Gå til innhold

Anbefalte GNU/Linux-programmer og distroer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 6 måneder senere...

Er ett program på denne listen som har blitt fast inventar i mine Linux distroer.

Og det er "htop" ett fantastisk verktøy for å vise prosesser, og sortere etter minnebruk eller CPU bruk for eksempel.

 

Eneste jeg er usikker på er hvordan htop ser ut om du sitter på en Linux maskin med ett høyt antall kjerner (24+) siden disse er listet som grafer på toppen.

Lenke til kommentar

Er ett program på denne listen som har blitt fast inventar i mine Linux distroer.

Og det er "htop" ett fantastisk verktøy for å vise prosesser, og sortere etter minnebruk eller CPU bruk for eksempel.

 

Eneste jeg er usikker på er hvordan htop ser ut om du sitter på en Linux maskin med ett høyt antall kjerner (24+) siden disse er listet som grafer på toppen.

 

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1563544

Lenke til kommentar

 

Er ett program på denne listen som har blitt fast inventar i mine Linux distroer.

Og det er "htop" ett fantastisk verktøy for å vise prosesser, og sortere etter minnebruk eller CPU bruk for eksempel.

 

Eneste jeg er usikker på er hvordan htop ser ut om du sitter på en Linux maskin med ett høyt antall kjerner (24+) siden disse er listet som grafer på toppen.

 

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1563544

 

 

Definitivt noe å satse på for de som har Power8 CPUer i serverne: https://community.runabove.com/kb/images/2014-10-06-power8/htop.png

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvilken distro er såkalt neste steg etter Ubuntu? Bytter mellom mint og Ubuntu for det meste. Har prøvd litt suse for lenge siden. Prøvde også å installere gentoo for moro skyld men det er fortsatt litt for avansert. Mint/Ubuntu er forsåvidt ypperlig til mitt bruk men ønsker å lære meg flere distroer :)

Lenke til kommentar

Hvilken distro er såkalt neste steg etter Ubuntu? Bytter mellom mint og Ubuntu for det meste. Har prøvd litt suse for lenge siden. Prøvde også å installere gentoo for moro skyld men det er fortsatt litt for avansert. Mint/Ubuntu er forsåvidt ypperlig til mitt bruk men ønsker å lære meg flere distroer :)

Mint og Ubuntu har begge sine røtter i Debian, så du kan jo gi Debian en sjanse. Merk at du har flere versjoner av Debian (stable, testing, ...) så velg utifra hva som passer ditt behov.

​Forskjellene vil dog ikke være så enorme når det gjelder pakkebehandler og hvor konfigurasjonsfiler typisk blir plassert eller satt opp. En annen idé kan derfor være å prøve en helt annen familie av distros, nemlig Red Hat. For desktop benytter du gjerne Fedora eller CentOS om du ønsker noe som er mer stabilt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg ser at Deluge visstnok er skjit. Jeg bruker Deluge selv og har ikke vurdert noe annet fordi det var det eneste jeg fikk til å sette opp med de funksjonene jeg ville ha. Ja, det er kanskje PEBKAC ute og går, men det får så være.

Hva anbefaler du som torrentklient/-server når jeg har følgende fire krav:
- Serveren kjører på Ubuntu
- Serveren skal kunne automatisk logge inn på VPN (Torguard.net), den skal ikke klare å sende/motta noe hvis den ikke er innlogget på VPN.
- Klienten skal kunne enkelt koble seg til serveren med kryptering. (Viktig når jeg vil laste ned noe som er klart når jeg kommer hjem.)

- Klienten bør helst være crossplatform, men det skal i hvert fall fungere med klienter for både G/L og Windows.

Endret av Azathoth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg er ganske grønn men har vært innom en og annen distro som Ubuntu, Mint, Apricity ++

 

Jeg synes mange er ganske like uten at jeg er noen superbruker - jeg ligger vel i andre enden av skalaen. Men ofte synes jeg distroene virker litt grå og triste og menyene blir litt kjedelige. Utseende/det grafiske grensesnittet er nok viktig for at det skal virke tiltalende på meg.

 

Men det jeg håper noen kan hjelpe med er å komme med tips for hvilke distroer som kan være vært å teste ut som har forskjellige platformer - Ubuntu og Mint er jo Debian. Suse er vel noe annet. Hvilke andre kan teste ut for å komme meg igjennom?

 

(som sagt så er det grafiske snittet litt viktig for at jeg skal bli betatt).

 

Ps. Har akkurat testet ut Remix Os - og ble langt fra bergtatt.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske grønn men har vært innom en og annen distro som Ubuntu, Mint, Apricity ++

 

Jeg synes mange er ganske like uten at jeg er noen superbruker - jeg ligger vel i andre enden av skalaen. Men ofte synes jeg distroene virker litt grå og triste og menyene blir litt kjedelige. Utseende/det grafiske grensesnittet er nok viktig for at det skal virke tiltalende på meg.

 

Men det jeg håper noen kan hjelpe med er å komme med tips for hvilke distroer som kan være vært å teste ut som har forskjellige platformer - Ubuntu og Mint er jo Debian. Suse er vel noe annet. Hvilke andre kan teste ut for å komme meg igjennom?

 

(som sagt så er det grafiske snittet litt viktig for at jeg skal bli betatt).

 

Ps. Har akkurat testet ut Remix Os - og ble langt fra bergtatt.

en av distroene du har testet fungerte sikkert alt som det skulle, min anbefaling er å bruke den. for meg fungerer ubuntu 15.04 glimrende. har ingen plan å bytte til 15.10. jeg bruker hovedsaklig kun chrome firefox nautilus mpv og qbittorrent. 

 

om programmet mpv ikke er nevnt tidligere i tråden kan jeg anbefale det som primær videoavspiller. jeg har skrud av alt av gui, alt går i tastatur kommandoer. så om musa beveger seg under en film blir man ikke forstyrret av en gui 

 

her er min config fil. 

vo=opengl-hq
no-osc

skal ligge under /home/username/.config/mpv/mpv.conf i ubuntu

Lenke til kommentar

Det er heller omvendt, da jeg lever etter "less is more" når det kommer til noe så ubiquitous som torrent-klienter. Deluge kan være litt for tungvektet for min smak. Transmission har f.eks et QT-grensesnitt med system integrering, noe som er viktig for KDE-brukere. Rtorrent er det eneste som duger til en headless seedbox.

 

Nå bruker jeg ikke så mye Transmission heller, men om jeg skulle hatt en torrent-klient på en lokal datamaskin, så hadde jeg installert Transmission.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke ute etter å overbevise noen om noe som helst, var oppriktig nysgjerrig. Det som er fint med Deluge er jo å kjøre daemon på server og bruke samme gui som lokalt på en enkel måte. Deluge er fortsatt det beste jeg har funnet (stoppet egentlig å lete da jeg fant det), så jeg ser ingen grunn til å avskrive det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...