Gå til innhold

Neste Ubuntu utvikles i hemmelighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette må vel sees på som Canonical's respons på den massive (med rette) kritikken av Unity. Flere enn meg kjørte Ubuntu 10.04 og var kjempefornøyd med den beste Ubuntu noensinne... Så kom 10.10... og rotet alt til, uferdig, problemer med svak hardware, osv.

Jeg hadde installert 10.04 på PCen til en eldre kar som var veldig fornøyd, rask 5-år gammel Laptop ! Så kom Unity og ga meg jobb, og troverdighetsproblem som anbefalte Ubuntu !

Nei, de burde heller kjørt Ubuntu videre og laget en ny Sci-Fi Ubuntu med Unity for de som ønsket å eksprimentere (som KUbuntu, XUbuntu osv)

 

Jeg tror personlig "hemmelighet utvikling" blir å skyte seg i foten for Canonical, la oss håpe bare et bein og ikke begge.

Endret av morten_b
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her var tettere integrasjon mot nettskyen blant de viktigste egenskapene.

Les: integrer Amazon og lignende enda tettere inn i brukergrensesnittet. Installerte Ubuntu 12.10 på laptopen til broren min i går og den forpestet allerede søket alt for mye. Det er fjernet nå, men det gir ikke akkurat et veldig godt inntrykk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror dette er litt feil retning for en Linux-distribusjon. Tror det heller hadde vært mye smartere at Ubuntu gikk til å lansere hvert år istedenfor hver sjette måned, slik at nye komponenter (som unity) får mye mer finpuss før lansering, og dermed mindre negativ kritikk... Og det uten at det skal gå på bekostning av åpen utvikling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette må vel sees på som Canonical's respons på den massive (med rette) kritikken av Unity. Flere enn meg kjørte Ubuntu 10.04 og var kjempefornøyd med den beste Ubuntu noensinne... Så kom 10.10... og rotet alt til, uferdig, problemer med svak hardware, osv.Jeg hadde installert 10.04 på PCen til en eldre kar som var veldig fornøyd, rask 5-år gammel Laptop ! Så kom Unity og ga meg jobb, og troverdighetsproblem som anbefalte Ubuntu !Nei, de burde heller kjørt Ubuntu videre og laget en ny Sci-Fi Ubuntu med Unity for de som ønsket å eksprimentere (som KUbuntu, XUbuntu osv)Jeg tror personlig "hemmelighet utvikling" blir å skyte seg i foten for Canonical, la oss håpe bare et bein og ikke begge.

 

wat... Du mener at canonical reagerer på "dårlig" presse for noe de ga ut for 2 år siden....nå!?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

UBUNTU vill for mye og har drevet med mye tullballeri siden 10.04 De prøver tv,mob,pad.Jeg har begynt å se nett tv og er tvunget tilbake til windows,reciveren min gir heller ikke lyd.Nå tror jeg vel dette er ett generelt problem i linux for tiden.Mitt råd er konsentrer dere om de elementære problemer før man prøver å revelusjonerer brukergrensesnittet for hvis det ikke fungerer på ting vi vanlige stuagriser og kjeftsmeller vil ha ja da utrydder dere dere selv ;-)

 

Lenke til kommentar

Hele artikkelen er feil!

 

Det er ikke snakk om mer hemmelighet. Det er snakk om at flere skal inviteres til ting som normalt sett ville blitt holdt hos KUN canonical. Mark har forklart dette slik:

"of course, there is no change to what we have always done, which is entirely transparent. I?m simply inviting trusted community members to participate in work that traditionally would NOT have been open till it was ready. This is, I think, arguably a very good thing, and more than one gets at any other Linux company."

 

Så det eneste som endrer seg er at gode community-members får tilgang til nye funksjoner FØR de normalt sett ville.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette må vel sees på som Canonical's respons på den massive (med rette) kritikken av Unity. Flere enn meg kjørte Ubuntu 10.04 og var kjempefornøyd med den beste Ubuntu noensinne... Så kom 10.10... og rotet alt til, uferdig, problemer med svak hardware, osv.

Jeg hadde installert 10.04 på PCen til en eldre kar som var veldig fornøyd, rask 5-år gammel Laptop ! Så kom Unity og ga meg jobb, og troverdighetsproblem som anbefalte Ubuntu !

Nei, de burde heller kjørt Ubuntu videre og laget en ny Sci-Fi Ubuntu med Unity for de som ønsket å eksprimentere (som KUbuntu, XUbuntu osv)

 

Jeg tror personlig "hemmelighet utvikling" blir å skyte seg i foten for Canonical, la oss håpe bare et bein og ikke begge.

Tror du blander litt utgivelser. 11.04 var første versjon med Unity. 10.10 var om mulig enda mer stabil enn 10.04. Hvis alt var fryd og gammen i 10.04 kunne du jo bare blitt der. Det er en LTS-versjon og er støttet i tre år fra utgivelse (12.04 i fem år).

 

I neste LTS 12.04 var (er) faktisk Unity fullt brukbart, og for min del å foretrekke.

