Gå til innhold

Tilbakemeldinger til fotballforumet


Latias

Anbefalte innlegg

  • 4 år senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-404071

Hei!

Jeg lurer på hvordan vi kan legge bedre til rette for dere som bruker fotballforumet fast, og da gjerne kategorisering. Hvordan fungerer dagens løsning for dere, og hvordan kan vi forbedre det?

Kom gjerne med innspillene her.

Lenke til kommentar

Synes forumet fungerer ganske bra sånn som det er nå, oversiktlig og fint, men kunne gjerne tenkt meg en snarvei inne på kamptrådforumet som går tilbake til PL-forumet

Edit:

Bruker ikke de andre fotballforumene noe særlig, men er enig med de under at det er for mange underkategorier og klikk. Hadde nok vært bedre å fått samlet det litt mer for å få opp aktiviteten 

Endret av ChFN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes fotballforumet er litt avleggs lagt opp og kategoriene gjemt bort bak mange klikk, det bør definitivt være færre underforumer. Kanskje ville det fått opp aktiviteten med bare én kategori for all fotball + kamptråder. Som eksempel opprettet jeg tråden «Koronaviruset og fotball» i Premier League-kategorien fordi det er så få som er innom den delen som egentlig er riktig.

Kanskje kategorier lignende dette ville vært nok:
- Premier League og engelsk fotball
- Norsk og internasjonal fotball
- Kamptråder

Eller helst bare:
- Fotball
- Kamptråder

Siden mesterskap som EM og VM foregår når det ikke er annen fotball så tror jeg ikke kun én generell fotball-kategori blir for liten. Det meste av diskusjonene foregår også i eksisterende samletråder, det opprettes sjeldent nye. 

Mye av fotballdiskusjonen foregår på Twitter. Det er der alle ekspertene, kommentatorene, journalistene og til og med spillerne er, og den beste nyhetskilden både for norsk og internasjonal fotball. Det tror jeg er en stor del av grunnen til at aktiviteten er litt laber.

Nå som VG eier forumet er det kanskje en mulighet og vilje i fremtiden til å rekruttere flere brukere og reklamere litt for fotballforumet. Det er jo en glimrende arena for diskusjon og det beste stedet å diskutere fotball med mer enn 240 tegn på norsk, etter min mening.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Øystein skrev (På 21.7.2020 den 12.45):

Hei!

Jeg lurer på hvordan vi kan legge bedre til rette for dere som bruker fotballforumet fast, og da gjerne kategorisering. Hvordan fungerer dagens løsning for dere, og hvordan kan vi forbedre det?

Kom gjerne med innspillene her.

Jeg føler at fotballforumet i ganske stor grad lider av "mine innlegg"-syndromet. "Ingen" er innom kategoriene, dels fordi at "alle" har megatrådene de trenger i "mine innlegg", og dels fordi det trengs unødvendig mange klikk for å i det hele tatt finne frem til fotballforumet slik @Snikpellik sier. Estetisk sett er forsiden til diskusjon.no finere enn vgd, men på vgd er man hele tiden kun ett klikk unna riktig kategori (men dette er en annen diskusjon).

Jeg har startet ørtenhundre tråder i fotballforumet, og problemet er alltid en samme. Ingen vet at tråden eksisterer før man reklamerer for den i samletrådene. Har vært innom mange fora og diverse plattformer, men dette problemet er ganske unikt for diskusjon.no. Dette har ført til at folk har sluttet å opprette tråder, rett og slett fordi de vet at ingen kommer til å se den uansett. 

For noen år tilbake prøvde vi å splitte ut tilspissede diskusjoner til egne tråder, men da møtte man på samme problemet ganske kjapt. Tok ikke lang tid før de trådene døde siden ingen var innom kategoriene, samt at det ikke var nok folk som hadde trådene i "mine innlegg".

Vi taper mange brukere til twitter, reddit, insta etc. Mange av årsakene til det er forståelige, men på noen områder har vi skutt oss selv i foten. Aktivitetsnivået var ellevilt mellom 2007-2016, men dette var takket være en lojal brukermasse. De underliggende problemene har vært der i et tiår, men føler at fotballforumet på mange måter har blitt neglisjert. At man har tatt for gitt at brukermassen alltid kommer til å være lojal, at rekrutteringen av nye medlemmer kommer til å gå på skinner.

