Gå til innhold

Diskusjon rundt Fuji X serien


Anbefalte innlegg

Det er klart det kan være verdt 1500 å få et penere kamerahus, men jeg syntes det er smålig av Fuji å ta ekstra betalt.

 

Det har en helt annen pris (hos de fleste forhandlere), fordi det er en helt annen og fordyrende prosess og lage Graphite Silver versjonen.

 

http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/x/fujifilm_x_t1/features/page_06.html

 

 

post-360398-0-97381900-1437244222_thumb.png

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var mye om og men fra min side sist uke når det kom til spørsmålet om det var verdt å oppgradere fra x-e2 til x-t1. Bildekvaliteten ville det ikke bli noen stor endring på, så det kokte ned til brukerkvaliteten. Og selv om det er en del endringer når det gjelder bygging, knapper m.m. så koker det vel egentlig ned til søkeren, både plassering, størrelse og anvendelighet.

Er det verdt å betale 10.000 kr for å få en bedre søker? Sett objektivt, sannsynligvis ikke. Men etter å ha prøvd kameraet i fotosjappa så var mitt subjektive svar et rungende JA!!

 

Jeg er i utgangspunktet en DSLR-mann og dette er for meg den perfekte kombinasjon der jeg har har DSLR-følelsen kombinert med det speilløse kameraets fordeler.

 

Ja, det var en «kostbar» oppgradering, men etter ett par dagers bruk så angrer jeg ikke det minste.

Lenke til kommentar

Det var mye om og men fra min side sist uke når det kom til spørsmålet om det var verdt å oppgradere fra x-e2 til x-t1. Bildekvaliteten ville det ikke bli noen stor endring på, så det kokte ned til brukerkvaliteten. Og selv om det er en del endringer når det gjelder bygging, knapper m.m. så koker det vel egentlig ned til søkeren, både plassering, størrelse og anvendelighet.

Er det verdt å betale 10.000 kr for å få en bedre søker? Sett objektivt, sannsynligvis ikke. Men etter å ha prøvd kameraet i fotosjappa så var mitt subjektive svar et rungende JA!!

 

Jeg er i utgangspunktet en DSLR-mann og dette er for meg den perfekte kombinasjon der jeg har har DSLR-følelsen kombinert med det speilløse kameraets fordeler.

 

Ja, det var en «kostbar» oppgradering, men etter ett par dagers bruk så angrer jeg ikke det minste.

 

Gratulerer :)

 

Håper du blir like fornøyd som det jeg er med dette kameraet.

Hvilken versjon valgte du da, Black eller Graphite Silver Edition? Nå har jo ikke det noen annen betydning enn det "kosmetiske", men siden det ble et tema for noen innlegg tilbake, så er jeg likevel litt nyskjerrig.

 

Hvilke objektiver er det du benytter til ditt Fuji system?

For du har (hadde?) jo Fuji X-E2 leser jeg, så da regner jeg med at du i hvert fall har et (eller flere) til dette systemet?

Lenke til kommentar

Det var mye om og men fra min side sist uke når det kom til spørsmålet om det var verdt å oppgradere fra x-e2 til x-t1. Bildekvaliteten ville det ikke bli noen stor endring på, så det kokte ned til brukerkvaliteten. Og selv om det er en del endringer når det gjelder bygging, knapper m.m. så koker det vel egentlig ned til søkeren, både plassering, størrelse og anvendelighet.

Er det verdt å betale 10.000 kr for å få en bedre søker? Sett objektivt, sannsynligvis ikke. Men etter å ha prøvd kameraet i fotosjappa så var mitt subjektive svar et rungende JA!!

Jeg er i utgangspunktet en DSLR-mann og dette er for meg den perfekte kombinasjon der jeg har har DSLR-følelsen kombinert med det speilløse kameraets fordeler.

Ja, det var en «kostbar» oppgradering, men etter ett par dagers bruk så angrer jeg ikke det minste.

