Gå til innhold

Sjekk Apples nye og syltynne iMac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Han spissformulerer seg, er sta og til tider god til å diskutere. Men noe troll synes jeg ikke han er. Selv om de fleste kan være det til tider :p

Helt enig. Alle kan bli litt frustrert i diskusjoner men jeg har alltid hatt sansen for Atw som debatant (selv om vi noen ganger kan ha heite debatter). Han utfordrer og er ikke redd for å ta utfordringer :thumbup:. Konstruktiv og aldri direkte usaklig om det da ikke er for å poengtere/påpeke usakligheter fra den andre.

 

Selv har jeg også fått mange gode tips av Atw og han er (hvertfall for meg) en av "kjernebrukerne" som gjør forumet interesant.

 

Det er heller ingen aldersgrense på hvem som setter pris på Apple produkter (ikke alle som verdsetter produktene er like glad i deres restriksjoner og policy, noe mange ofte tror er samme sak) og det er både barn, ungdom, voksne og gamle som verdsetter Apple produkter akkurat som Android, PC, WP8 etc.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Prisen er vel kanskje det som gjør utslag for hatet, men for godt voksne folk som setter pris på design og kvalitet så er faktisk ikke det et problem.

Jeg synes AtW tar det utsagnet på kornet. Spissformulert ja, men han har helt klart et poeng. Voksne folk vs fjortiser, de som har råd til skikkelig design vs de som ikke har det, misunnelse osv. Det er ikke første gangen jeg hører slike "argumenter" for Apple.

Og det er i mine øyne en stigmatiserende debattmetode, man må se på produktene i seg selv og hvorfor noen velger å kjøpe dem. Dette er jo som med alt annet, biler, kjøkkenredskap osv.

 

Hvorfor er det så viktig for dere å bestemme hvem som har rett og hvem som har feil, hvem som er den snille og hvem som er den slemme?

Alle som gjør den formastelige feil å dømme om andres motiver bidrar selv til at diskusjonen fallerer. "Jammen, han begynte" hører hjemme i barnehagen. Som jeg pleide å si da jeg var admin og måtte si sånne ting av og til: Jeg bryr meg ikke om hvem som begynte, jeg bryr meg om hvem som er raus nok til å slutte. Det må to (eller flere) til en krangel.

Det er PC'er for en hver smak i verden. La vær å ta fra andre gleden over sin, og ikke la ord på et forum ta fra deg gleden over din.

Geir

:thumbup: Ta gjerne en klipp og lim av denne oftere.

 

 

christox:

Jeg synes du har bidratt godt og det samme med en til som blir "utpekt". Innimellom kan temperaturen eller usaklighetsfaktoren bli så høy at man gir opp eller går ned i skyttergraven. Det kan skje alle.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, vurder å selge gaming riggen og kjøpe den beste modellen her. Hvordan vil den yte i spill da? Vis jeg instalerer w7 på med bootcamp ? Altså mac os til det meste og w7 til gaming :)

 

Det vil fungere greit. GT 650 M er helt greit. Ulempen er at du ikke kan oppgradere. Du vil selvsagt få mer for pengene med en tradisjonell Windows desktop. På den annen side så får du OSX. Det er et vektig argument dersom du også har andre Apple produkter som feks iPad, iPhone, Apple TV.

 

Når det gjelder hvor mye du sparer så er det ca 3000,- Jeg sjekket med en gamer PC fra komplett med ca like specs. Det som drar opp prisen mest da er skjermen. Gode skjermer er dyre også for Windows PC.

Lenke til kommentar
Gleder meg til hardware.no skal begynne å gi andre produsenter like mye oppmerksomhet ved lanseringer.
Men er det like spennendes å høre om alle lenovo, hp, dell maskinene da?

Ettersom over dobbelt så mange nordmenn kjøper Lenovo-PC, over 3 ganger flere kjøper Dell-PC og over 6 ganger flere kjøper HP-PC, så skulle en tro at en representativ lesermasse også synes det er mer interessant å lese om disse. Det er godt mulig lesermassen til hardware.no ikke er representativ, men mer Apple-fokusert enn resten av befolkningen.

