Gå til innhold

Nikon D80 skal skiftes ut. Nikon D5100 godt valg?


Anbefalte innlegg

Som emnet sier skal jeg skifte ut mitt gode gamle Nikon D80. Jeg har vært veldig fornøyd med kameraet, men nå er det på tide med utskiftning da det begynner å fuske.

Jeg har forskjellige linser fra før av, og trenger bare kamerahuset.

 

Ønsker et kamera som selvfølgelig er bedre, blant annet med høyere kvalitet ved knipsing av bilder i dårlig lys.

 

Ser at Nikon D5100 ligger til ca 3300kr, og det er ikke langt unna den prisklassen jeg leter etter.

 

Vil ha et kamera for en amatør som er litt mer avansert enn en nybegynner, vippbar skjerm og HD videoopptak er et stort pluss.

 

Noen som har noen andre gode forslag, evt om D5100 høres ut som valget for meg?

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kameraet som er en direkte etterkommer etter D80 blir nok D7000, eventuell en D90.

 

Du burde sjekke om du trenger et kamera med innebygget fokusmotor, D80 og D7000 har det, men ikke D3100/D5100. Innebygget fokusmotor i kameraet er du avhengig av hvis enkelte av dine objektiver ikke har dette innebygget såfremt du ønsker autofokus og ikke bare manuell fokusering.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

D5100 mangler kommandohjul foran (der pekefingeren din er). Det mangler også LCD på toppen som viser innstillinger. Disse tingene har D80/D90/D7000. Og hvis du er litt over snittet interessert i foto så kan du ikke leve foruten disse :)

 

Jeg har selv hatt D90 i to år og har for tiden D7000. Du vil nok ikke angre på å velge D7000. Dette kameraet klarer høy ISO mye bedre enn D90. På D90 gikk jeg som regel til maks 800-1600. Mens på D7000 går jeg av og til opp til 3200-6400.

 

D7000 er også bedre på video og lyd i forhold til D90. Mye bedre.

 

D7000 er over to år gammelt, men det er fortsatt et meget bra kamera. Da D600 kom ut så var jeg spent på å se hvor mye bedre det var og om jeg ville bli fristet til å oppgradere. Etter å ha lest testen på dpreview, så ble jeg ikke overbevist. Så jeg kommer til å beholde D7000 helt til det kommer en D8000 eller noe slikt.

Lenke til kommentar

D5100 mangler kommandohjul foran (der pekefingeren din er). Det mangler også LCD på toppen som viser innstillinger. Disse tingene har D80/D90/D7000. Og hvis du er litt over snittet interessert i foto så kan du ikke leve foruten disse :)

 

Prisen på både D5100 og D7000 er så lav i disse dager at begge er i sine segment - no brainere!

 

Jeg ville ikke lagt så mye vekt på dette med to kontrollhjul, men D7000 har såpass mye nice ting at det er vanskelig å ikke anbefale å ta merutlegget.

 

- Virtuell horisont i søker (verdt merprisen alene)

- Mye større, og lysere søker

- Mye raskere

- Trådløs blitsstyring

- Større, og bedre grep

- U1 og U2 presets

- Mer solid, og værtettet kamerahus

- Mulighet for 14bit RAW-filer

- To kortplasser

 

Når det gjelder to kontrollhjul, så ER det fint at man i f.eks. A-modus kan sette det andre til å styre ISO, hendig!

 

Men, D5100 er dritbillig på Lefdal i disse dager, og bildemessig står det ikke tilbake for D7000 i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Takk for gode og utfyllende svar bb79 og fcuk_IT!

 

Har sittet litt mer i tenkeboksen, samt vært og prøveholdt i et D7000 og D5100.. og forskjellen var ganske så stor syntes jeg. LCD-skjerm på toppen er egentlig et must, savnet kommer til å bli for stort etter skjermen på D80. Vippbar skjerm, tja, kjekt men bare "kjekt å ha" har jeg kommet frem til. 2 kontrollhjul er et stort pluss. Og innebygget fokusmotor er jo nødvendig med noen av linsene jeg har.

Så valget faller nok uten tvil på D7000. Prisene dropper jo stadig, og nå er det jo nede i 5885kr (iflg prisjakt.no)

 

Tusen takk for all hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...