Gå til innhold

PVR Backend for RiksTV


Anbefalte innlegg

Hei

 

Ser på bloggen til XBMC at PVR support er på vien inn i main release. Siden jeg bruker XBMC aktivt og ikke har en PVR dekoder til RiksTV'n min er det vel et naturlig skritt å innlemme dette i mediasenter-oppsettet mitt.

 

Er det noen som har erfaring med RiksTV og PVR backend under linux?

 

Jeg vet at oppsettet mitt fungerer (eller har fungert) med MediaPortal på windows, men ønsker i utgangspunktet å kunne kjøre dette på en linux maskin.

 

Har følgende hardware til rådighet:

 

FireDTV

Hauppage HVR 4000

Conax CAM

 

Conax CAM er parret mot Rikstv kortet, og jeg bruker per i dag dette rett i fjernsynet med den innebygde tuneren der.

 

Har tidligere brukt CAMen i FireDTV kortet da dette har innebygget CI, noe HVR kortet til hauppage ikke har... Har derimot en USB CI som fulgte med dette HVR kortet.

 

Hvilke løsninger er det mulig å sette opp her? Kunne tenke meg å prøve TVHeadEnd, noen som har erfaringer med denne kombinert med FireDTV / HVR4000?

 

Ser for øvrig for meg å kjøre Ubuntu server i bunnen på dette systemet (enten som standalone eller som en VM om det er mulig).

 

Gode forslag / linker / erfaringer mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke vente på PVR support i XBMC main release for å bruke XBMC som PVR backend.

 

Får man brukt XBMC som backend da? Mener at XBMC teamet har uttalt at siden det allerede finnes mange gode løsninger vil de heller fokusere på å lage et interface som snakker med eksisterende backend løsninger.

 

Det største problemet jeg ser er at du antageligvis har en Conax cam som ikke støtter dekoding av flere kanaler samtidig. Hvilken er det du har?

 

Er ikke helt sikker på hva den heter, men misteker at det er noe som TechniSat Technicrypt CXV. Esken / labelen er i hvertfall gul. Kjøpte denne rundt 2007-2008 om jeg ikke husker feil.

Endret av Melfacion
Lenke til kommentar

Uff... er vel jeg som surrer med begrepene. Poenget mitt er at man allerede idag har pvr support i XBMC varianter for både Ubuntu og Windows. XBMC har da en "plugin" som styrer en tv-server som står for mottaket av tv-signalene.

 

Så vidt jeg husker så skal TechniSat Technicrypt CXV støtte dekoding av to (minst) kanaler samtidig. Jeg har ikke testet dette selv, det er bare informasjon jeg har plukket opp når jeg har lest om emnet på andre nettforum.

Lenke til kommentar

Litt mer begreper...

 

Multichannel Decoding

Multichannel decoding is the ability to decrypt multiple channels from a single transponder/multiplex with a single tuner. Both the tuner and CAM must support decrypting multiple channels for this feature to work.

Digital Devices tuners support a feature called multidecrypt (MTD) which many people confuse with multichannel decoding. Multidecrypt is the ability for multiple tuners to share a single CAM. Digital Devices cards support multidecrypt, but they do not support multichannel decryption.

Multichannel decoding example:

A single Digital Everywhere FloppyDTV S2 card can decrypt multiple channels from a single transponder with a single CAM.

Multidecrypt example:

A Digital Devices Cine S2 card with its two DVB-S2 tuners can use one CAM to decrypt two channels from any two transponders. Both tuners must be used even if the channels are on the same transponder.

 

There are no tuners that support both multichannel decoding and multidecrypt.

http://wiki.team-mediaportal.com/1_MEDIAPORTAL_1/11_Preparing_Your_System/01_Supported_TV_Cards?highlight=multidecryption

Lenke til kommentar

Frontend XBMC installsjonen min kjører på IOS (AppleTV2) om det skulle ha noen betydning. Regner med at det finnes PVR builds av Eden til IOS også...

 

Godt å høre at CAMen støtter flerkanals dekoding. Av tidligere erfaring har jeg ikke fått FireDTVn til å fungere under linux (TVHeadend) da den ikke klarer å søke inn kanalene (fungerer noen få minutter etter boot hvis jeg søker kjapt, men etter dette er den bare vrang...). HVR-4000 kortet fra Hauppage er et kombikort som støtter DVB-S2 og DVB-T (muligens DVB-C også, husker ikke helt). Problemet er at den dukker opp som flere devicer under /dev, noe TVHeadend ikke forstod seg helt på (/dev/dvb/adapterX/frontend0, /dev/dvb/adapterX/frontend1). Den klarte bare å forholde seg til frontend0 (som var DVB-S2 modulen).

 

Slet også med å få TVHeadend til å godta CAM via usb-CI (fungerte fint med FireDTV kortet som har innebygget CI, men den klarte ikke å få nok signal til å gjenkjenne noen kanaler), og gjorde flere mislykkede forsøk med software-cam og ekstern smartkortleser (newcamd var vel softwarecamen jeg testet). Dette etter hva jeg har forstått fordi RiksTV bruker en kryptering som nesten ingen andre bruker og derfor ingen har klart/hatt behov for å knekke.

edit: newcs var det kanskje...

 

Forøvrig fungerte TVHeadend utmerket med det innebygde TV-kortet i HP-laptopen min (HP HDX18) (det er her jeg prøvde å få USB-Ci eller software CAM til å fungere), men da fikk jeg av naturlige årsaker kun inn NRK (tror kanskje NRK kanalene også er kryptert nå, dette er noen år siden).

 

Denne tråden var bare for å lufte noen idéer, det er noen måneder til jeg skal teste ut dette. Per i dag går all min fritid og pengereserve til oppussing, så dette er med tanke på når vi flytter inn i det nye huset vårt.

Endret av Melfacion
Lenke til kommentar
Forøvrig fungerte TVHeadend utmerket med det innebygde TV-kortet i HP-laptopen min (HP HDX18) (det er her jeg prøvde å få USB-Ci eller software CAM til å fungere), men da fikk jeg av naturlige årsaker kun inn NRK (tror kanskje NRK kanalene også er kryptert nå, dette er noen år siden).

 

Det er mulig det er slik at man ikke kan regne med å dekode en kanal på f.eks. HVR-kortet og dekryptere kanalen med CAM i CI-plassen på FireDTV kortet (og andre kombinasjoner).

 

Nrk sendes ukryptert.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...