Kult og grattis. Sjekk at det er oppgradert til firmware 4.00, hvis ikke, få det oppgradert. Det gir deg virkelig et skikkelig løft, spesielt på autofokus.

Lenke til kommentar

Gratulerer :)

 

Håper du blir like fornøyd som det jeg er med dette kameraet.

Hvilken versjon valgte du da, Black eller Graphite Silver Edition? Nå har jo ikke det noen annen betydning enn det "kosmetiske", men siden det ble et tema for noen innlegg tilbake, så er jeg likevel litt nyskjerrig.

 

Hvilke objektiver er det du benytter til ditt Fuji system?

For du har (hadde?) jo Fuji X-E2 leser jeg, så da regner jeg med at du i hvert fall har et (eller flere) til dette systemet?

Valgte svart.

 

Objektiver: Fuji 18-55, 55-200 & 35 mm. Samyang 12mm f/2. (med fare for skrivefeil ?, sitter ved frokostbordet på et hotell utenlands). Jeg tror dette dekker objektivbehovet en stund fremover. Jeg har ingen planer om å kvitte meg med 5D heller, så jeg har noen objektiv som dekker andre behov som macro/nærbilder portrett m.m.

 

Kult og grattis. Sjekk at det er oppgradert til firmware 4.00, hvis ikke, få det oppgradert. Det gir deg virkelig et skikkelig løft, spesielt på autofokus.

Var klar over det og hadde allerede lagt oppdateringsfilen på et blankt minnekort i tilfelle kjøp. Oppgradering ble foretatt før første bilde ble tatt ?. Hadde selvsagt også med et oppladet reservebatteri slik at det også var klart.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Da har endelig mitt Fuji XF 90mm f/2.0 R LM WR kommet :), og du verden for et objektiv. Det er uten tvil det skarpeste og raskeste Fuji objektivet jeg har og har prøvet så langt. Sammen med X-T1 så er dette noe som passer meg utrolig bra.

 

Nå vet jeg hva jeg skal gjøre denne helgen, og det gleder jeg meg til ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har endelig mitt Fuji XF 90mm f/2.0 R LM WR kommet :), og du verden for et objektiv. Det er uten tvil det skarpeste og raskeste Fuji objektivet jeg har og har prøvet så langt. Sammen med X-T1 så er dette noe som passer meg utrolig bra.

 

Nå vet jeg hva jeg skal gjøre denne helgen, og det gleder jeg meg til ;)

Hey

Du skriver skarpeste og raskeste. 

Nå er jeg over normalt spennt. Kan du vennligst gå ut å skyte litt action og gi oss en tilbakemelding.  :) Jeg bar må vite hvordan dette er på sport. (Og sammenlignet med 50-140)

Lenke til kommentar

 

Da har endelig mitt Fuji XF 90mm f/2.0 R LM WR kommet :), og du verden for et objektiv. Det er uten tvil det skarpeste og raskeste Fuji objektivet jeg har og har prøvet så langt. Sammen med X-T1 så er dette noe som passer meg utrolig bra.

 

Nå vet jeg hva jeg skal gjøre denne helgen, og det gleder jeg meg til ;)

Hey

Du skriver skarpeste og raskeste. 

Nå er jeg over normalt spennt. Kan du vennligst gå ut å skyte litt action og gi oss en tilbakemelding.  :) Jeg bar må vite hvordan dette er på sport. (Og sammenlignet med 50-140)

 

apropos sport... Hvordan er det å fotografere f.eks barneidrett med xt1 og eventuelt 50-140 (fotball7håndball)

Lenke til kommentar

 

 

Da har endelig mitt Fuji XF 90mm f/2.0 R LM WR kommet :), og du verden for et objektiv. Det er uten tvil det skarpeste og raskeste Fuji objektivet jeg har og har prøvet så langt. Sammen med X-T1 så er dette noe som passer meg utrolig bra.

 

Nå vet jeg hva jeg skal gjøre denne helgen, og det gleder jeg meg til ;)

Hey

Du skriver skarpeste og raskeste. 