 

Geir: Esben Esther Pirelli Benestad er også gift med et kvinnfolk. (Beklager, jeg kunne ikke dy meg :p )

Denne artikkelen har maaange flere kommentarer enn noen artikkel om HP, Asus, Dell eller Lenovo. Det skyldes ene og alene alle Android/Linux fanboisene som kaster seg over en hver artikkel om Apple produkter for å spy eder og galle. De skyter seg selv i foten. Dersom det kun hadde vært brukere av iMac som hadde kommentert iMac så hadde artikkelen vært en av de minst leste. Forstå det den som kan...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Typisk hw.no dette, det er ikke tillatt å like Apple-produkter, alle argumenter man måtte finne på som taler for de blir kontant avvist med at man er "fanboy" eller ikke respekterer andres meninger. Vi skal liksom tåle å bli kalt "gay" om man liker et produkt, og trolls som ATWindsor får til og med støtte fra moderatorene.

 

Synes dere det var så ille at jeg mente voksne mennesker ikke hadde noe problem å betale 10 000 for en datamaskin? Kalte jeg noen gang dere fjortisser eller hevdet at jeg var rik på noen som helst måte? Jeg mener at med en normal inntekt så er det ikke noe problem å betale et par tusenlapper ekstra for en maskin man mener gir merverdi. På samme måte som man kjøper merkeklær og andre "dyrere enn normalt" varer.

Endret av arokh
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Typisk hw.no dette, det er ikke tillatt å like Apple-produkter, alle argumenter man måtte finne på som taler for de blir kontant avvist med at man er "fanboy" eller ikke respekterer andres meninger. Vi skal liksom tåle å bli kalt "gay" om man liker et produkt, og trolls som ATWindsor får til og med støtte fra moderatorene.

 

Synes dere det var så ille at jeg mente voksne mennesker ikke hadde noe problem å betale 10 000 for en datamaskin? Kalte jeg noen gang dere fjortisser eller hevdet at jeg var rik på noen som helst måte? Jeg mener at med en normal inntekt så er det ikke noe problem å betale et par tusenlapper ekstra for en maskin man mener gir merverdi. På samme måte som man kjøper merkeklær og andre "dyrere enn normalt" varer.

 

Nei, det er ikke din påstand om at folk fint har råd som er problemet, det er påstanden din i samme innlegg om at det er missunnelse og at folk hater de som har apple fordi de selv ikke har råd. og fortsetter med "men for godt voksne folk som setter pris på design og kvalitet så er faktisk ikke det et problem" hvor du insinuerer at dette kun gjelder unge. Disse tingene er problemet. Det er tillat å komme med den type billige hersketeknikker og elendig argumentasjon på hw.no, men det er også stort sett lov å besvare slikt.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At det er lov gjør det ikke noe mer produktivt, for noen av partene. Det er bare en omdreining til på krangleventilen, og i feil retning. Du er som Theo sier en av kjernebrukerne på forumet. Hvorfor kaste bort tiden med å mate troll?

 

Og som ketle bemerker over: I den grad forumakitiviteten påvirker den redaksjonelle, er jo nettopp disse endeløse kranglene om andres motiver, økonomi og seksualitet som gjør Apple til et mye bedre emne enn HP og Asus. Man ser at noen faktisk bryr seg om det man skriver, om enn med negativt fokus.

 

Vil du og andre ha flere tråder om slike maskiner, så post i slike tråder, og ikke ta agnet hver eneste gang noen har et litt for amorøst syn på Mac-brukeres status.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At det er lov gjør det ikke noe mer produktivt, for noen av partene. Det er bare en omdreining til på krangleventilen, og i feil retning. Du er som Theo sier en av kjernebrukerne på forumet. Hvorfor kaste bort tiden med å mate troll?

 

Og som ketle bemerker over: I den grad forumakitiviteten påvirker den redaksjonelle, er jo nettopp disse endeløse kranglene om andres motiver, økonomi og seksualitet som gjør Apple til et mye bedre emne enn HP og Asus. Man ser at noen faktisk bryr seg om det man skriver, om enn med negativt fokus.