Det er dog fortsatt mulig å ta igjen det tapte. Kanskje slå sammen enda flere av underkategoriene. Oppfordre folk til å starte tråder, samtidig gjøre folk mindre avhengige av "mine innlegg" (slik at de faktisk bruker kategoriene og legger merke til nye tråder). SEO-messig er det også enormt forbedringspotensial (dette vil jo automatisk forbedres om folk begynner å opprette tilspissede tråder). 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Latias skrev (1 time siden):

Jeg føler at fotballforumet i ganske stor grad lider av "mine innlegg"-syndromet. "Ingen" er innom kategoriene, dels fordi at "alle" har megatrådene de trenger i "mine innlegg", og dels fordi det trengs unødvendig mange klikk for å i det hele tatt finne frem til fotballforumet slik @Snikpellik sier. 

Jeg finner stort sett nye tråder via "Siste innlegg". Er svært sjelden innom kategoriene, som du skriver. 

Lenke til kommentar

Jeg har heller aldri brukt "mine innlegg", jeg går bare direkte inn i Premier League-kategorien som er bokmerket. 

Men det @Latias skriver stemmer uavhengig av det veldig godt med hvordan jeg opplever det. Mange klikk og for mange underkategorier ødelegger. 

Med færre kategorier vil det bli flere aktive tråder i samme underkategori, som igjen vil kunne øke synligheten, oversikteligheten og dermed aktiviteten. Hvis flere spørsmål og temaer blir formulert i trådtitler vil forumet bli mer synlig i søkemotorer som Latias er inne på.

Håper på noen endringer. Flere som har noen forslag til hva som kan endres?

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Jeg er av typen som kun trykker på "Mine Innlegg"... Tenker ideen til Snikpellik om å samle det til kun Fotball og Kamptråder er god. Det er ikke nok aktivitet til å rettferdiggjøre to hovedkategorier, og fire underkategorier (eller hva det er). 

 

Tror grunnen til at det har blitt mindre aktivitet handler vel så mye om demografien til brukermassen. Om jeg skal synse meg frem til en forklaring:

Fra 2002-07 var det veldig mange som begynte å bruke diverse diskusjonsforum. Det var nytt, spennende, unge folk, varierte meninger, osv. Det man gjorde på internett var egentlig forums, IRC boards og torrenting av musikk og filmer. Men fra 06-07 så fikk du youtube, nettaviser med bedre innhold, og ikke minst - sosiale medier. Plutselig var det alternativer til å henge på forums når man brukte internett, og rekrutteringen sank gradvis med årene. Brukermassen fra "glansdagene" ble igjen, men gradvis ble de eldre, fikk seg kone, barn, fulltidsjobb, huslån, osv.. og litt etter litt falt de av, uten at noen nye kom til.

Noe jeg personlig synes er veldig trist. Fordi (1) jeg foretrekker å diskutere på norsk. (2) Jeg liker når det ikke er for mange, slik at man har en viss oversikt over brukere (og dermed litt hva de står for) - i motsetning til f.eks. reddit. (3) Jeg liker når det er folk på tvers av lag/supportergrupper, slik at det ikke blir for ekkokammer (ala "unitedforum", redcafe, reddevils, osv). 

 

Samletråder er litt vanskelig tema... For aktive brukere er det behagelig å bare kunne skrive i vei, blir nesten som en slags chat. Men på lengre sikt så bygges det ikke opp noe som er ok for nye å brukere å komme til, og det gir kanskje litt kortere og lavere nivå på diskusjonene pga de avsluttes med en gang det dukker opp noe annet nytt som skrives i den tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-404071

Hei,

Jeg takker så mye for tilbakemeldingene. Nå har vi gjennomført noen større endringer i fotballforumet. Vi har nå fjernet alle underkategorier i Fotball. Kategorien "Premier League" er fjernet, og innhold flyttet til "Fotball". Fremfor 2 hovedkategorier og 4-5 underkategorier, er det altså nå én hovedkategori for all diskusjon rundt fotball.

