Gå til innhold

Virusprogram som passer fint til å sjekke nedlastinger?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke antivirus og ser ikke helt det store behovet for det. Har AVG i nettleseren slik at jeg blir varsla om tvilsomme nettsider og sånt, men driver ikke å laster ned no særlig, så da ser jeg ikke poenget med å ha et virusprogram som suuuuuper til seg ressurser.

 

Det jeg dog trenger er et program som kan sjekke de få nedlastingene jeg gjør. Det er jo ikke farlig å laste ned en fil, så vidt jeg veit, man må kjøre fila før den kan gjøre skade. Jeg vil sjekke filene før jeg kjører dem, så finnes det noe egnet program?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg dog trenger er et program som kan sjekke de få nedlastingene jeg gjør. Det er jo ikke farlig å laste ned en fil, så vidt jeg veit, man må kjøre fila før den kan gjøre skade.

 

Dette skal du ikke basere deg på. Du bør absolutt installere et anti-virus-program med "real-time protection".

 

Les: http://www.bleepingc...opic356086.html

 

Jeg anbefaler Microsoft Security Essentials som er gratis og bruker ikke mye ressurser. Ligg unna McAfee, Norman, Norton/Symantec osv. (sikkert også flere).

 

Hvis man skal bruke noen penger på å kjøpe sikkerhetsprogrammer til Windows så ville jeg begynt med Malwarebytes Anti Malware som er er et billig og godt program. Anbefales!

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Er Microsoft Security Essentials noe som dekker bare surfing og nedlastinger, eller står det og går i bakgrunnen konstant, a la AVG? Nedlastinger i seg sjøl er en sjeldenhet, og ærlig talt laga AVG mer rot enn den laga orden - jeg får så godt som aldri verken virus eller trojanere eller noen ting, og da jeg ville avinnstallere AVG ble hele systemet mitt et eneste stort kaos, og måtte formateres. Fåglarna må vite hva AVG gjorde, men noe galt var det i alle fall. Har også erfaring med omtrent alle programmene du ber meg holde meg unna, så de kommer aldri inn på mitt system igjen.. :)

 

Er altså ikke interessert i et "allsystemomfattende" virusprogram, men kun et program der jeg kan sjekke den ene fila jeg laster ned i uka.

Lenke til kommentar

Microsoft Security Essentials (MSE) fungerer i prinsippet som anti-virus delen av AVG og de andre programmene jeg nevnte. Det er bare det at MSE er kjent for å lage svært lite trøbbel (dette oppstår sjelden). Derimot så er AVG og co kjent for å lage trøbbel. Blant annet vanskelig å avinstallere fra en Windows installasjon. Det er bl.a. derfor det finnes egne programmer som fjerner alle spor av de nevnte programmene (ikke bare det vanlige avinstallasjonsprogrammet). Jeg tar en råsjans og gjetter på at du ikke forsøkte AVG remover for å fjerne AVG på den pc'en som du reformaterte.

 

http://www.avg.com/us-en/utilities

 

 

Du bør/skal være interessert i å ha et anti-virus program installert i Windows. Du feiler i å anerkjenne at det stadig oppdages sikkerhetshull i programvaren du bruker. Disse sikkerhetshullene kan utnyttes til å lure skadelig kode/filer inn på datamaskinen utenfor din kontroll. Et anti-virus program er den grunnleggende beskyttelsen mot dette. Som sagt så er den betalte versjonen av Malwarebytes Anti Malware en svært god realtime beskyttelse.

 

Forøvrig så finnes det ikke sikkerhetsprogrammer som er så gode at de hindrer pc'en din å bli infisert dersom du ikke sørger for å holde Windows og programmene som er installert oppdatert. Installer sikkerhetsoppdateringer fra Microsoft umiddelbart. Bruk løsninger som f.eks. Secunia online scanner for å få beskjed om andre oppdateringer som skal installeres.

 

http://secunia.com/v...canning/online/

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I tillegg ligg unna Avira.

 

Avira var ett godt program for ett par år siden, men er nå rene elendigheten ( Mars 2012 ) både som antivirusprogram og selskap.

 

Jeg hadde kjøp-versjonen på 2 pc,er, men fikk så mye problemer her i mars etter at Avira hadde fått en ny "plattform"? at jeg avinnstallerte på begge pc,er og innstallerte MSE som har fungert stort sett greit.

 

Avira gikk amok her i vinter som nevnt, etter oppdateringer fikk jeg plutselig vite via Avira at det var ca 164 hidden objects, andre på Avira forum fikk flere eller færre hidden objects registrert.

I tillegg var det mye annet bug, jeg hadde Avira Premium betal versjonen, og den oppførte seg nesten som ett virus.

 

Som nevnt avinnstallerte jeg Avira på begge pc,er i Mars og har brukt MSE siden.

 

Ikke desto mindre vil Avira trekke penger automatisk via mitt VISA kort for 2 - to nye lisenser.

 

Jeg har slettet alt som har med Avira å gjøre, men heldigvis bruker jeg samme email enda, slik at jeg ble klar over dette.

 

Dette er noe nytt Avira har begynt med - automatisk trekk fra VISA kort, vet bare at 1.2.3.hjemmeside gjør dette også...

 

Jeg har gitt Avira beskjed om å slette all info om meg, har også gitt beskjed til den lokale bank at hvis penger blir trukket fra min konto uten mitt viten og vilje, så vil jeg kreve dette tilbake.

 

Dette med automatisk trekk fra konto - gjennom Visa er noe svineri.

Dette lar seg ikke gjøre via Paypal, så Paypal er sikrere enn VIsa i så måte.

Hos Paypal må hver betaling godkjennes av kontoinnhaver.

 

Avira har blitt den reneste elendigheten desverre, ett program som var fullt på høyde med de beste for ett par år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...