Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å bytte ut mitt trofaste, men litt slitne Sony A100. Jeg ser etter noe som har utstyr som ikke koster så mye. Sony er dyre produkter, og har lite utstyr som tilhører.

 

Jeg har tror nesen er vendt mot Canon 40D, men lurer på hvilke modeller som evt kan være vel så bra, innenfor Canon / Nikon.

Er ikke veldig avansert i bruken, og trenger ikke film. Men jeg vil ha et raskt kamera som er hakket mer avansert enn billigversjonene som er ute nå.

Har testet 40D og synes det funker bra.

 

Er det noen modeller som evt kunne vært like bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

http://www.akam.no/artikler/akam_tester_canon_eos_40d/43004

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d

 

40D er jo et eldre kamera, fra 2006/2007? Ville vel satset på noe mer moderne.

 

Prisen i 2007 varierte enormt:

https://www.foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=295609&brukerid=4957

 

Spørs jo hvilken prisklasse du ser etter idag?

Kameraet ble mye sammenlignet med nikon D90. Bedre skjerm og filmopptak på d90.

http://www.dinside.no/791675/nikon-d90

 

Canon har jo også sine 600D og 650D kamera.

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10752

 

Spørsmålet er vel om du skal ha nytt eller brukt, hvor mye du vil gi, og smak og behag på merkene.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg vurderer å bytte ut mitt trofaste, men litt slitne Sony A100. Jeg ser etter noe som har utstyr som ikke koster så mye. Sony er dyre produkter, og har lite utstyr som tilhører.

 

Jeg skal ikke prøve å overtale deg til å endre mening, men lurer litt på hva du baserer dette på, eller hva du egentlig savner? Syntes egentlig at bruktmarkedet for Sony er latterlig billig for tida. Se for eksempel på denne:

https://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?searchstring=sony&id=185382

 

Her har du et topp kamerahus med to svært bra objektiver til 9200 kr.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg vurderer å bytte ut mitt trofaste, men litt slitne Sony A100. Jeg ser etter noe som har utstyr som ikke koster så mye. Sony er dyre produkter, og har lite utstyr som tilhører.

 

Jeg skal ikke prøve å overtale deg til å endre mening, men lurer litt på hva du baserer dette på, eller hva du egentlig savner? Syntes egentlig at bruktmarkedet for Sony er latterlig billig for tida. Se for eksempel på denne:

https://www.foto.no/...=sony&id=185382

 

Her har du et topp kamerahus med to svært bra objektiver til 9200 kr.

 

Jeg er egentlig litt usikker på hva jeg ser etter og hva jeg savner. Det jeg savner mest er billige objektiver. Det er kun tameron objektiver jeg har funnet til nå, og de er, ofte, elendige.

Jeg vil kunne bruke sigma f.eks, og ha et større utvalg på markedet.

 

Jeg er forsåvidt glad i kameraet mitt, men savner en del funksjoner som ikke har samme navn som på f.eks canon.

Lenke til kommentar

Bruker selv 40D. Knallkamera, men det begynner å dra litt på årene. Du kan jo se etter en 50D i stedet kanskje?

7D begynner også å falle litt i pris.

Alle disse tre husene har tilnærmet lik betjening og de tåler en god støyt. 7D er nok en god del mer moderne enn de to andre på alle fronter.

 

Når det gjelder Nikon så kan du jo blant annet kikke på D7000 eller D300s.

D300s er vel i samme kategori som 40D/50D tenker jeg. Stort og solid. D7000 er noe mindre, men kanskje litt mer moderne. D7000 kan vel plasseres i samme kategori som 60D, litt mindre og litt spinklere enn 40/50D. Personlig tror jeg D7000 er et bedre kamera enn 60D.

Lenke til kommentar

Vel - hvis budsjettet er 4000 for hus og optikk, så sliter jeg litt med å foreslå D7000, 60D og sånt noe.. ;)

 

Har du noe du kan foreslå i stedet? :blush: det blir nok et brukt kamera anyways!

 

50D er vel kanskje det første som slår meg. Huset er klin likt 40D, bare med litt oppdatert innmat.

40D står ikke tilbake det heller, så billig som det er blitt så får du mye for pengene. Men som sagt litt eldre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å bytte ut mitt trofaste, men litt slitne Sony A100.

Jeg oppfatter Sony som et merke hvor du får mye for pengene (på speilreflekser), men de er akkurat ferdig med overgang fra optisk til elektronisk søker og det er muligens litt tynt med de nyere modellene på bruktmarkedet foreløpig.

 

Jeg kjøper forøvrig stort sett heller Tamron enn Sigma, men begge merker har både gode og dårlige modeller og Sigma har utvilsomt flere modeller å velge i.

