Gå til innhold

Hvorfor skal man lære seg java?


Anbefalte innlegg

Har tenkt på å lære meg noe seriøs programmering en stund nå, og etter å ha lest en del her på forumet, så tror jeg at flertalet sier at java er et greit språk å begynne med. Men da må jeg bare spørre; hva skal man med java, hva er det man kan gjøre/lage med java? Noen som har noen gode eksempler på det? Ikke vits i å lære seg et programmerings spåk som man ikke har bruk for da..

 

ps. hva er den beste måten jeg kan lære meg java på? Noen bok som jeg bør begynne med, eller kanskje det er en nettside som er god å bruke? Kan ingenting fra før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva man skal med Java? Hva skal med med programmering i hele tatt? :p Lage programmer! En kan lage det meste med Java, det hele kommer an på kunnskap og vilje. Ser ikke helt hva du vil frem til, er det noe konkret du tenker på? Ting en kan gjøre: En kan lage vanlige applikasjoner, distribuert applikasjoner, applets, Servlets/JSP (serverside-programmering), spill, osv osv osv. Fantasien er begrensningen...vel sammen med hastigheten til Java. Det er et rimelig treigt språk i forhold til en del andre språk, med de begrensninger det fører med seg.

 

Beste måten å lære Java (og andre språk) er å programmere. Enkelt og greitt! En bok hjelper veldig for å komme seg igang og forstå prinsippene. Kan anbefale Deitel sine bøker. Etterhvert bør en lære å bruke seg APIen, en enorm nyttig kilde for Java-utviklere.

Lenke til kommentar
Hva man skal med Java? Hva skal med med programmering i hele tatt? :p Lage programmer! En kan lage det meste med Java, det hele kommer an på kunnskap og vilje. Ser ikke helt hva du vil frem til, er det noe konkret du tenker på? Ting en kan gjøre: En kan lage vanlige applikasjoner, distribuert applikasjoner, applets, Servlets/JSP (serverside-programmering), spill, osv osv osv. Fantasien er begrensningen...vel sammen med hastigheten til Java. Det er et rimelig treigt språk i forhold til en del andre språk, med de begrensninger det fører med seg.

 

Beste måten å lære Java (og andre språk) er å programmere. Enkelt og greitt! En bok hjelper veldig for å komme seg igang og forstå prinsippene. Kan anbefale Deitel sine bøker. Etterhvert bør en lære å bruke seg APIen, en enorm nyttig kilde for Java-utviklere.

 

Hva var API'en sa du? :D

 

Også lurer jeg på hva det jeg igrunn trenger for å komme i gang med java? Trenger vel en editor, eller kan jeg programmere det i notepad?

Trenger litt generell info før jeg kan komme igang, sjønner du.

Hva er det java blir mest brukt til? Noen som kan vise meg et bra eksempel på noe som er laget med java, slik at jeg får se potensiale til dette språket? Og hva ligger det i at du sier at java er ganske treigt?

 

Håper noen tar seg tid til å svare på dette.

 

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar

Her finner du den nyeste APIen. Det er kort sagt informasjon om hvilke klasser brukeren kan benytte seg av, og hvordan disse fungerer.

 

Du kan finne MASSE informasjon på http://java.sun.com .

 

For å begynne må du først av alt innstallere Java SDK (Software Develpment Kit). En kan enkelt skrive programmene sine i Notepad og lignende programmer og så kompilere dem ved hjelp av kommandolinjen, men det finnes også flere IDEer (utviklingsmiljøer): Netbeans, Sun Studio One, Forte (de sistnevnte bygger på Netbeans såvidt jeg vet), JCreator, JBuilder osv osv. Noen av disse koster, mens andre er gratis. De fleste har vel gratis-versjoner dersom de ikke blir brukt til kommersielle formål.

 

Hmm, eksempler der Java blir brukt....vel, Netbeans/Forte/Sun Studio One tror jeg alle er skrevet i Java (rett meg om jeg tar feil her). En del morsomme småspill du sikkert har spillt på nettet kan være laget i Java. Er ikke OpenOffice skrevet i Java? Syns jeg husker noe om det, men er igjen usikker. Finnes uansett en god del programmer, og kommer nok flere. Java er det vanligste språket en lærer på høyskoler idag.

