Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

D-Link DI-614+ problemer mot Tele 2


Anbefalte innlegg

Jeg har adsl fra Tele2 der jeg også har et Thomson Speedtouch 510i adls modem.

 

Mot dette har jeg en D-Link DI-614+ med firmware : 2.18 datert Fri, 21 Feb 2003.

 

Jeg har koblet to maskiner mot denne med D-Link DWL-520+ kort.

 

Hadde satt 614+ boksen til å gi ut ip til maskinene.

 

For en stund siden fikk jeg oppringning fra Tele2 med beskjed om at de ikke var spesielt lykkelige over oppførselen til 614+. Den stod vistnok og pinget etter ip fra Tele2 i ett kjør. Teknikeren som ringte sa at det var så ille at jeg måtte gjøre noe eller ville jeg bli stengt ute til dette var ordnet.

 

Er det noen som ut fra dette scenarioet kan tenke seg hva årsaken er. Ville det være mer fornuftig å bare sette en fast ip på hver maskin som jeg kobler til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dessverre egentlig ikke noe svar til deg på problemet ditt, men vil kommentere litt likevel.

 

Har 614+ mot NGT og har ikke opplevd dette problemet.

 

De ip-adressene som 614+ gir til dine to maskiner har jo ingenting med ip--adressen du får fra Tele2 å gjøre. Inni 614+ setter du jo selv innenfor en range (192.168.0.XXX til 192.168.0.XXX) som skal gis til dine egne maskiner. Ip-adressen fra Tele2 blir jo gitt til 614+ via modemet, og den skal vel være konstant hvis du ikke slår av d-linken. Og hvis du har fast ip fra dem burde det iallfall ikke vært et problem.

 

Så hvorfor det pinges mot Tele2 vet jeg ikke.

 

btw: så er det kommet ny firmware til 614+ og ny driver til 520+

Lenke til kommentar

Som posteren over sier, så har dine interne IPer ikke noe med dette å gjøre. Slik det høres ut fra det du beskriver driver routeren å maser konstant om IP fra WANet (Nettet til Tele2.). Dette kan føre til at routerne hos Tele2 blir unødvendig seine i og med at de betjener maset fra D-Linken din hele tiden.

 

Jeg ville ha prøvd den nye FWen, resatt hele routeren, for så å sette det hele opp på nytt.

 

-KJ

Lenke til kommentar

har ikke linken her nå, men jeg mener det er på dslreports sin side en faq om DLink-routerne. Søk på forumet her eller via google, så burde du finne det. Har hjulpet meg med mye når det gjelder 614+. Tror nok siste firmware er å anbefale. Bruker min kun som trådløst aksesspunkt etter å ha hatt store problemer med den. Har ikke prøvd siste firmware selv, da den nå fungerer til mitt bruk med den gamle. Fikk aldri routeren til å fungere bra med telenor.

 

bertie

Lenke til kommentar
har ikke linken her nå, men jeg mener det er på dslreports sin side en faq om DLink-routerne. Søk på forumet her eller via google, så burde du finne det. Har hjulpet meg med mye når det gjelder 614+. Tror nok siste firmware er å anbefale. Bruker min kun som trådløst aksesspunkt etter å ha hatt store problemer med den. Har ikke prøvd siste firmware selv, da den nå fungerer til mitt bruk med den gamle. Fikk aldri routeren til å fungere bra med telenor.

 

bertie

 

Jeg hadde også problemer mot Telenor, etter en tid ville routeren gå i heng. Løsningen var å sette Max. Idle Time til 0. Hadde et tilsvarende problem på en tidligere ikke-trådløs 3com router som hang seg totalt når den koblet ned ADSL-linjen.

Lenke til kommentar
Som posteren over sier, så har dine interne IPer ikke noe med dette å gjøre. Slik det høres ut fra det du beskriver driver routeren å maser konstant om IP fra WANet (Nettet til Tele2.). Dette kan føre til at routerne hos Tele2 blir unødvendig seine i og med at de betjener maset fra D-Linken din hele tiden.

 

Jeg ville ha prøvd den nye FWen, resatt hele routeren, for så å sette det hele opp på nytt.

 

-KJ

 

Ja jeg er klar over at ip'ene "inne og ute" ikke skulle ha noe sammenheng her, men jeg aner ikke hva som skulle forårsake dette problemet, ergo er alle muligheter åpne. Men takk for svar alle sammen. Skal ta en titt på den nye firmwaren.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke løsningen til Tele2, men om de bruker det samme som Telenor vil jeg foreslå at du går inn på WAN-innstillingene og setter Maximum Idle Time til 0. Da vil du vere pålogget hele tiden.

 

Da er driver og firmware oppgradert til det siste. Men muligheten til å sette max idle har jeg ikke. Dette er vel et valg som dukker opp hvis man setter opp en Pppoe forbindelse.

Lenke til kommentar
Bare en tanke. Er du og Tele2 sikker på at dette problemet skyldes 614+, eller kan det være noe med Speedtouch 510i adls modemet.

 

Nei, det kan man jo ikke utelukke. Men i en 3-ukers tid nå har jeg kjørt det via kabel utenom 614+ og da har det vært stabilt som fjell.Og hvordan man eventuelt skal få sjekket det vet ikke jeg for å være ærlig.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet som deg. Bortsett fra at jeg har en D-Link 624. Tele2 kontaktet meg og sa at DHCP serveren deres var overbelastet pga at routeren min spurte etter IP hele tiden. Dette skjedde 2 ganger.

 

Jeg kontaktet D-Link angående problemet, men de hadde ikke vært borte i problemet. Men de hadde akkurat lagt ut en ny firmware for routeren, så de ba meg om å innstallere den. Og etter det har jeg ikke hatt det problemet mer. Så det er mulig det er firmwaren som er problemet.

 

Men hvis det skjer igjen, kontakt Dlink, så de får vite om det. For da jeg rapporterte dette i juni, var det første gang de hadde hørt om problemet. Og da hadde de vært i kontakt med D-Link Europa og USA. Det er jo mulig at det har skjedd med flere.

Lenke til kommentar
Jeg hadde samme problemet som deg. Bortsett fra at jeg har en D-Link 624. Tele2 kontaktet meg og sa at DHCP serveren deres var overbelastet pga at routeren min spurte etter IP hele tiden. Dette skjedde 2 ganger.

 

Takk for det. Det var samme melding jeg fikk fra Tele2. Har nå nyeste firmware, så jeg får se hva som skjer når jeg kobler inn denne med maskiner i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...