Gå til innhold

Fire ganger flere finner har superbredbånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg håper politikere her i landet etterhvert forstår at nettlinje er en like viktig del av infrastrukturen som strøm og vei.

 

Difi samt post og telerilsynet har for mye å gjøre, jeg vil ha et eget Nettlinjedirektorat å klage til.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Gjør de ikke allerede det?

Spesielt når man ser på kvalitet på vei og nettet.

Joda, det kan du si.

 

Om ikke annet så er det et mer direkte ansvar ved vei og tog, mens ansvar for nettlinjer faller mellom mange stoler og håpefulle målsetninger. Gode og konkrete målsetninger burde spikres og noen burde gå om ikke disse nås. Nå er det jo bare vas.

 

Media innholds leverandører og nettavisene burde gå foran i demonstrasjonstoget, tett fulgt av nettbutikkene. Opprør!

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Jeg håper politikere her i landet etterhvert forstår at nettlinje er en like viktig del av infrastrukturen som strøm og vei.

Og det vil bare bli viktigere. Om vi hadde hatt bedre nett-infrastruktur hadde vi vært et kjempefint land å plassere store datasentre i pga mulighet for store fjellhaller med billig kjøling, stabilt mot naturkatastrofer, og stabilt politisk klima.

 

Nå er det virkelig på tide at Norge setter igang med å bygge ut ordentlig bredbånd her i landet.

Jeg liker ikke uttrykket bredbånd lenger, det har alt for vag betydning. Jeg sier flesk til og si Fiber! Eller eventuelt fiber med ethernet eller (moderne, gjerne directional) wifi siste strekket som alternativ.

 

Det er egentlig på tide at Norge begynner å bygge ut skikkelig. Så godt som alt er av laber kvalitet. Jernbanen må også nevnes.

Jepp, vi nedprioriterer infrastruktur og sparer oss til fant. Infrastruktur er i hvertfall et punkt det er rimelig trygt å legge noen olje-milliarder i.

 

I Karvia eier kommunen deler av selskapet som tilbyr internett i området. Ifølge byens rådmann, Tarja Hosiasluoma, vil raskere nettilkobling bidra til lavere utflytning fra det lille lokalsamfunnet.

Finnene har skjønt det i alle fall.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Norge må gjøre ditt, Norge må gjøre datt ...

Hvem er "Norge"?

Er det stat/fylker/kommuner?

Er det norske statlige bedrifter?

Er det norske eller utenlandske privateeide bedrifter?

 

Sistenevnte vil tjene penger på virksomheten, og hvis betalingsviljen er for lav, så driter de i det.

Det offentlige gjør det de føler seg politisk presset til. Det er bare å brette opp ermene og engasjere seg i politikken. Starte med å finne ut hvilke partier som går inn for "raskere bredbånd til folket" e.l. Eventuelt starte et nytt parti dersom ingen andre jobber for det.

 

Eller bare sutre i et diskusjonsforum. (Alternativt: flytte til Finland.)

Lenke til kommentar

Jeg håper politikere her i landet etterhvert forstår at nettlinje er en like viktig del av infrastrukturen som strøm og vei.

 

Difi samt post og telerilsynet har for mye å gjøre, jeg vil ha et eget Nettlinjedirektorat å klage til.

 

De forstår jo ikke det med strøm og vei heller, så det er vel for mye å håpe at de skjønner seg på internet, eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sats på større utbedring fremfor 100 mbit til alle.

 

Forferdelig mange bygder i distriksnorge idag som ikke har tilgang til internett og bygder som har elendige tilbud og må betale 600 kroner i måneden for 10 mbit.

 

Njoa... 95% av norske husstander har tilbud om linjebasert bredbånd (adsl, coax, fiber, ethernet).

85% har mulighet for 10/0,75 linje eller bedre [1].

 

Skal man ha en langsiktig utbyggingsstrategi er fiber det eneste hensiktsmessige. Der det er strøm burde man greie å rulle ut fiber. De 15% av befolkn.ingen som ikke tilbud om mer en 10mbit linjer er vel i relativt stor grad plassert på ekstremt små tettsteder rundt øyer og fjell. Har enda til gode å høre om et tettsted hvor befolkningen er innstilt på å spleise med stat/kommune som ikke har fått seg fiber. Krever bare at nok folk er i samme posisjon og nok ildsjeler.

 

[1] http://www.regjeringen.no/upload/FAD/Vedlegg/IKT-politikk/Bredbandsdekning_2012.pdf

Lenke til kommentar

Norge er én eneste lang fjellkjede, Finland er flatt i sammenligning. Kanskje ikke så rart det er lettere for finnene enn for oss å dekke alle husstander?

 

Og trenger 100% av befolkningen dette? Det står i artikkelen at 86.5% av finnene har mulighet for 100Mbit forbindelse, men det står ingenting om hvor mange som faktisk har benyttet seg av dette..

Lenke til kommentar

Norge er én eneste lang fjellkjede, Finland er flatt i sammenligning. Kanskje ikke så rart det er lettere for finnene enn for oss å dekke alle husstander?

 

Og trenger 100% av befolkningen dette? Det står i artikkelen at 86.5% av finnene har mulighet for 100Mbit forbindelse, men det står ingenting om hvor mange som faktisk har benyttet seg av dette..

 

Begynner å bli bra lei av at geografi alltid skal være den ultimate unnskyldningen. Det handler om vilje til å finne adekvate løsninger, ikke om å gjemme seg bak det som måtte være av unnskydninger for å la være.

Det vil helt klart bli dyrere i et land som Norge enn i en god del andre land, men hvert land har sine egne utfordringer, og er det et land i verden med alle forutsetninger for å gjøre noe slikt som dette, er det Norge. Vi har alle forutsetninger for å lykkes med dette, sett bort i fra politisk vilje.

 

Selvfølgelig trenger ikke 100% av befolkningen 100Mbit/s-linjer i veldig nær fremtid, men det er da knekkende likegyldig.

Dersom man skal vente til alle faktisk har behov for slike linjer før man gjør et virkelig krafttak mtp infrastrukturen vil man havne håpløst langt bak i utviklingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde Telehor oppgradert sentralen(e) i nærheten av meg ville jeg seriøst vurdert å betale for å få strukket en linje til meg om jeg kunne fått tilgang til 100Mbps. Tenker da at dette vil koste omtrent 3-5000 kroner i tillegg til månedsprisen.

 

Hvor mye er du villig til å betale for å få tilgang til 100Mbps?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...