Nå er jeg over normalt spennt. Kan du vennligst gå ut å skyte litt action og gi oss en tilbakemelding.  :) Jeg bar må vite hvordan dette er på sport. (Og sammenlignet med 50-140)

 

apropos sport... Hvordan er det å fotografere f.eks barneidrett med xt1 og eventuelt 50-140 (fotball7håndball)

 

 

Jeg har tatt en del sykkel, altså rittsituasjon landevei, med 50-200mm. Dette funket helt fint, med overraskende bra treff. Og ikkelangt unna det jeg får med canon og 70-200. 

 

Når man vet dette, og vet at 50-140 enda raskere enn 50-200mm. Så ikke noe problem. Eneste negative er at du trenger litt mere zoom. Men er det 7ér fotball du skal ta så er det helt perfekt. 

Lenke til kommentar

Hey

Du skriver skarpeste og raskeste. 

Nå er jeg over normalt spennt. Kan du vennligst gå ut å skyte litt action og gi oss en tilbakemelding.  :) Jeg bar må vite hvordan dette er på sport. (Og sammenlignet med 50-140)

 

 

Da skal jeg forsøke å komme med en liten tilbakemelding.

 

Altså Fuji 90/2,0 er definitivt det raskeste objektivet jeg har, det er det ingen som helst tvil om, og det er merkbart raskere enn de andre Fuji objektivene jeg har. Det som er nærmest av mine andre objektiver med tanke på hurtigheten til AF er Fuji 56/1,2.

Andre Fuji objektiver jeg har er,

 

  • Fuji 23/1,4
  • Fuji 56/1,2
  • Fuji 18-55/2,8-4

 

Og har hatt,

 

  • Fuji 35/1,4

 

Men hvordan skal en så enten måle eller sammenligne det med annet utstyr.......?

Det objektivet du nevner (Fuji 50/140/2,8) har jeg ikke prøvet, så det vet jeg heller ikke noe om.

 

Om det hjelper noe, så kan jeg nok sammenligne dette med Canon 5D ll og 135/2,0, men 5D lll og 135/2,0 er likevel raskere, men der er det jo kameraet som er årsaken til at det er raskere med tanke på AF. 5D lll og 85/1,2 fikk jo også en merkbar opptur med tanke på AF, men det er likevel ganske ‹‹seigt››.

 

Etter slik som det føles og min erfaring så langt med Fuji systemet så vil jeg nok påstå at Fuji 90/2,0 har potensiale for enda hurtigere AF, men her er det kameraet mitt som bremser (Fuji X-T1 G.S.E.). Men nå har ikke jeg kjøpt dette objektivet pga AF egenskapene (det er en bonus egenskap for min del), jeg har kjøpt det først og fremst for denne bildevinkelen som gir meg den arb.avstanden jeg liker til motivene (gjerne egne barn og kone) uten at jeg må være helt innpå dem.

Personlig så synes jeg bilder når de ikke er helt klar over at jeg tar bilder av dem kan være mer interessante, men jeg driver ingen ‹‹paparazzi-virksomhet›› mot dem for det.

Er ingen fan ‹‹oppstillte›› motiver, derfor liker jeg litt avstand.

 

Når det gjelder skarphet (spes. på største blenderåpning) og bokeh så er det veldig flotte egenskaper på dette objektivet, men her spiller det selvfølgelig inn hvilke resultater en er ute etter. Jeg liker absolutt best de største blenderåpningene (liten dybdeskarphet) til bla. portretter, mens andre igjen gjør dette annerledes enn meg, og dermed så liker vi jo også forskjellige egenskaper til de forskjellige kameraer og objektiver.

 

 

Fuji X-T1 og Fuji 90/2,0 er det nærmeste ‹‹action-utstyret›› jeg har vært på en stund, uten at det er hva jeg fotograferer (eller har behov for), men da må jeg jo også legge til at det er flere Fuji objektiver jeg ikke har prøvet og vet da selvfølgelig ikke hvilke egenskaper/kvaliteter de har eller er best på.

