Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Rengjøring av hjemmet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vasker minst en gang i uken, så det er ikke noe behov for noen storrengjøring før jul. Bruker stort sett bare en fuktig fille, gulvene tar jeg med grønnsåpe (mest fordi jeg liker lukten), kjøkkenet med en tilfeldig universalrengjøringsspray, glassflater med eddik og badet med ett middel mot kalk og ett middel mot fett og lignende.

Lenke til kommentar

Vasker minst en gang i uken, så det er ikke noe behov for noen storrengjøring før jul. Bruker stort sett bare en fuktig fille, gulvene tar jeg med grønnsåpe (mest fordi jeg liker lukten), kjøkkenet med en tilfeldig universalrengjøringsspray, glassflater med eddik og badet med ett middel mot kalk og ett middel mot fett og lignende.

 

Hei og takk for svar, Phileas Fogg.

 

Men hvordan gjør du det med tekstiler da. Si at jeg vil vaske soffan eller senga og har ikke tid til å sende til proff renseri. Trekkene vasker jeg i maskin men hva med de delene som må gjøres manuelt da, hvordan vasker man de?

Endret av Balthier
Lenke til kommentar

Hadde skinnsofa før, og med nåværende stoffsofa har jeg egentlig ikke hatt behov for noe annet enn å støvsuge med tekstilmunnstykke, så jeg har ikke tenkt så langt ennå.

 

Vet det finnes maskiner som rengjør ved hjelp av damp, det kunne kanskje vært noe, men jeg har ingen erfaring.

 

Ellers går gardiner, overmadrass, dyner og puter (kan ta av et trekk) i vaskemaskinen.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

De der Vanish-produktene, fjerner de flekker uten å bleke? Jeg har ikke turt å bruke dem, da jeg mistenker at de er Omo Colors rake motsetning?

 

Her er en billig løsning for damprensing, http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Maskiner/Damprenser-84059/ ikke større enn en tekjele, 229 kr. Man vasker ikke hele huset med den, men nettopp til flekker der det er en ide å bruke damp under trykk i stedet for å gjennomfukte ting med vann og med såpe man ikke får vekk restene av, er den fin. Samt til å vaske/desinfisere do, vaskeservanter, sluk. Også super på flisefuger og de vanskelige krikene og krokene på dusjkabinetter.

Lenke til kommentar

Har hørt om å putte en kopp med eddik på toppen av skapet for å fjerne røyklukt, men som vaskemiddel? Virkelig?

Jeg har ikke prøvd det, men det virker logisk, særlig hvis du også bruker eddik 35% type. Hvis du vil ha en spesiell lukt så kan du sikkert blande oppi noe du syntes lukter godt, men du må passe på at du ikke blander oppi noe som reagerer med eddiken. Du må f eks ikke blande eddik med grønnsåpe for da blir eddiken akkurat som en emulator for grønnsåpen :)

Lenke til kommentar

Jeg synes denne her er helt grei, både på pris, lukt, vaskeevne og til å ikke legge igjen seige såperester når jeg en sjelden gang vasker gulv, f.eks. til jul:

 

hero_details_BDC_fresh.png

 

Salmiakk lukter ille. Eddik lukter også surt, ikke reint (og jeg ville ikke drømt om det som reingjøringsmiddel før denne tråden). Grønnsåpe lukter godt, men legger lett igjen en fettete hinne.

Ellers bruker jeg mye engangsmopper, hovedsaklig tørrmopper til kjapp ukentlig reingjøring men også fuktige engangsmopper der det er synlige flekker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...