 

Vil du og andre ha flere tråder om slike maskiner, så post i slike tråder, og ikke ta agnet hver eneste gang noen har et litt for amorøst syn på Mac-brukeres status.

 

Geir :)

 

Er det ikke min egen sak hva jeg synes er bortkastet tid eller ikke? Noen brukere driver bare med trolling, andre brukere mener jeg stort sett bare argumenterer dårlig, og jeg kan føle det har noe for seg å påpeke hvorfor argumentene er dårlig. Jeg har vel neppe kapasitet til å diskutere slikt med alle, men jeg lever allikevel i troen om at det kan hjelpe.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enda en designperle fra Apple...

...men den er jo helt lik den gamle?

Se på de som satser på produkter med klassisk god design, da forstår man hvorfor de ikke har behov for å endre designet hvert år.

Er ikke noe tvil om at de ser ålreite ut. Var mer en kommentar til Sunsolaris at jeg ikke ville kalt det "enda en".

 

Apple selger veldig mye på "pent design". Ettersom de selger som hakka møkk (fortsatt), er dette åpenbart enda et slikt produkt (ref. kommende salgstall). Personlig gir jeg katten i at dataklosser er tynne som Libress men jeg forholder meg til fakta! Den nye iMac'en er ikke lik den gamle (litt av poenget) og oppgraderingen ligger nettopp i designet. At jeg ikke liker tynne databokser betyr bare at jeg ikke har skjønt hva massene vil ha. Folk går jo mann av huse for å tømme lommeboka på enda en syltynn aluminiums-planke med slapt innhold.

 

Jeg sitter vanligvis foran en datamaskin, ikke sidelengs for å få med meg kanten på herligheten eller hengende i taket over den for å forsikre meg om at luftingen faktisk er på undersiden ;) Jeg ligger ikke med hodet på bordet å beundrer den frekke foten eller glor på baksidens deilige mage i timesvis. Man skulle nesten tro at folk gjør det. Data dingser er blitt som smykker og moteklær, de er ikke lenger forbeholdt oss som elsker digre kasser full av tekniske forkortelser. Smak og behag er som vi vet forskjellig men det er farlig for "liker-knappen" å påstå at det store flertallet tar feil... igjen ...

Endret av Sunsolaris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom igjen, det er ett ekstremt arrogant innlegg der han i praksis sier at folk som ikke liker imac er barnslige og misunnelige. Hvorfor skal man argumentere høflig mot slikt? Det jeg i praksis gjør er å gjenta hans budskap med mindre innpakning, om det er usaklig oppgulp, så er det nettopp fordi innlegget jeg svarer på er usaklig oppgulp.

 

AtW

 

Ta det ut av sammenheng du. Jeg svarte et annet troll med samme mynt, derfor jeg skrev det på den måten. Men budskapet er vel greit nok, det er ikke en dyr maskin for en gjennomsnittlig nordmann. Synes bare det blir for dumt at Apple-produkter alltid skal få pes fordi de er for dyre, når de egentlig ikke er så veldig dyre.

 

On topic, skjønner ikke helt at det er så mange som klager over at den er tynnere. 40% mindre volum er ikke til å kimse av, og det er ingen vits i å gå ut i fra at det fører til noe mer varme eller viftestøy før skikkelige reviews kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom igjen, det er ett ekstremt arrogant innlegg der han i praksis sier at folk som ikke liker imac er barnslige og misunnelige. Hvorfor skal man argumentere høflig mot slikt? Det jeg i praksis gjør er å gjenta hans budskap med mindre innpakning, om det er usaklig oppgulp, så er det nettopp fordi innlegget jeg svarer på er usaklig oppgulp.

 

AtW

 

Ta det ut av sammenheng du. Jeg svarte et annet troll med samme mynt, derfor jeg skrev det på den måten. Men budskapet er vel greit nok, det er ikke en dyr maskin for en gjennomsnittlig nordmann. Synes bare det blir for dumt at Apple-produkter alltid skal få pes fordi de er for dyre, når de egentlig ikke er så veldig dyre.