Fuji 90/2,0 er kanskje en litt ‹‹sær›› brennvidde for noen, men for meg er det faktisk det ultimate portrettobjektivet utendørs, andre vil garantert ha forskjellige meninger og synspunkter på det. De fleste vil nok både ha en videre bildevinkel og et nærmere standpunkt til motivene, og da er jo ikke dette objektivet det rette for dem, uansett hvor bra dette objektivet faktisk er........

 

Det beste er nok å teste ut litt selv på eget kamera, for vi har alle så forskjellige preferanser, synspunkter og meninger at det blir helt håpløst og velge noe utstyr etter hva andre har uttalt seg om.

Jeg liker i hvert fall tyngden til Fuji 90/2,0 mye bedre enn Fuji 50-140/2,8, for det synes jeg er i tyngste for ergonomien/utformingen til X-T1 huset, men det må jo være opptil hver enkelt ‹‹fotograf›› 

 

Om det hjalp noe, eller gjorde det enda verre vet jeg ikke, men det er nå de erfaringene jeg har gjort meg så langt.......

 

 

apropos sport... Hvordan er det å fotografere f.eks barneidrett med xt1 og eventuelt 50-140 (fotball7håndball)

 

 

 

Tror nok ikke det skal være et problem i det hele tatt, men det kommer jo mest an på hvor du skal ta bildene dine, er det utendørs så er det ikke noe problem.

Innendørs så kan i enkelte tilfeller (og enkelte idrettshaller) f/2,8 være for svakt, jeg har ikke benyttet Fuji X-T1 til dette riktignok, men jeg kjøpte meg Canon 85/1,8 og Canon 135/2,0 i tillegg til Canon 70-200/2,8 når mine barn var yngre og holdt på med idrett i haller, for da var rett og slett ikke f/2,8 stor nok blenderåpning. Men hvilke andre brennvidder/bildevinkler du ville hatt behov for er det jo ikke godt for andre og avgjøre, det må en prøve seg frem til.

Utfordringen med enda større blenderåpninger er jo da at dybdeskarpheten blir mindre og det blir vanskeligere og treffe med fokus der en ønsker, spes. om det er en idrett med raske bevegelser.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

 

Hey

Du skriver skarpeste og raskeste. 

Nå er jeg over normalt spennt. Kan du vennligst gå ut å skyte litt action og gi oss en tilbakemelding.  :) Jeg bar må vite hvordan dette er på sport. (Og sammenlignet med 50-140)

 

 

Da skal jeg forsøke å komme med en liten tilbakemelding.

 

Altså Fuji 90/2,0 er definitivt det raskeste objektivet jeg har, det er det ingen som helst tvil om, og det er merkbart raskere enn de andre Fuji objektivene jeg har. Det som er nærmest av mine andre objektiver med tanke på hurtigheten til AF er Fuji 56/1,2.

Andre Fuji objektiver jeg har er,

  • Fuji 23/1,4
  • Fuji 56/1,2
  • Fuji 18-55/2,8-4

Etter slik som det føles og min erfaring så langt med Fuji systemet så vil jeg nok påstå at Fuji 90/2,0 har potensiale for enda hurtigere AF, men her er det kameraet mitt som bremser (Fuji X-T1 G.S.E.). Men nå har ikke jeg kjøpt dette objektivet pga AF egenskapene (det er en bonus egenskap for min del), jeg har kjøpt det først og fremst for denne bildevinkelen som gir meg den arb.avstanden jeg liker til motivene (gjerne egne barn og kone) uten at jeg må være helt innpå dem..

 

Fuji X-T1 og Fuji 90/2,0 er det nærmeste ‹‹action-utstyret›› jeg har vært på en stund, ute.........

.........

Takk for bra kommentar. 

Må vurdere 90f2 enda sterkere nå ettersom du sier det er det raskeste Fuji ift AF.  

