Gå til innhold

Bli siviløkonom?


Notodden94

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du er like dårlig til å argumentere for deg på eksamen så tviler jeg på at du har greid deg over 5 år!

Jeg begynner på masteren neste høst og kommer sansynligvis til å gjøre det med glans pga grunnlaget jeg har fra øk/ad og tiden jeg har lagt ned i det.. Dette med strategi og makro osv som du påpeker er på trynet, om du ser fagene man har på master så er det mikro,matte og statistik som går igjen, og spesialiseringen din avgjør resten av fagene. tror du Bi hadde lagt opp studieløpet sånn at noen må slite som faen? nei, da hadde de aldri gjort det mulig å gå fra økad til sivøk.

 

Og igjen dette med karakterene dine tror jeg er no bullshit! Du bude ha relativt høy nok IQ til å skjønne at alle får ikke et B-snitt. Da ville alle ha fått jobber i Mckinsey,BCG, Pareto og andre steder. Etter normalfordeling så vil gjennomsnittet være C,ergo bra jobba om du har B, da ligger du over snittet.

Derfor får du også større muligheter etter endte studier, og du er mer attraktiv!

Du legger frem argumentene her på en måte hvor du virker som du prøver å få bekreftelse på at

du har pesa deg gjennom 5 år. Du kan umulig ha høyere en C/D i snitt, det ser jeg utifra måten du skriver på - og ikke prøv å fortell meg noe annet.

 

Det er mulig det har blitt vanskeligere med den ny reformen, ikke vet jeg, men jeg baserer mine erfaringer på den gamle reformen.

 

Nå skal ikke karakterer normalfordeles per kull så alle kan faktisk få B i et kull. Det er flere eksempler på fag hvor snittet er både A og B (Det ser man jo tydelig i eksamensstatistikken). Så jeg mener fortsatt at de aller fleste klarer B-snitt på bachelor hvis de virkelig prøver.

 

B-snitt er nok til å få toppjobbene ja, men karakterer er tilnærmet ingenting i forhold til å få seg en toppjobb. Karakterer fungerer mer som kvalifiserende/diskvalifiserende, med mindre du har et usedvanlig sterkt snitt.

 

Det ser ikke ut til at vi kommer noen vei når ikke forskjeller i faglisten er nok dokumentasjon på at linjene er forskjellige. Jeg mener fortsatt at trådstarter burde begynne på økad, gitt at han er innstilt på å gjøre det som trengs for å komme inn på sivøk master. Eventuelt burde TS ringe BI i morgen og høre hva de anbefaler.

Lenke til kommentar

Hva med å gjøre det selv også istedenfor å spre rundt deg med søppelinnlegg i samtlige debatter om økonomiutdanning. Du har åpenbart nada å komme med, så sikkert like greit å la være slik at ikke ung og lovende ungdom skulle ta noen av tipsene eller tankene dine til følge.

 

Nada å komme med? Ga akkurat et ypperlig tips til Notodden94 om studier og retning å gå!

Dette bekreftet han også, så skjønner ikke hvorfor du slang deg på denne tråden fordi jeg eide

deg i en annen diskusjon. Og om du er så interessert i økonomiutdanning fjern det taper-profilbildet ditt

av Harvey Specter og lær deg litt mer

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om norsken, men hvordan han trekker sammenhenger og kommer med grinebittre innlegg om Matematikken på BI.. denne tråden blir helt meningsløs nå, foreslår at både du og Skaptrollet legger mer tid ned i studier en å henge på forumer!

 

Grinebittre? Jeg kom med en konkret eksempel fra når jeg gikk i 1. klasse. Vil si det er et godt eksempel når dere diskuterte mattekravene i forkant. Jeg påpeker også at jeg har tatt faget i en annen reform og at min erfaring derfor ikke nødvendigvis gjenspeiler dagens virkelighet.

Lenke til kommentar

Nada å komme med? Ga akkurat et ypperlig tips til Notodden94 om studier og retning å gå!

Dette bekreftet han også, så skjønner ikke hvorfor du slang deg på denne tråden fordi jeg eide

deg i en annen diskusjon. Og om du er så interessert i økonomiutdanning fjern det taper-profilbildet ditt

av Harvey Specter og lær deg litt mer

 

Hva som er ypperlig og ikke ypperlig er vel strengt tatt ikke opp til deg å bedømme. Han bekreftet at det var interessant, men som du sikkert har fått med deg er ikke vedkommende begynt på studiene ennå. Han kan med andre ord ikke bekrefte at tipset ditt var godt.

 

Når det gjelder tipset var det greit nok det, men matten på BI er langt fra vanskelig. Den er høyst elementær. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at 3mx (gamle ordning) er mye vanskeligere. Synes derfor det er bedre å skaffe seg et godt matematisk fundament før man begynner på BI, og heller cruise gjennom matten når man begynner. Heller det enn å måtte slite seg gjennom et svært begrenset mattekurs som ikke hjelper deg særlig langt i noen tyngre matematiske og økonomiske fag.

 

Hvorfor skal jeg fjerne avataren av Harvey hvis jeg er interessert i økonomiutdanning? Det gir ingen mening, men det gjør strengt tatt ikke noe av det andre du skriver heller. Så jeg får rett og slett bare overse den mildt sagt idiotiske sistekommentaren.

Endret av H. Specter
Lenke til kommentar

Jeg fikk 2 i matte på VGS (pga meget lav innsats), på BI fikk jeg A i matematikk for økonomer og A i Matematisk Analyse (valgfag). Jobber du jevnt med matten over semesteret vil det nok gå bra. Matematisk analyse var et helvete, men det var godt å ta med seg til masteren.

 

Karakterene på VGS sier ikke nødvendigvis om du vil gjøre det bra på studiet eller ikke. Jeg var veldig skolelei på VGS og gjorde det ikke optimalt i alle fag. Når jeg startet på bacheloren var jeg topp motivert og ga full innsats. Om du er av gjennomsnittlig intelligens og gir litt innsats skal det nok gå bra!

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Går det an å gå direkte i sivøk (bach.) og hoppe av etter tredje året for å studere de resterende 2 årene på en annen skole, og likevel få gyldig tittel som siviløkonom etter endt studie?

 

Det vil jeg tro. 3 + 2 fører vel til siviløkonomtittel på både NHH og BI i hvert fall. Hvis du skal ta master i utlandet tror jeg du må søke hos Econa. Litt usikker, så ta det med en klype salt.

Lenke til kommentar

Jeg fikk 2 i matte på VGS (pga meget lav innsats), på BI fikk jeg A i matematikk for økonomer og A i Matematisk Analyse (valgfag). Jobber du jevnt med matten over semesteret vil det nok gå bra. Matematisk analyse var et helvete, men det var godt å ta med seg til masteren.

 

Karakterene på VGS sier ikke nødvendigvis om du vil gjøre det bra på studiet eller ikke. Jeg var veldig skolelei på VGS og gjorde det ikke optimalt i alle fag. Når jeg startet på bacheloren var jeg topp motivert og ga full innsats. Om du er av gjennomsnittlig intelligens og gir litt innsats skal det nok gå bra!

 

Gikk du 3 år økonomi og ledelse eller økonomi og administrasjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...