 

On topic, skjønner ikke helt at det er så mange som klager over at den er tynnere. 40% mindre volum er ikke til å kimse av, og det er ingen vits i å gå ut i fra at det fører til noe mer varme eller viftestøy før skikkelige reviews kommer.

 

Når man avgjør om noe er dyrt eller ikke, så er det relativt sett, en tyggegummi til 50 kr er dyr, selv om de fleste nordmenn teknisk sett har råd til å kjøpe den. Jeg sier ikke imac nødvendigvis er dyr, men at folk har råd er ikke noe argument for det i seg selv.

 

Folk har uttalt seg på grunnlag av det som finnes av informasjon i dag, når mere informasjon foreligger, så kan man uttale seg sikrere eller endre mening, slik er det alltid. Litt usikker på hvem som har antatt at den blir mer varm og bråkete enn forgjengeren også?

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom igjen, det er ett ekstremt arrogant innlegg der han i praksis sier at folk som ikke liker imac er barnslige og misunnelige. Hvorfor skal man argumentere høflig mot slikt? Det jeg i praksis gjør er å gjenta hans budskap med mindre innpakning, om det er usaklig oppgulp, så er det nettopp fordi innlegget jeg svarer på er usaklig oppgulp.

 

AtW

 

Ta det ut av sammenheng du. Jeg svarte et annet troll med samme mynt, derfor jeg skrev det på den måten. Men budskapet er vel greit nok, det er ikke en dyr maskin for en gjennomsnittlig nordmann. Synes bare det blir for dumt at Apple-produkter alltid skal få pes fordi de er for dyre, når de egentlig ikke er så veldig dyre.

Ta det ut av sammenheng? Du er hovedgrunnen til at denne tråden plutselig ble 3-4 sider lenger enn nødvendig.

 

Rimelig frekt å sende skyllebøtta til meg, og samtidig kalle meg for et troll.

Jeg har prøvd å holde meg sakelig i denne tråden, og samtidig forsvart meg i flere sider nå, bare fordi jeg sa noe som antydet noe negativt med produktet jeg ikke lenger husker hva var for noe engang.

 

Men nå får det faen meg være nok. En ting er at jeg skal bli kalt misunnelig, gnier/fattig, fjortiss etc. for så prøve å forsvare meg ved å være positiv og ikke fokusere på drittslenginga, samt vise at jeg er stolt av mine meninger, og aksepterer at vi er forskjellige. Men at du plutselig skal kalle meg et troll og sende skyllebøtta på MEG for denne drittslenginga og Off-Topicen får vanntønna til å renne over.

 

Jeg begynte denne tråden med å kommentere noe på nøyaktig samme kritiske blikk som jeg har til det meste annet, og har for lengst kommet meg over at andre er uenige i meg angående Apple sine produkter, og har spillt helt med åpne kort hvor jeg står, for å forhindre en diskusjon.

Derfor har jeg også bare fokusert på selve innmaten og det som fortsatt er interessant. Jeg fikk lært noe nyttig av visse brukere, men så har du de evige drittslengerene (->her kommer du inn arokh) som (litt for ofte i Apple-tråder) tråler etter å kunne lage trøbbel.

 

Back on track:

Skjermen er nok av flott kvalitet og funksjonaliteten har økt etter litt videre utredninger om spesifikasjonene som ikke først kom fram. Designet er nok noe generisk, og kunne vært bedre i mine øyne, men liker veldig godt den evige aluminimsbruken og implementeringen der. :)

Vet ikke helt hva jeg synes om at den er så tynn i kantene, men så tykk i midten. Bør nok se den i virkeligheten

Samsung og LG har klart å få tynne kanter/bezels, og Apple har helt klart et forbedringspotensiale der.

