Gå til innhold

Endring av hvordan sitering fungerer


Anbefalte innlegg

I et forsøk på å bli kvitt problemet med at folk ikke forstår/vil forstå hvordan de unngår å lage sitatpyramider (en stor mengde sitat inne i hverandre), har vi i dag gjort en liten endring: Hvis du nå siterer et innlegg som inneholder et eller flere sitater, vil alle sitater bli fjernet, med unntak av det innlegget du faktisk siterer.

 

Forklaringen kan være litt tung å lese, så dere kan teste det ut i praksis ved å sitere dette innlegget i Testposter-kategorien.

 

Hvis vi over tid ser at dette ikke er en god løsning, vil vi finne en annen, men per dags dato har vi kun valget mellom å tillate sitatpyramider eller begrense alt til ett sitat, slik vi gjør fra og med nå.

 

Til oppklaring: Et innlegg kan inneholde opp til 40 sitater, men ikke 40 sitater inne i hverandre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg opplever det som en enorm begrensning på bruken av forum, se her. Jeg forstår at "sitatpyramider" er stort utbredt i enkelte fora, men jeg mener dette må skrus på der det gjelder.

 

Ved feilsøking og tilsvarende er det essensielt å kunne ha hele eller deler av hendelsesforløpet i sitatet. Dette kan legges inn etterpå, men det blir direkte grusomt mye arbeid sammenlignet med arbeidet å fjerne sitater man ikke har bruk for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ved feilsøking og tilsvarende er det essensielt å kunne ha hele eller deler av hendelsesforløpet i sitatet. Dette kan legges inn etterpå, men det blir direkte grusomt mye arbeid sammenlignet med arbeidet å fjerne sitater man ikke har bruk for.

 

Har du mulighet til å komme med et konkret eksempel fra en eksisterende tråd på en situasjon hvor det var essensielt å gjengi hele samtalen i alle innlegg?

Lenke til kommentar

Har du mulighet til å komme med et konkret eksempel fra en eksisterende tråd på en situasjon hvor det var essensielt å gjengi hele samtalen i alle innlegg?

Det tror jeg ikke finnes, de må jo selvfølgelig redigeres. Men hvis du kan lage en funksjon som leser tankene mine slik at jeg slipper å redigere innlegget, så er jo det å foretrekke.

 

Som nevnt, les f.eks. hjemmeautomasjonstråden, og f.eks. denne posten (det finnes mange slike). I diskusjoner som ikke omhandler hvor dumt krig er eller hvor dumme Apple er og folk bruker litt tid til å tenke ut et svar uten å være sinte, så er dette glimrende. Spesielt når det eldre poster enn de akkurat siste siteres, er dette kritisk.

 

Jeg synes det er trist at vi mister en mulighet fordi fjortisser ikke klarer å tenke seg om før de trykker "Post". Jeg vet ikke i hvilke tråder dere som admin'er og moderatorer har prøvd å "oppdra" oss brukere, men jeg har ikke sett noe særlig til det.

 

Tørr jeg heller foreslå en hardere linje mot dem som ikke klarer å begrense siteringen? 3-4 advarsler i slengen eller 1 døgns ban på stedet, f.eks.?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er trist at vi mister en mulighet fordi fjortisser ikke klarer å tenke seg om før de trykker "Post".

 

Nå er det du som er farlig generaliserende. ;)

 

 

Tørr jeg heller foreslå en hardere linje mot dem som ikke klarer å begrense siteringen? 3-4 advarsler i slengen eller 1 døgns ban på stedet, f.eks.?

 

Et forslag vi skal ta med i vurderingen, takk! Dog, personlig ønsker jeg ikke å gå tilbake til den tiden da man risikerte å bli utestengt hvis man hadde en litt for stor avatar eller signatur.

Lenke til kommentar

Nå er det du som er farlig generaliserende. ;)

Det er ikke generalisering. Det er observasjon. :D

 

... og dette hadde blitt lettere for andre å lese hvis andre hadde forstått begynnelsen på sitatet med "Nå er det du...". Det har en historie (som dessverre i dette tilfellet hendte i en annen tråd), men slikt er jo ikke noe uvanlig i større tråder. Fler-sitering er vår venn! Men som nyttige verktøy flest kan det dessverre også misbrukes.

