Gå til innhold

Fotografering på messer / messelokaler


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har et par store messer nå på høsten og kameraet er selvsagt med!

Men, utfordringen på disse messene er ofte mye forskjellig lyssetting på utstillerstands, samt generelt merkelig belysning i lokalene.

 

Er det noen som har noen tips når det gjelder fotografering på messer?

Noen viktige ting å huske på? Tenker selvsagt blits, ikke blits, innstillinger osv. basert på erfaringer.

 

Følgende befinner seg i fotosekken;

 

Canon EOS 5D Mark II

 

Canon EF 16-35mm f/2.8 L USM II

Canon EF 24-70mm f/2.8L USM

Canon EF 70-200 f/2.8L IS USM

 

Canon Speedlite 580EX II

Softboks type "normal"

 

Stativ (tripod)

 

Er det noen "må-ha" ting kan dette selvsagt skaffes på forhånd. :)

 

Tips og triks mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først syns jeg du bør stille en del av disse spørsmålene til arrangøren av messen. Kanskje har de allerede noen rettigheter til å fotografere som gjør at alle besøkende ikke har lov. Men svaret på sånne ting får du bare hvis du spør...

 

Når det gjelder utstyr ville nok jeg valgt en kombo som gjør at jeg slipper blits. Av dine objektiver ville jeg valgt 16-35 tror jeg, og lagt igjen resten hjemme...:-)

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt med 24-70L og blits med softboks om du tenker å ta noen portretter. Kabel til blitsen er også et must i såfall, synes jeg.

 

Dersom du gidder å bære på to objektiver, ville jeg heller ha valgt ultravidt før mer tele, men tipper 24-70 bør dekke det meste i og med at man vanligvis har plass til å bevege seg en hel del på slike arrangementer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil si at det kommer helt an på hva du er interessert i å ta bilder av. Skal jeg på messer (tatovering, mat, elektronikk) er det ofte menneskene og detaljene jeg er ute etter, ikke det store bildet. En haug med stands og horder med måpende folk i allværsjakker interesserer meg fint lite. :)

 

Men, selvfølgelig, liker man denslags, eller er på messer hvor biler eller landbruksutstyr står i fokus, er det gjerne greit med vidvinkel.

 

Har derfor med meg 70-200mm f2.8 IS L, og det pleier stort sett å holde. 35mm f1.4 L er gjerne med, men brukes sjelden. Samme gjelder 580exII. Har med i tilfelle, men brukes stort sett ikke. f2.8, stabilisering og 5D mk2 gav gode bilder selv med ISO opp mot 3200, og akseptable bilder på 6400. Nå har jeg mk3, som flytter det enda et hakk eller to videre, og blitsen blir nok liggende hjemme. Jo mindre skrot man bærer med seg, jo bedre er det. Stativ og softboks ville jeg aldri tatt med meg. En sånn her Fong lightsphere + 580exII for å kunne justere ISO ned ville vært maks av lysutstyr.

 

Noen eksempler:

post-5643-0-75132900-1350818641_thumb.jpg

post-5643-0-34539600-1350818643_thumb.jpg

post-5643-0-92571500-1350818644_thumb.jpg

post-5643-0-75767900-1350818646_thumb.jpg

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...