 

Ellers synd man ikke kan kose seg med innmaten like lett, og kommer virkelig ikke godt overens med programvaren så kunne nok ikke umiddelbart hoppet på Apple-toget, men det er vel kanskje heller ikke noe som passer inn i denne diskusjonen, da det blir noe mer generelt. :)

Endret av Andrull
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Overså disse tidligere, så vil bare føye inn noen kommentarer:

Den viser faktisk bedre kontrast og en del bedre sortnivå. Dog litt dårligere hvitnivå og at den treffer litt dårligere på fargene, noe som sikkert kommer av denne kalibreringen, som garantert ikke blir gjort på disse versjonene. :)

Dette er jo derimot mulig å skaffe seg utstyr for å gjøre, for en ikke altfor høy penge. (ettersom disse tar hensyn til din faktiske belysning, så vil en slik kalibrering muligens være noe mer treffesikker).

 

En ting er at det er mulig å kjøpe utstyr som hjelpemiddel for kalibrering, men dersom produsenten ikke har implementert et skikkelig CMS (Color Management System) er det ikke sikkert det en gang er mulig å treffe 100% på fargene - selv om mulighetene er der i panelet. Det er eksempelvis ganske dyre modeller innenfor TV og projector som har begrensninger på disse områdene. En ting er at du har tilgang til mange attributter fra en PC, men disse skal også ha en respons fra styrekomponentene internt i skjermen. Om det heller ikke er laget noen bra linearitetsrespons for kalibreringen kan den være et rent mareritt å jobbe med.

 

Dessuten er baklys også en viktig faktor. Lekkasje av baklys kan være svært irriterende, men vil raskt være synlig. En annen ting er antallet dioder som benyttes og kvaliteten på disse som kan variere sterkt. Jeg tenker da på uniformitet og lysfordeling og hvor holdbart dette er gjennom levetiden. Dessuten benytter ofte dyrere skjermer RBG-LEDs for et større fargerom.

 

Merk at jeg ikke sier at skjermen du snakket om trenger å være dårligere på disse punktene. Jeg vil bare presisere at det er langt fra panelet som gjør en skjerm!

 

Matte paneler kan vise et større fargerom, og siden de er praktiskt talt fri for refleksjonsproblemer så de egner seg bedre til arbeid i godt opplyste rom, spesielt kontorer. Jeg ville ikke gjort grafisk arbeid på et glossy panel.

 

Nå er alle iMac's fabrikk-kalibrert, så fargene er nærmest perfekte.

Om du har peiling på grafisk industri så burde du vite at alle kalibrerer skjermene sine.

De har også redusert refleksjonen med hele 75%.

All verdens kalibrering vil ikke veie opp for tapet pga. det glossy filteret på panelet. Fargerom og fargeavvik er ikke det samme.

 

Alle produsenter har en viss kalibrering, Eizo kalibrerer baklyset på hvert eksemplar på sine profesjonelle modeller.

Hvilket tap er det du snakker om gjennom en bank overflate, og hva er den tekniske forklaringen bak det? En matt overflate er jo bare en ruere overflate - det kan da være av det samme materialet som en klar. I så måte vil faktisk en matt overflate med diffuse refleksjoner bli mer påvirket av at lys fra f.eks lysstoffrør (eller andre lyskilder med begrenset fargespekter og fargetemperatur) blandes med informasjonen fra skjermen. Dog mindre gjenskinn og i mine øyne en smaksak - som tidligere uttalt.

 

Alle produsenter har en eller annen form for kalibrering, men på grunn av store individuelle forskjeller vil resultatene mildt sakt være sprikende. Om du måler skjermer ut av esken er det så godt som alltid (store) avvik som bør rettes opp. Hovedforskjellen her er som nevnt at de nye iMac'ene gjennomgår individuelle kalibreringer hvor gamma og hvitbalanse justeres korrekt for hvert eksemplar og dobbeltsjekkes. Ikke mange andre skjermer gjennomgår en slik prosess!

Endret av chrlod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kjempe dyr maskin med midelmådig innmat, levert med en uergonomisk mus og et laptop tastatur. Ser ikke hvordan dette er morsomt...

 

Imponerende hvor mye energi noen bruker på noe de aldri kommer til å kjøpe.

HW, kan dere sette en 18-års grense på dette forumet, så vi slipper alle disse fjortisinnleggene?

