Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Gips bak peis inntil pipe. Er dette lov?


Anbefalte innlegg

Jeg driver å pusser opp og har tatt valget med å legge rehab gips utenpå gammel strie med puss under. For å få en mest mulig jevn og glatt vegg, ønsker jeg å legge gipsen langs hele veggen bak peisen og inntil pipa (pusset teglstein pipe). Røykrøret ligger 9cm fra veggen der jeg da kommer til å ha gips. Leste noe om at kravet til brennbart var 30cm og gipsen regnes vel som brennbar? Hvis dette ikke er lov, finnes det en ikke brennbar plate som er 6,5mm tykk?

post-28141-0-57715200-1352213575_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(Heftig farge... :sick: )

 

Gips er vel ikke særlig brennbart, man bruker det jo til brannskiller mellom boenheter, og vil tro at det kan legges inntil hjørne av pipe? Eller kanskje ikke så nær strålevarmen fra røykrør, kanskje gipsen tørker ut og smuldrer opp? Men et alternativ i den tykkelsen er Steni Masterboard, sementbasert og 6 mm tykk. Disse er tyngre og leveres i størrelser på 60x120 og det blir flere skjøter å sparkle. Et 6 mm lag med murpuss er også et alternativ. For hva som er lov, er feieren rett person å spørre.

 

NB: Ikke legg plater på selve pipa. Teglsteinspiper skal være tilgjengelig for inspeksjon etter sprekker etc. fra alle fire sider, elementpiper fra minst to. Teglstein kan pusses og de kles med fliser som limes med flislim og som sprekker dersom pipa sprekker. Men ikke kles med plater.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

En ting er at det ikke må være brennbart, en annen ting er at det heller ikke må lede varme inn i den brennbare konstruksjonen bak. Det som trengs i dette tilfellet er nok en brannmurplate, og de er tykkere enn 6mm (de jeg har sett er stort sett ca. 50mm*), men nødvendig for å være både trygt og lovlig. Sjekk monteringsanvisningen for ovnen for å finne ut hvor stor denne må være.

 

*) Denne er riktignok bare 10mm tykk, men krever 20mm luftspalte til veggen..

Lenke til kommentar

(Heftig farge... :sick: )

 

Gips er vel ikke særlig brennbart, man bruker det jo til brannskiller mellom boenheter, og vil tro at det kan legges inntil hjørne av pipe? Eller kanskje ikke så nær strålevarmen fra røykrør, kanskje gipsen tørker ut og smuldrer opp? Men et alternativ i den tykkelsen er Steni Masterboard, sementbasert og 6 mm tykk. Disse er tyngre og leveres i størrelser på 60x120 og det blir flere skjøter å sparkle. Et 6 mm lag med murpuss er også et alternativ. For hva som er lov, er feieren rett person å spørre.

 

NB: Ikke legg plater på selve pipa. Teglsteinspiper skal være tilgjengelig for inspeksjon etter sprekker etc. fra alle fire sider, elementpiper fra minst to. Teglstein kan pusses og de kles med fliser som limes med flislim og som sprekker dersom pipa sprekker. Men ikke kles med plater.

 

Hehe, fargen er hvit, men har en lampe som lyser rødt :)

Litt usikker på om den masterboarden er tillatt. Vet du om vanlig sparkel kan brukes til å bygge opp 6mm? Røykrøret vil være 9cm fra veggen på et område under 10cm da jeg skal sette i et bend.

 

Det med at fire sider skal være tilgjengelig går ikke hos meg. Er en bygård fra 1920 hvor de ikke hadde de reglene da de bygde, hehe.

 

 

En ting er at det ikke må være brennbart, en annen ting er at det heller ikke må lede varme inn i den brennbare konstruksjonen bak. Det som trengs i dette tilfellet er nok en brannmurplate, og de er tykkere enn 6mm (de jeg har sett er stort sett ca. 50mm*), men nødvendig for å være både trygt og lovlig. Sjekk monteringsanvisningen for ovnen for å finne ut hvor stor denne må være.

*) Denne er riktignok bare 10mm tykk, men krever 20mm luftspalte til veggen..

 

Det er ikke en brennbar konstruksjon bak. Her er det pusset teglstein.

Lenke til kommentar

Det er ikke en brennbar konstruksjon bak. Her er det pusset teglstein.

Ja, da er det jo i orden. Da er det vel bare å legge på et ekstra lag med murpuss, det tror jeg i alle fall jeg ville gjort. Selv om gips regnes som ubrennbart, så er jo kartongen på framsida (og baksida) av papir, og gipsen kan så vidt jeg vet bli veldig sprø ved langvarig varmebelastning, som Svinks også sier.

Lenke til kommentar

Ja, da er det jo i orden. Da er det vel bare å legge på et ekstra lag med murpuss, det tror jeg i alle fall jeg ville gjort. Selv om gips regnes som ubrennbart, så er jo kartongen på framsida (og baksida) av papir, og gipsen kan så vidt jeg vet bli veldig sprø ved langvarig varmebelastning, som Svinks også sier.

 

Er det lov å bruke vanlig sparkel på brannveggen? Litt enklere å jobbe med syntes jeg.

Lenke til kommentar

Litt usikker på om den masterboarden er tillatt. Vet du om vanlig sparkel kan brukes til å bygge opp 6mm?

 

Masterboard har i alle fall dokumentasjon som sier at den ikke er brennbar.

 

Å bygge opp 6 mm med "vanlig sparkel" hvis du tenker på gipsplatesparkel, høres ikke ut som en god ide. For det første må det da bygges opp i mange lag siden den krymper når den tørker og sprekker opp om lagene er for tykke, og dersom gips ikke er brannsikkert nok er vel ikke sparkelen det heller? Men murpuss kan du legge på i større tykkelser, med en sparkelspade, og glatte ut på samme måte som med sparkel.

Lenke til kommentar

Masterboard har i alle fall dokumentasjon som sier at den ikke er brennbar.

 

Å bygge opp 6 mm med "vanlig sparkel" hvis du tenker på gipsplatesparkel, høres ikke ut som en god ide. For det første må det da bygges opp i mange lag siden den krymper når den tørker og sprekker opp om lagene er for tykke, og dersom gips ikke er brannsikkert nok er vel ikke sparkelen det heller? Men murpuss kan du legge på i større tykkelser, med en sparkelspade, og glatte ut på samme måte som med sparkel.

 

Jeg tenkte å bruke grovsparkel som kan bygges opptil 15mm uten at den sprekker. Ifølge et annet forum er ikke dette noe problem, men jeg har ikke fått noe bekreftende enda. Har sendt mail til noen feiere for å høre, så får vi se om jeg får noe svar fra de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...