Lenke til kommentar
Tror det heller hadde vært mye smartere at Ubuntu gikk til å lansere hvert år istedenfor hver sjette måned,

Det tror jeg er en dårlig strategi. Å halvere antall ganger i året Ubuntu får oppmerksomhet på nettsider, blader og aviser som ellers skriver lite om Linux tror jeg ikke fører så mye godt med seg. En annen effekt er drivet i utviklermiljøet. De fleste av oss har vel erfart hvordan innsatsen øker i perioden før eksamen. Obligatoriske krav til kontinuerlig fremgang ofte skaper mer generell fremdrift enn skippertak før deadlines langt frem i tid. Jeg synes Ubuntus lanseringsplan er god. 0,5 år mellom hver blodferske folkeutgave og 2 år mellom hver LTS.

Lenke til kommentar
Tror det heller hadde vært mye smartere at Ubuntu gikk til å lansere hvert år istedenfor hver sjette måned,

Det tror jeg er en dårlig strategi. Å halvere antall ganger i året Ubuntu får oppmerksomhet på nettsider, blader og aviser som ellers skriver lite om Linux tror jeg ikke fører så mye godt med seg. En annen effekt er drivet i utviklermiljøet. De fleste av oss har vel erfart hvordan innsatsen øker i perioden før eksamen. Obligatoriske krav til kontinuerlig fremgang ofte skaper mer generell fremdrift enn skippertak før deadlines langt frem i tid. Jeg synes Ubuntus lanseringsplan er god. 0,5 år mellom hver blodferske folkeutgave og 2 år mellom hver LTS.

 

Tja, vil tro det er bedre at Ubuntu får mer posetiv omtale for at det er finpolert ved lansering. Unity ga Ubuntu såpass dårlig omtale når det først kom at de sikkert hadde klart seg uten.

 

Scott James Remnant (tidligere sjefsutvikler for Ubuntu Desktop) kom med forslaget om å gå over til en rolling release plan. Problemet med 6 måneders releaser er at du i effekt bare får 13 ukers utviklingstid før utviklingen låses for alt annet enn bug-fixing (la oss ikke glemme at det brukes noen uker på å bestemme hvordan ressursene skal fordeles, og hvilke features som skal være med i neste runde.) Ved å gå over til rolling release (hvor ting kan lanseres når det er ferdig), vil utviklere få bedre tid på seg til å levere ett ferdig produkt.

 

Personlig mener jeg rolling release ikke passer for ubuntu, da media-oppmerksomheten blir mindre (er vel ingen som gidder å skrive en artikkel om Ubuntu hver måned?) pluss at jeg ser for meg at det blir herk for slutt-brukere. Igjen så er 13 uker utvikling litt i minste laget, noe som ville blitt bedre med èn release i året.

 

Selvfølgelig, ett-års releaser hadde jo gjort det vanskelig å holde seg oppdatert på programvare fronten med Ubuntus pakke-policy, men er vel fordeler og ulemper ved alt.

 

kilde: http://netsplit.com/2011/09/08/new-ubuntu-release-process/

Lenke til kommentar

Skinney: Jeg ser ikke helt hvorfor det bare skulle bli 13 uker utvikling til hver utgave. Det er ikke nødvendigvis de samme folkene som gjør alle deler av prosessen fra start til lansering. Jeg ser for meg en "pipeline" der arbeidet fra planleggerne leveres utviklerne som igjen leveres til betatestere osv. Når hver gruppe er ferdig med sitt arbeid så sitter de neppe og venter 5 måneder til de får et nytt rush.

 

De som planla 12.10 leverte vel sitt arbeid rundt mai en gang og allerede da kunne de begynt å planlegge 13.04. Utviklerne som brukte 13 uker fra ca mai til juli kunne starte på 13.04 i august. osv.

Lenke til kommentar

Er Scott Remnant som sa det ble 13 uker (du leste linken?), og siden han var sjefsutvikler så regner jeg med at det stemmer ganske bra.

 

Nå skal ikke jeg si at jeg vet nøyaktig hvordan ubuntus utviklingsmodell er, for det gjør jeg ikke, men jeg har inntrykket av at alle sammen følger hvert ledd av prosessen. Alle er med på planleggingsfasen (er jo en åpen konferanse), også velger utviklerne det de vil jobbe med (open-source ftw). Og x antall uker før release fryses utviklingen slik at kun bug-fixes skal gjøres. De fleste utviklerne brukes nok også her for at releasen skal bli så bra som overhode mulig, slik at selv om du jobber med ett prosjekt som er mer langsiktig enn førstkommende release, så vil du også fokusere på bug-fixing i denne perioden.

 

Som sagt, det er mitt inntrykk, og når tidligere sjefsutvikler sier det bare er 13 uker med utvikling av features, så velger jeg å tro på det.

Lenke til kommentar

Men Er open-programware open! når den holdes hemmelig?. :hmm:

Hvis du med open-programware mener åpen kildekode så er det ikke noe krav om at utviklingen skal være offentlig. Kun at kildekoden frigis i etterkant.

 

Nå er det ikke hele Ubuntu som skal utvikles internt, men noen nøkkelfunksjoner. Dessuten får aktive frivillige som ønsker det muligheten til å være med og forme funksjonene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...