige utstyr. Politibetjent A legger fulljulebordsmann 1 i bakken, de bryter. Politibetjent A skjønner nå at han kanskje skulle lagt våpen igjen i bilen da fulljulebordsmann 1 har trukket det under brytekampen og nå sikter på politibetjent A.

 

Politimann drepte Securitasvakt i Portugal utenfor den Britiske ambassaden med nettopp en MP5 for noen år siden.

 

Tror det ble kallt et "hendelig uhell", coming soon to a country close to you ;)

 

http://www.cmjornal....ranca?nPagina=6

Selvfølgelig hadde ikke mp5en hjulpet å hindre skytegladepolitibetjenter. Den hadde derimot vært vanskligere for en fullgærning å få kontrollover enn en pistol/revolver som henger i et futurale i et belte.

Endret av Hardrocktarzan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg mente var at om politiet alltid var bevæpnet så ville ikke kriminelle skaffe seg fler våpen da de antaglivis allerede har dette og bærer det når det trengs. Om det er heletiden så bærer de det heletiden. Si du var en langer og om (u)bevæpnet politi prøvde å arrestere deg så hadde våpenet uansett gitt deg en fordel.

 

Jeg mener bare at siden politiet ikke alltid trenger våpen så bør de ikke alltid bære våpen. Hadde 100% av all kriminalitet vært forusaket av bevæpnede banditter skulle selvsagt poltiet alltid bært våpen. Men om 80% var forusaket av bevæpnede banditter og 20% var julebordsslosskamper så burde våpen blitt hentet når det var bruk for det og ikke vært standard bekledning da det ikke er nødvendig i julebord tilfelle.

 

Ahh, misforsto deg litt altså. Da er vi egentlig enige også da, sidden jeg også mener at politiet skal kunne ha våpen når det nødvendig, og ikke som en standard. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge er en så liten nasjon med et så lite folketall at det nesten ikke er vits i. Situasjonen er så håndterlig at det er helt latterlig å sammenligne med USA eller SA, som har mye større problemer med kriminalitet og fattigdom. Det eneste som vil komme ut av dette er flere dødsfall med skytevåpen. På sivil side. :hm:

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at politi som bærer våpen gjør en nasjon trygg. Jeg skrev at jeg ser ikke problemet.

 

Å bevæpne politet betyr ikke at kriminelle begynner å hamstre våpen. Det kan vi se fra Japan.

I følge denne artikkelen brukte politiet våpen kun én gang i fjor. Da kan man jo lure på om man egentlig ville tjent noe på det.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Politi ankommer julebordet som er ute av kontroll. Politiet har våpen i beltet, dette er en del av deres daglige utstyr. Politibetjent A legger fulljulebordsmann 1 i bakken, de bryter. Politibetjent A skjønner nå at han kanskje skulle lagt våpen igjen i bilen da fulljulebordsmann 1 har trukket det under brytekampen og nå sikter på politibetjent A.

 

 

Selvfølgelig hadde ikke mp5en hjulpet å hindre skytegladepolitibetjenter. Den hadde derimot vært vanskligere for en fullgærning å få kontrollover enn en pistol/revolver som henger i et futurale i et belte.

 

Du har desverre gått glipp av noen hovedpunkter i bevæpningsdebatten.

 

Dersom politiet har en generell bevæpning vil ikke det bety at de har ladde pistoler i hylsteret. Det som vil være realiteten er at en tom pistol vil være i hylsteret og 2 magasiner vil ligge i magasinholderen på utstyrsbeltet.

 

Et julebord som har gått over stokk og stein som du sier, ville aldri vært et oppdrag med bevæpning. Dersom da en full mann skulle klart det allerede vanskelige med å få pistolen ut av hylsteret, så ville det vært ubrukelig fordi det ikke har magasin i seg. Det han sitter igjen med da er et stykke metall som han kan slå med, og da finnes det vel bedre alternativer som ølflasker, kniv ect.

 

En annen ting som folk mener er at det kan bli lett å stjele pistolen når politiet er på utesteder eller i tette folkemengder. Løsningen på dette, er som de gjør i Sverige, nemlig å ha en spesialsydd lomme i jakken som pistolen kan ligge trygt, uten at noen får tak i den ved eventuell basking.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I følge denne artikkelen brukte politiet våpen kun én gang i fjor. Da kan man jo lure på om man egentlig ville tjent noe på det.

Jeg er egentlig ikke for bevæpning av politiet, men jeg synes saken er uproblematisk. At politet skaffer seg våpen vil ikk føre til at alle kriminelle vil bevæpne seg. Det kan vi se fra Japan hvor politiet faktisk bærer våpen, men det er forsatt et av de tryggeste landene i verden.