 

Jeg ser heller ikke hvordan du er morsom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gtx 570/gtx 660 (tilnærmet lik gtx675mx)

 

 

Har du noe benchmakrs som underbygger det?

 

Kontra GTX 570 har den:

 

Færre CUDA cores

Lavere klokkehastighet

Lavere minnebådbredde

Lavere frekvens på minnet

256 bit kontra 320 bit memory interface.

 

Høres ikke ut som noe som yter likt.

 

AtW

Derfor jeg skrev tilnærmet lik. Dette var bare for å vise hvor tullete det er å si at du får en stasjonær til halve prisen med samme ytelse, og kvalitet på skjerm. Samtidig med alt tilbehør og software

 

Samtidig kostet gtx570 2500. Men jeg skrev 2000. Fordi jeg skulle egentlig finne pris på 560ti. Men fant ikke.

GTX 675MX er nesten på nivå med GTX 560Ti, som igjen plasserer den midt mellom GTX 660 (1600kr) og GTX 650Ti (1200kr) om du ser på kepler-kort. Dette putter den i en prisklassen på rundt 1350kr.

 

henrikrox: Vær obs på at jeg gikk som sagt ut fra det som stod i artikkelen, både når det kom til pris og spesifikasjoner. GTX 675MX eller GTX 680MX var ikke en av dem.

Uansett, hvis du bruker de beste tilgjengelige komponentene på Apple store, så vil prisen øke langt over de 16 000 kronene jeg sammenlignet med, og selvfølgelig vil også prisen på komponenter øke, og et eventuelt overslag vil måtte gjøres på nytt.

Jeg ba deg gjøre et overslag på gtx675mx og det som er inkludert med imacen til den prisen (16500). Denne har vært kjent lenge. Jeg snakket aldri om hva prisen er hvis vi legger til xxx komponenter. Det kan vi heller ikke vite, siden Apple ikke lar oss konfigurere.

 

Men som jeg alltid sa:

 

i5 3570, gtx675mx. 8gb ram, 1tb hdd osv osv osv

 

Jeg venter fortsatt på den lista forresten. Poenget er bare at ditt opprinnelige innlegg var ufattelig teit, uansett om du baserte det på artikkelen. Fordi mesteparten av prisen vil uansett gå på skjerm og CPU, som er lik i artikkelen, og allerede da er du over 6000 kr. Hold deg i det minste sakelig.

 

iMac - 16500

 

Din PC:

27 skjerm med ips panel av god kvalitet med 2560x1440

Kabinett i Alu/stål

Cpu i5 3570

Strømforsyning

1tb hdd

GPU (tilnærmet lik gtx675mx)

Mus tastatur (trådløst)

Hovedkort

8gb minne

Wifi modul (N) fordi jeg ikke har kabel

Jeg trenger også noen høyttalere hvis ikke skjermen du velger har innebygde høyttalere

Jeg trenger også et operativsystem

Så får du ta med frakten også

 

Da har du 8250 kr å bruke.

Endret av henrikrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er klodens mest unødvendige pc! Den har laptop specs, laptop størrelse og er bittelitt større enn de største laptop'ene. MEN den er dyr og du kan ikke sitte i sofaen eller ligge i senga og bruke den.

Laptoper har ikke desktop cpuer, ei heller 27" skjerm med ips panel.

 

Den kan ha plass til gtx675mx/680mx, men da vil den veie flere kg og være tykk, med minimal batteri tid, og da begynner jeg å lure på om det kan kalles seg en laptop.

 

Forøvrig gjerne vis meg en laptop med samme speccs til mindre enn 16000.

 

Her er fks en kanditat

http://www.komplett....ku=762362#extra - 16999

 

Men med dårligere CPU, GPU og mindre HDD. Samt TN skjerm.

 

Forstår heller ikke hva du mener med denne setningen

"laptop størrelse og er bittelitt større enn de største laptop'ene"

Endret av henrikrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Laptoper har ikke desktop cpuer, ei heller 27" skjerm med ips panel.