 

Javaspill på mobiler er åpenbart Java, men dette er Java Micro Edition og har visse forskjeller (aldri prøvd det selv, men).

 

Java er tregt fordi det ikke blir kompilert direkte til maskinkode, men derimot til Java Byte Code. Denne koden blir igjen oversatt til maskinkode av JVM (Java Virtuel Machine). Ulempen her er hastigheten. Derimot får du muligheten til å kjøre samme kode på forskjellige plattformer, f.eks vil Java-programmet ditt kjøre like fint både på Windows, Linux, Solaris osv. Det finnes dog muligheter (ved hjelp av 3. parts programvare) å få programmene kompilert rett til maskinkode med de fordeler dette har.

 

Dette ble litt rotete, men shit au :D Men skaff deg en bok du. De fleste grunnleggende Javabøker har informasjon om hvordan å komme igang.

Lenke til kommentar

Tusen takk for et veldig informativt svar smetho! Skal ned på biblioteket i morgen og se hva de har der. Visst de ikke har noe der, så skal jeg kjøpe meg en bok. Kan du anbefale en bra nettbutikk som selger gode bøker om java? Evt hva er den beste boken for å lære seg java? Husk jeg kan ingenting fra før. Hvilken bok brukte du da du skulle lære deg java?

 

Takker igjen for flott svar.

Lenke til kommentar

Deitel sine bøker er som sagt bra, men eksemplene der kan bli litt vel omfattende til tider. Første boken jeg brukte var Programmering i Java av Else Lervik m.fl. Likte ikke den noe særlig. Enkelt gode kapittler, men generelt en møkkabok (mitt personlige syn :p). Det positive er at den er på norsk. Ellers kan du ta et søk på www.bokkilden.no på Java og se hva du finner. Ser det er en del bøker der. Finnes sikkert en del andre bokbutikker som er mer spesialisert på fagbøker enn denne, men :)

Lenke til kommentar
Deitel sine bøker er som sagt bra, men eksemplene der kan bli litt vel omfattende til tider. Første boken jeg brukte var Programmering i Java av Else Lervik m.fl. Likte ikke den noe særlig. Enkelt gode kapittler, men generelt en møkkabok (mitt personlige syn :p). Det positive er at den er på norsk. Ellers kan du ta et søk på www.bokkilden.no på Java og se hva du finner. Ser det er en del bøker der. Finnes sikkert en del andre bokbutikker som er mer spesialisert på fagbøker enn denne, men :)

 

Okey, takker for svar. Skal se hva jeg finner..

Lenke til kommentar

Et lite tillegg til smetho's forklaring av api - se på det som en ordbok. Alt av informasjon du trenger om språket rent syntaksmessig finnes i en api.

 

Ellers så har java sin store forte i nettverks/distribuerte systemer. Det er og lettere å komme i gang med enn en del andre språk siden du ikke trenger å finne opp hjulet på nytt. Mye er ferdig for deg, klart til bruk

 

Synes ikke boka til Lervik m.fl. var så ille i andre opplag. Første var ille!

Ellers er jeg enig i at deitel er bra - det gjelder alle emner de har publisert.

Ta en titt på datajungelen i storgata hvis du bor i nærheten av Oslo. Hvis du er student, eller kan fremvise en ( :) ) så får du 10% avslag på utenlandske titler

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
en bok som jeg vil anbefale i java-programmering er "Deitel & Deitel, Java - how to program"

 

en lettfattelig bok med gode og godt kommenterte eksempler, endel egenoppgaver og en gjennomgående oppgave gjennom hele boken.

 

Grøss og Gru! Dere kan ikke anbefale Deitel - jhtp som første lærebok til en nybegynner! Dette er en murstein av en bok som koster en formue. Boka er alt for omfattende og bruker et teknisk vanskelig språk for nybegynnere. Man får definitivt et bedre inntrykk av boka dersom man har undervisning i tillegg. Deitel serien egner seg best som pensumlitteratur til høyskolefag. Faglærer velger ofte denne serien fordi den tilbyr et rammeverk for undervisningen.