 

 

Et forslag vi skal ta med i vurderingen, takk! Dog, personlig ønsker jeg ikke å gå tilbake til den tiden da man risikerte å bli utestengt hvis man hadde en litt for stor avatar eller signatur.

Forsåvidt et godt poeng. Men hvordan skal man oppdra hvis det ikke har konsekvenser man merker noe til?

 

Det kan jo være noe av grunnen til at det er blitt et problem. Jeg motstrider ikke at det er utrolig irriterende å lese laaange sider der 98% er sitat på sitat, men tenker at løsningen som nå er valgt er som å si at det er så mange kriminelle i verden at det er lettere å låse inne de lovlydige enn motsatt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ekstremt sjelden jeg faktisk siterer flere innlegg enn det ene jeg skal svare på.

 

 

MEN, et relevant spørsmål.

Person A har sitert Person B og C, og svart på begge to.

Hvordan vil mitt sitat av Person A se ut? Vil begge hans svar bli flettet sammen til ett enkelt-svar, som man må manuelt sortere?

Lenke til kommentar

I et forsøk på å bli kvitt problemet med at folk ikke forstår/vil forstå hvordan de unngår å lage sitatpyramider (en stor mengde sitat inne i hverandre), har vi i dag gjort en liten endring: Hvis du nå siterer et innlegg som inneholder et eller flere sitater, vil alle sitater bli fjernet, med unntak av det innlegget du faktisk siterer.

 

Forklaringen kan være litt tung å lese, så dere kan teste det ut i praksis ved å sitere dette innlegget i Testposter-kategorien.

 

Hvis vi over tid ser at dette ikke er en god løsning, vil vi finne en annen, men per dags dato har vi kun valget mellom å tillate sitatpyramider eller begrense alt til ett sitat, slik vi gjør fra og med nå.

 

Til oppklaring: Et innlegg kan inneholde opp til 40 sitater, men ikke 40 sitater inne i hverandre.

blabla her

Det er ekstremt sjelden jeg faktisk siterer flere innlegg enn det ene jeg skal svare på.

 

 

MEN, et relevant spørsmål.

Person A har sitert Person B og C, og svart på begge to.

Hvordan vil mitt sitat av Person A se ut? Vil begge hans svar bli flettet sammen til ett enkelt-svar, som man må manuelt sortere?

Slik som dette. Trykk på multisitat på de to postene du vil sitere.

Eller var det noe annet du mente?

Lenke til kommentar

Det var som dette. Nå som jeg siterer det, ble begge svarene dine lagt sammen. :)

Ah, sånn å forstå. Men nå så du hvordan det ble. Personlig mener jeg dette er en svakhet og jeg skulle gjerne hatt en løsning der man kunne sitert to nivåer, men da må en egenutviklet løsning på plass og det tar for det første tid og er også et helvete når man etterhvert oppgraderer.
Lenke til kommentar

Nå har jeg lest flere tråder hvor det samme skjer, og personlig synes jeg at siteringen blir mer uoversiktlig og heller mot å bli direkte rotete.

 

Se f.eks. her og posten under den. Problemet er at man stiller flere spørsmål i samme tråd. Jeg svarer med å sitere posten i flere deler. Trykker man da bare på "svar" får man et rotete sitat som egentlig bare gjør vondt verre fordi man får setninger som er tatt helt ut av sammenhengen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hadde gjerne sett at man fikk sitere så mye man vil eller fant hensiktsmessig, men ved en satt grense (tid eller antall sitatposter, at de eldste siteringen ble plassert i automatiserte "spoilere" i posten.

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg mange løsninger som hadde vært mye bedre men de må vi utvikle selv, og det har ikke drift tid til. Inntil videre har vi derfor kun de to alternativene jeg har nevnt tidligere i tråden. Vi forsøker nå det andre og siste alternativet, for å se hvordan dette fungerer. Vi trenger mer tid enn to dager før vi konkluderer med om det virker eller ikke.

 

Husk at personer (brukere) som er misfornøyde med endringer roper høyest, mens de som liker endringene eller rett og slett ikke bryr seg som regel ikke sier noe. Tilbakemeldingene deres betyr likevel mye, og vi setter stor pris på at dere sier ifra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...