Jeg bruker til vanlig Canon men tenker skifte ut nå. Det blir for mye drass. Jeg er fullt klar over at jeg sier farvell til super AF men kan leve med det. Har brukt den uslåelige kombinasjonen 1Dx med 70-200isII. Den funker på alt. Men Komboen med 5DIII var heller ikke gale. 5DIII er etter min mening noe av det beste man får ift pris kvalitet. Og det funker greit selv på innebandy i helt idiot lys.

Nå blir det Fuji for alle penga. 

 

 

...eller om du vil at folk skal se at du har et dyrt kamera, kjøp GS...

Jeg har som nevnt Graphite Silver, men jeg kan ikke tenke meg at noen ser det og aner noen verdens ting om at det er bittelitt dyrere enn det sorte. Dessuten er prisforskjellen 1500 kroner, det er ikke rare summen å kalle det ene dyrt for. Hadde forskjellen vært at det ene kostet 15000 mer, eller kanskje heller 150000 mer, så ville det kanskje være noen enkle sjeler som ville markere med "se på meg, jeg har kjøpt det dyre".

 

Mellom sort og Graphite Silver X-T1 er det bare kjøperens egen smak som er avgjørende.

 

Må være enig med deg på det.

Og folk flest ser ikke forskjell. De er bare gærninger på fotoforumet som ser slikt. 

Faktisk de eneste gangene jeg får reaksjoner på utstyret er når jeg har med de hvite rørene fra canon.

Men den gangen jeg kjøper utstyr for å brife, at andre skal beundre det, da tar jeg meg en pille og sier god natt.  

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Takk for bra kommentar. 

Må vurdere 90f2 enda sterkere nå ettersom du sier det er det raskeste Fuji ift AF.  

Jeg bruker til vanlig Canon men tenker skifte ut nå. Det blir for mye drass. Jeg er fullt klar over at jeg sier farvell til super AF men kan leve med det. Har brukt den uslåelige kombinasjonen 1Dx med 70-200isII. Den funker på alt. Men Komboen med 5DIII var heller ikke gale. 5DIII er etter min mening noe av det beste man får ift pris kvalitet. Og det funker greit selv på innebandy i helt idiot lys.

Nå blir det Fuji for alle penga. 

 

 

Bare hyggelig :)

 

Men igjen, Fuji 90/2,0 er definitivt det raskeste Fuji objektivet jeg har (og har prøvet), men jeg har ingen dokumentasjon eller beviser for at det er Fuji sitt raskeste objektiv med tanke på AF, for det er flere objektiver i Fuji sitt sortiment jeg ikke har prøvet i det hele tatt. Men jeg ble meget positivt overrasket, det er det ingen tvil om.

 

Jeg var rimelig godt vant også med tanke på AF når jeg hadde Canon 5D lll og det meste av Canon sin L-optikk opptil 200mm (både zoom og med fast brennvidde), men jeg har fremdeles ikke bommet på noen bilder med aktive motiver når jeg benytter Fuji X-T1 og de objektivene jeg har til dette. Men som jeg også har skrevet tidligere, jeg er ingen action-fotograf og vil heller ikke betegne Fuji X-T1 som et action-kamera, selv om det har fungert helt optimalt til alle behov og billed/motiv-messige utfordringer jeg har hatt så langt med dette kameraet.

 

Fuji X-T1 fungerer meget bra til mine behov, men det kan jo være at andre har helt andre behov og krav som gjør at det ikke tilfredsstiller deres ønsker, så derfor bør en prøve ut det en vurderer ‹‹i egne hender›› før en bytter merke/modell eller skal kjøpe seg et eller annet system kamera etter min mening da....... 