 

Dersom du skal lære deg Java på egen hånd bør du begynne med en lettleselig bok som kun tar for seg da basic. Fordelen med en slik bok er at du lettere forstår helheten med språket. Og at du raskt går igjennom enkle oppgaver slik at du føler en viss progresjon som programmerer. Med Deitel -jhtp vil du sansynligvis miste motivasjonen etter første kapittel. Jeg anbefaler at du går inn på amazon.com, søker etter Java bøker, og leser customer review. Min første Java bok var "Sams Teach Yourself Java 2 in 24 Hour" og den fungerte utmerket (-Nei, du lærer ikke java på 24 timer, men boka har 24 kapitler :wink: ). Etter at du har lært deg grunnleggende ferdigheter kan du tenke på å kjøpe Deitel - jhtp eller - ajhtp (eller en annen avansert bok), som 2. lærebok eller som oppslagsverk.

 

Lykke til huf!

Lenke til kommentar

Java er tregt fordi det ikke blir kompilert direkte til maskinkode, men derimot til Java Byte Code. Denne koden blir igjen oversatt til maskinkode av JVM (Java Virtuel Machine). Ulempen her er hastigheten. Derimot får du muligheten til å kjøre samme kode på forskjellige plattformer, f.eks vil Java-programmet ditt kjøre like fint både på Windows, Linux, Solaris osv. Det finnes dog muligheter (ved hjelp av 3. parts programvare) å få programmene kompilert rett til maskinkode med de fordeler dette har.

Når jeg først er i gang.. :)

 

For å utdype smetho litt:

Bytecode er raskere enn tolket script og tregere enn maskinkode. Det tar også noe tid å laste JVM som oversetter bytecoden. Så hvis du kjører SMÅ tolkede script kan disse også være raskere enn bytecoden. Java er ikke tregt ved utvikling av webapplikasjoner. Tvert imot utkonkurrerer Java en rekke scriptspråk som Javascript, PERL, CGI, VBScript, PHP osv. på hastighet. Dette er en av grunnene til at språket har blitt så populert.

 

Java ER tregt ved utvikling av vanlige lokale applikasjoner. (Dvs. apps som ikke går over http protokollen). Oppstartstiden er gjerne 20 ganger tregere enn en vanlig .exe fil. Men Java ble heller aldri videreutviklet til dette formålet. Java er primært et språk for utvikling av client/serverside webapplikasjoner.

Lenke til kommentar

En god bok for å lære java er Bruce Eckel - Thinking in Java.

 

Ingen grunn til å bekymre seg for at "java er treigt". Det er det ikke. Det var det for en haug med java- og pentium-versjoner siden. Nå er det ikke det, men ryktet henger fortsatt ved. Et bevis for javas gode egenskaper som platform for klient-applikasjoner er alle utviklingsmiljøene som er laget i java og for java. Fungerer utmerket.

 

Et genialt bra utviklingsverktøy for java er www.eclipse.org. Hvis du har ræva maskin med lite ram kan du ta en titt på intellij.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er veeeldig langt etter her, men men....

 

Skal du lære å programmere Java er det viktig å ha god oversikt over objekt orientert programmering. Derfor anbefaler jeg alltid "Objects First With Java, a practical introduction using BlueJ" av David J. Barnes og Michael Kölling.

 

Den bruker et eget IDE BlueJ som er bygd opp på en helt annen måte enn andre IDE'er. Jeg kan garantere at du forstår mye mer når du bruker BlueJ.

Lenke til kommentar
Ingen grunn til å bekymre seg for at "java er treigt". Det er det ikke. Det var det for en haug med java- og pentium-versjoner siden. Nå er det ikke det, men ryktet henger fortsatt ved. Et bevis for javas gode egenskaper som platform for klient-applikasjoner er alle utviklingsmiljøene som er laget i java og for java. Fungerer utmerket.

Lagde et bookingsystem i fjor i java. Merket meg fort at man må fokusere mye mer på "raske løsninger" enn ved f.eks. c++

Systemet ble stort og tungdrevet etter hvert. Dette er sansynligvis mye min feil, men det krever mye mer tenking på hvordan man kan gjøre ting mest effektivt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...