 

Det jeg er heller for er lett tilgjengelig våpen i politibilene og mer bruk av våpen i farlige situasjoner. Det er uten tvil mer enn ett tilfelle ifjor hvor man trengte våpen.

Lenke til kommentar

Når du sier det på den måten, lyder det som en god idee. Hvis politiet hadde en innretning som låste pistolen fast i beltet, eller magasinene eller begge(for å gjøre det hele nærmest idiot sikkert). Så er jeg ikke i mot væpning.

 

Jeg var bekymret at politiet skulle være redde for å gripe inn i et basketak uten å ty til pistolen da den da kunne tas fra beltet og brukes mot dem hvis de ikke allerede brukte den. Hvis dette ikke kan bli tilfellet så er jeg positiv til en væpning.

Lenke til kommentar

Det er faktisk svært vanskelig å erverve ulovlige skytevåpen her til lands på tross av hva enkelte ønsker at vi skal tro, så det er ikke automatisk slik at kriminelle vil skaffe seg større og bedre våpen som følge av at politiet bevæpner seg.

 

Har vært snakk om disse islamistene som tar jegerprøve og den slags i det siste.. så hvorfor gå til slike lengder om det bare var å stikke downtown og plukke opp en ak?

Vanskelig ? ja vel, står nok på omgangskretsen til den enkelte..

Lenke til kommentar

At politiet mistet pistolen er en konspirasjon fra utlandet. hurr durr.

bare mye USA refs etc.I tillegg er det vel bare snakk om tid før vi uansett ender opp der slik det gikk siste siden her..

 

Ifra "skatteflyktning"

"Politimann drepte Securitasvakt i Portugal utenfor den Britiske ambassaden med nettopp en MP5 for noen år siden.

 

Tror det ble kallt et "hendelig uhell", coming soon to a country close to you"

 

Igjen Norge-Politiet-Våpen

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på hva jeg synes om bevepnet politi. Jeg ser arguementer for og imot.

 

Derimot er det et moment som slår meg. Da man ga amerikansk politi bred tilgang på Tazere var tanken at man skulle bruke det istedet for ordinært tjenestevåpen ved hendelser der den mistenkte utgjør en trussel under arrestasjonen. Resultaten derimot har blitt at man bruker Tazers svært ofte, uten at det nødvendvis er behov for det, men rett og slett for å gjøre arrestasjonen enklere for politet. Bruk av tjenestevåpen har jeg ikke sett noen tall på at har gått ned.

 

Derfor frykter jeg at hvis politiet skulle bli bevepnet vil man riskere at våpen benyttes i tilfeller der det ikke er nødvendig, rett og slett fordi tilgjengeligheten er der.

 

I tillegg er det jo dette som flere har påpekt, nemlig at ved å bevepne politiet er det politet som bringer våpen inn i konfliktene, noe som muligens resulterer at de kriminelle svarer med å gjøre det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se for deg følgende scenario: Du bor i øverste leilighet i en blokk på 20 etasjer. På en lørdagskveld bryter en kriminell seg inn til deg for å stjele fra deg. Han har med seg våpen og bruker det villig dersom du gjør mye motstand.

 

Nabo Olga på 70 hører noe mistenkelig fra leiligheten din og ringer politiet fordi hun er redd. På grunn av mangelfulle opplysninger om bevæpnet gjerningsmann fra nabo Olga, så beslutter operasjonsleder at bevæpning ikke gis, og dette blir dermed et "vanlig" pågående innbrudd.

 

Da patruljen endelig kommer frem og har kommet seg til toppen, så blir de møtt av gjerningsmannen som truer deg og nå politiet.

 

Politiet har nå et valg om at de må løpe ned til bilen ( 20 etasjer) og opp igjen for så å kunne møte den nye situasjonen på nytt. Like sannsynlig er det at gjerningsmannen nå enten har skadet deg, eller forsøker å stikke av, for så å skyte mot politiet når de kommer opp igjen. I værste fall ville han skutt politiet da de kom opp første gang.

 

Dette oppdraget kunne vært løst og liv ville vært spart hvis de hadde hatt en generell bevæpning.

 

Er du villig til å la ditt liv ( eller andres) basere seg på flaks og tilfeldigheter om politiet skal ha muligheten til å redde deg når det virkelig er behov ?

 

Det er et ekstremt usannsynlig scenario. Hvis vi ser bort fra at det er svært få til ingen boligblokker på 20 etasjer her i Norge (den største jeg har sett har 18 etasjer), ville aldri en innbruddstyv valgt å stjele fra den øverste etasjen. Du kan selvfølgelig hevde at det ikke er tid til å løpe ned fra 5. etasje heller, og det er kanskje riktig, men i alle tilfeller ville politiet gjort rett i å la innbruddstyven ta med seg tyvegodset framfor å risikere en skuddveksling i en boligblokk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...