Jeg håper det blir enklere for brukere å finne nye tråder, fremfor at aktivitet blir skjult i et hierarki av mapper.

Lenke til kommentar
Øystein skrev (8 minutter siden):

Hei,

Jeg takker så mye for tilbakemeldingene. Nå har vi gjennomført noen større endringer i fotballforumet. Vi har nå fjernet alle underkategorier i Fotball. Kategorien "Premier League" er fjernet, og innhold flyttet til "Fotball". Fremfor 2 hovedkategorier og 4-5 underkategorier, er det altså nå én hovedkategori for all diskusjon rundt fotball.

Jeg håper det blir enklere for brukere å finne nye tråder, fremfor at aktivitet blir skjult i et hierarki av mapper.

Herlig! Synes det er mye bedre :) 

Men det er ett stort problem - underkategorien Kamptråder er borte.

Den er veldig viktig å ha slik at fotball-kategorien ikke skal flomme over av kamptråder, eller at trådene blir fulle av korte poster under kamper. 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

 

Den er veldig viktig å ha slik at fotball-kategorien ikke skal flomme over av kamptråder, eller at trådene blir fulle av korte poster under kamper. 

Jeg er ikke så sikker på det at det blir et så stort problem. Da er vi litt inne i kjernen av problemet: Er det best å spre (= gjemme) aktivitet i underkategorier, eller la det være sammen? Jeg håper at ved å samle det, så blir aktiviteten mer synlig, og det blir mer attraktivt å starte vanlige tråder. Kamptråder er også god aktivitet.

Hvis det blir et stort problem, så skal vi naturligvis revurdere det!

Lenke til kommentar
Øystein skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke så sikker på det at det blir et så stort problem. Da er vi litt inne i kjernen av problemet: Er det best å spre (= gjemme) aktivitet i underkategorier, eller la det være sammen? Jeg håper at ved å samle det, så blir aktiviteten mer synlig, og det blir mer attraktivt å starte vanlige tråder. Kamptråder er også god aktivitet.

Hvis det blir et stort problem, så skal vi naturligvis revurdere det!

Mulig du har rett. Akkurat nå er det lite aktivitet i kamptrådene/det som var kamptråd-kategorien siden det knapt spilles fotballkamper, men når Premier League-sesongen starter igjen i midten av september vil storkampene komme på rekke og rad. Da vil det typisk lages mange kamptråder. Går an å se hvordan det går!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Går an å se hvordan det går!

Ja. Det blir en spennende sesong på flere måter. :) 

Endret av Slettet-404071
Lenke til kommentar

Jeg var veldig glad i kamptråder kategorien, mest fordi det var relativt oversiktlig men også fordi det er større takhøyde i kamptråder (pga ting som blir sagt i kampens hete etc) og det kan bli vanskeligere for nye brukere å skjønne dette og se forskjellen på en kamptråd og en vanlig diskusjonstråd. Men vi får nå se hva som skjer da. Endringen til bare en fotball kategori derimot er jeg positiv til, synes det ble mye bedre (kanskje får jeg mer interesse for andre lands ligaer også etterhvert). Jeg har alltid bare gått rett til PL delen via bokmerke, og kan vel telle på en hånd hvor mange ganger jeg var i den andre kategorien (internasjonal fotball eller no i den dur) siden 2005.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@KANE2009 @Snikpellik Aaah, ofc. Det skal jeg få til?

 

Når det kommer til fotaballforumet, så synes jeg (også)  at kamptråder bør ha en egen kategori, men vi får se hvordan det blir. Uansett positivt at det gjøres forbedringer.

Kan forresten nevne at jeg ikke så denne tråden før nå siden den ikke var i mine innlegg ? Så den tilfeldigvis under "dette snakker vi om nå"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ser at fotballartikler fra VG nå postes som tråder rett inn i dette forumet. Bra greier! Det vil nok hjelpe med å øke aktiviteten enda litt mer. 

Men hvis det blir like hyppig fremover som i dag, så bør kanskje disse artikkeltrådene få et underforum? Slik som i spill-delen for eksempel. Ellers vil fotball-kategorien etterhvert kun bestå av disse artiklene som pusher de andre trådene nedover, og på side 2.

@Øystein

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...