 

Uansett liten tvil om at du får større bruktmarked å velge i ved å gå til Canon eller Nikon. Med budsjett på 4000 vil du være avhengig av å finne gode tilbud for å få en vesentlig oppgradering fra A100. Enig med flere andre her at 40D, 50D og D90 virker som de mest realistiske alternativene. Ellers kan jo en brukt A700 (samme sensor som D90) være et alternativ hvis Sony ikke er helt utelukket. Da kan du jo bruke objektivene dine vidre. Har du det originale 18-70 som kom med A100 kan bytte av dette også være en stor oppgradering da det hadde veldig variabel ytelse.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å bytte ut mitt trofaste, men litt slitne Sony A100.

Jeg oppfatter Sony som et merke hvor du får mye for pengene (på speilreflekser), men de er akkurat ferdig med overgang fra optisk til elektronisk søker og det er muligens litt tynt med de nyere modellene på bruktmarkedet foreløpig.

 

Jeg kjøper forøvrig stort sett heller Tamron enn Sigma, men begge merker har både gode og dårlige modeller og Sigma har utvilsomt flere modeller å velge i.

 

Uansett liten tvil om at du får større bruktmarked å velge i ved å gå til Canon eller Nikon. Med budsjett på 4000 vil du være avhengig av å finne gode tilbud for å få en vesentlig oppgradering fra A100. Enig med flere andre her at 40D, 50D og D90 virker som de mest realistiske alternativene. Ellers kan jo en brukt A700 (samme sensor som D90) være et alternativ hvis Sony ikke er helt utelukket. Da kan du jo bruke objektivene dine vidre. Har du det originale 18-70 som kom med A100 kan bytte av dette også være en stor oppgradering da det hadde veldig variabel ytelse.

 

Sony har masse bra, absolutt! Men jeg har problemer med å finne butikker om selger objektiver til det. Alt må tas over nett, og jeg liker å forholde meg til en butikk slik at jeg kan spørre og grave :)

Men jeg revurderer kameraet mitt ja. Mulig jeg heller skal se etter flere objektiver i stedet for et nytt kamera. Vi får se! :)

Lenke til kommentar

......Men jeg har problemer med å finne butikker om selger objektiver til det. Alt må tas over nett, og jeg liker å forholde meg til en butikk slik at jeg kan spørre og grave :)

Butikk som hvor man kan se før man handler er stort pluss, helt enig.

Butikk som hvor man kan se før man handler som også vet hva de snakker om er ennå bedre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å bytte ut mitt trofaste, men litt slitne Sony A100.

Jeg oppfatter Sony som et merke hvor du får mye for pengene (på speilreflekser), men de er akkurat ferdig med overgang fra optisk til elektronisk søker og det er muligens litt tynt med de nyere modellene på bruktmarkedet foreløpig.

 

Jeg kjøper forøvrig stort sett heller Tamron enn Sigma, men begge merker har både gode og dårlige modeller og Sigma har utvilsomt flere modeller å velge i.

 

Uansett liten tvil om at du får større bruktmarked å velge i ved å gå til Canon eller Nikon. Med budsjett på 4000 vil du være avhengig av å finne gode tilbud for å få en vesentlig oppgradering fra A100. Enig med flere andre her at 40D, 50D og D90 virker som de mest realistiske alternativene. Ellers kan jo en brukt A700 (samme sensor som D90) være et alternativ hvis Sony ikke er helt utelukket. Da kan du jo bruke objektivene dine vidre. Har du det originale 18-70 som kom med A100 kan bytte av dette også være en stor oppgradering da det hadde veldig variabel ytelse.

 

Jeg var innom på Japan foto i dag, og fyren i butikken så bare rart på meg og skjønte ikke greia med å gå over til canon/nikon. Han mente Sony var det beste av det beste, og kunne ikke vært mer fornøyd med sitt eget. Han mente at viss jeg ville slå riktig godt til, måtte jeg satse på Sony A77. (kostet runt 8000 i butikken, men over 11 000 på finn?... Hæ?)

 

Jeg ser altså etter et kamera med bedre iso, enn mitt stakkars A100, og som gir raske og skarpere bilder.

Men jeg har fremdeles ikke funnet drømmedealen!

 

:wow:

Lenke til kommentar

A77 er overkill. Både A37 og A57 har en ypperlig 16Mpx sensor som er klart bedre A100's sin - de tåler fint ISO 3200. Jeg vil tro at du også vil være fornøyd med hastigheten.

 

Men du har vel det gamle 18-70mm objektivet til A100? Det kan godt være at det er den som har noe av skylden for at bildene ikke er så skarpe som du ønsker. Så et nytt og bedre objektiv bør uansett være en del av pakka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

A77 er overkill. Både A37 og A57 har en ypperlig 16Mpx sensor som er klart bedre A100's sin - de tåler fint ISO 3200. Jeg vil tro at du også vil være fornøyd med hastigheten.

 

Men du har vel det gamle 18-70mm objektivet til A100? Det kan godt være at det er den som har noe av skylden for at bildene ikke er så skarpe som du ønsker. Så et nytt og bedre objektiv bør uansett være en del av pakka.

 

All right!

Er a57 oppdatert versjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...