Den kan ha plass til gtx675mx/680mx, men da vil den veie flere kg og være tykk, med minimal batteri tid, og da begynner jeg å lure på om det kan kalles seg en laptop.

Forøvrig gjerne vis meg en laptop med samme speccs til mindre enn 16000.

Her er fks en kanditat

http://www.komplett....ku=762362#extra - 16999

Men med dårligere CPU, GPU og mindre HDD. Samt TN skjerm.

Forstår heller ikke hva du mener med denne setningen

"laptop størrelse og er bittelitt større enn de største laptop'ene"

 

Som sagt henrikrox, så kom det ikke så godt ut av artikkelen at det faktisk var snakk om en stasjonær PC med bærbart skjermkort, og at det dermed var en del misforståelser. Det har dog blitt forklart på en sakelig måte tidligere i denne tråden, så de fleste har nok fått det med seg by now. Men da takket være noen som har forklart det, og ikke bare gått rett til angrep uten forståelse for at det var lett å misforstå.

 

Ja, siden det er snakk om SO-DIMM minne som du finner i bærbare PCer og skjermkort du finner i bærbare PCer, så skulle du tro det var snakk om en prosessor for laptopper også. ;)

Jeg har skrevet det i flere innlegg at det står/stod feil i artikkelen, hvor det var spesifisert at det var snakk om fermi og ikkke kepler maskinvare. (stod 675m ikke 675mx)

Jeg har også godtatt at 27" skjermene også gjennomgår litt ekstra kalibrering og ekstra finesser som øker prisen på selve skjerm-delen. (dette går da innenfor "appleskatt")

Skrev også at jeg vilel øke estimatet mitt til rundt 10 000kr for noe tilsvarende om du skulle hatt det samme skrudd samme.

 

Så når du så sent i artikkelen kommer å kommenterer en utdatert post, så prøvde jeg å roe deg litt ned, og kanskje leste deg litt vidrere i tråden hvor det meste står tydelig oppklart.

 

Her er fks en kanditat

http://www.komplett....ku=762362#extra - 16999

Men med dårligere CPU, GPU og mindre HDD. Samt TN skjerm.

Du er klar over at et GTX 680 er et godt stykke bedre enn GTX 675MX? ;)

(GTX 680 og GTX 680MX er tilnærmet like, hvor forskjellen ligger i at GTX 680 har 14 % færre stream prosessorer og 1800 MHz mot 2500MHz minne)

 

Uansett, her er min liste på pris:

handleliste.png

Obs! Dette er den dyrere versjonen med en Dell-skjerm (Dell 2713HM bruker samme IPS panel som Apple sin iMac. (før apple på de nyeste modellen blir modifisert)

Den opprinnelige er 1800kr billigere fordi den gikk ut fra Shimian Achiva: http://www.anandtech...hd-sips-display

Må bestilles fra utlandet (dette er etter at MVA og toll er betalt):, men kommer med herdet glass og manuel pixel-sjekk garanti.

Akkurat diskusjon på skjermen har blitt tatt tidligere over flere sider i tråden, så det er bare å titte tilbake for å se hva jeg snakker om.

 

Har da lagt til et lignende type tastatur og mus som ikke har gjennomgått "apple-skatt". Samt et fint kabinett i alminium med en liten strømforsyning som apple har tatt i bruk. Kombinert med det faktum at også skjermen jeg har valgt har en bakplate etc. så vil det illustrere den økte prisen på bakplata som skjermen til apple har godt nok.

 

På Apple sin side så står det at den dyrere grunnmodellen vi snakker om har en 3,2 GHz i5 prosessor med 6 MB cache og 3,6 Ghz turbo. Går dermed ut fra at det er snakk om i5-3470, da det er den eneste som passer beeskrivelsen.

GTX 675mx er tilnærmet lik GTX 650Ti ifølge notebookcheck.net, og har da brukt den.

 

I mine øyne så traff jeg helt på kornet på mitt overslag, som endte opp med rett under 8000kr med Achieva-skjermen, eller 9500kr om du skal ha Dell-versjonen. Alt innenfor de rammene jeg satte.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...