Gå til innhold

Røykere og feite folk sparer staten penger


Eaan

Anbefalte innlegg

Leste noe blogposter om temaet, der flere påstod at røykere og feite folk sparer helsesystemet penger i det lange løp. Vistnok skal dette være grunnet tidligere død, som betyr mindre eldresykdomer som også koster en del å fikse.

 

Det er jo naturligvis mange aspekter man må ta med i en slik beregning, slik som nedsatt produktivitet i yrkeslivet. Men nå som 1,3 millioner trygdede gjør overskrifter kan man jo undres på om vi egentlig trenger slik høy produktivitet.

 

Dessverre var det litt vanskelig å finne solid informasjon på dette kontroversielle temaet, så artikler fra NYtimes og Forbes er alt jeg har.

 

Spørsmålet mitt er: om dette skulle vise seg å være korrekt, burde staten oppfordre folk til å drive med selv-destruktive vaner for å spare fellesskapet penger, eller burde vi streve etter en sunn livsstil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmålet mitt er: om dette skulle vise seg å være korrekt, burde staten oppfordre folk til å drive med selv-destruktive vaner for å spare fellesskapet penger, eller burde vi streve etter en sunn livsstil?

Studier har allerede vist at markeringen på sigarettpakker fører til økning i brukerbase. - Samme funksjon har røykeskap.

Omtalen om tobakk og snus i media har også en effekt på folket.

 

Dersom man ønsket at færre skulle benytte tobakk, hadde man unngått å nevne det både i lovgivning og media.

Lenke til kommentar
Spørsmålet mitt er: om dette skulle vise seg å være korrekt, burde staten oppfordre folk til å drive med selv-destruktive vaner for å spare fellesskapet penger, eller burde vi streve etter en sunn livsstil?

Studier har allerede vist at markeringen på sigarettpakker fører til økning i brukerbase. - Samme funksjon har røykeskap.n ønsket at færre skulle benytte tobakk, hadde man unngått å nevne det både i lovgivning og media.

Kilder...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...