Lenke til kommentar

Akkurat nå svinger jeg veldig mellom Sony A72 og Fuji. 
Når jeg nå endelig skal ta steget helt bort fra the dark side så er det mange muligheter. Slik jeg har oppsummert det, siden jeg kommer til å ta litt actionbilder også, så er Fuji det beste alternativet. Har hørt at Sony er irriterende tregt, men har aldri testet det selv.
Skal man kjøre speilløst og vil ha actionbilder så er antagelig Olympus det beste alternativet. Men jeg velger meg Fuji siden det er stiligere  

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke uttale meg noe om hverken Sony eller Olympus i noen som helst retning, for de har jeg ikke kjennskap til, men jeg hadde de med i vurderingen når jeg gikk fra Canon og over til det speilløse systemet.

Jeg likte definitivt best Fuji av dem, men det er jo selvsagt ikke slik at det er det beste eller løsningen for andre personer av den grunn. Her ligger det mye (u)kvalifisert synsing og egne meninger bak mitt valg.

 

Det som hadde størst betydning for min del, var betjeningshjul som letter innstillingsvalgene, blenderring på objektivene, en stor EVF, riktig ergonomi (i mine hender) og at jeg likte best utseendet på Fuji X-T1 Graphite Silver Edition best.

Her må jo du (og andre) finne det systemet og kameraet som har de egenskapene som passer best til dine behov og krav, for min del så passet Fuji best.

 

Gode raw(bilde)filer, gode iso egenskaper, gode objektiver, gode AF egenskaper er noe av det som gjorde at Fuji passet best for mine bruksomeråder, hva som er best egnet for andre personer er det jo ikke så enkelt og kunne si noe om.....

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det noen som har eller har prøvd både 18-55 og 18-135?

Jeg vurderer og bytte 18-55 med 18-135, som er tenkt brukt som standard objektiv.

Jeg ser jo at 18-135 er litt større og har en en mindre blenderåpning.

 

Men jeg har lest at 18-135 har bedre bildestabilisering som kan kompensere mindre blender.

 

Er det noen som har erfaringer og dele med meg?

 

For øvrig har jeg 16mm f1,4, 32mm f1,8 og 55-200mm 

Lenke til kommentar

Jeg har brukt 18-135mm en god del på X-T1, og kan si at IS er ganske god. Som et allround-objektiv er det egentlig ikke så bra, fordi det er litt håpløst i dårlig lys. Bare prøv å ta bilder på en innendørskonsert. Men utendørs, kanskje spesielt til friluftsliv, er det et godt objektiv.

 

Litt avhengig av hva du pleier å gjøre, er kanskje noen av de andre objektivene bedre for deg.

Lenke til kommentar

Samtidig er brennvidder over 55mm som regel ubrukelig innendørs... Jepp, jeg ville sett på 18-135 som et utendørsobjektiv, og 18-55 som et innendørsobjektiv.

 

Har bare erfaring med 18-55 selv, men har ikke en gang vurdert 18-135 siden jeg svært sjelden bruker 18-55 og 55-200 samtidig, eller på samme dag for den saks skyld...

Lenke til kommentar

Jeg har siden jeg kjøpte X-T1 siklet litt på 10-24mm f4.

Men har vært litt reservert siden det kun er f4.

 

Så jeg kjøpte meg et 16mm f1,4 i vår.

Veldig bra objektiv, rettegnede og gir meg utmerkede skarpe bilder. Perfekt objektiv til panorama.

 

Men i forrige uke så dukket det opp et brukt 10-24 som trigget kjøpelysten min såpass mye at jeg slo til.

Du verden får et objektiv. OIS er så bra at man får skarpe bilder på lang lukkertid håndholdt. (og vips ble behovet til 16mm kraftig forminsket). Testet med 0,5s på 10mm. Kunne ikke se noen tegn til uskarphet. Har og tatt bilder på lukker 1,3 sekund (med støtte mot en dørkarm) med meget bra resultat. 

 

Så en kjapp konklusjon er at kjøpet av 16mm muligens var litt bortkastet da Fuji er veldig bra på OIS :-)

 

PS! skal sammenligne bilder fra 10-24 mot min nordlys kombo D600/Nikkor 14-28

Jeg er nesten sikker på at bildene fra 10-24 er like skarpe på f4 som Nikkor er på f4

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...