Gå til innhold

graffiti- hærverk eller kunst?


me1

Anbefalte innlegg

hei folkens! jeg er bare litt nysjerrig på hva dere på forumet her synes om graffiti/tægging. personelig synes jeg en fresh "piece" på en ellers grå vegg er med på å friske opp bybildet. skjønner jo at folk ikke liker at står skriblet "pikk" på husveggen deres, men det er viktig å forstå at de som gjør det ikke er seriøse "writere". men når det er sagt er det nesten ikke noe som er mer irriterende enn folk som påstår at "graffiti er fint, tægging er stygt". la meg opplyse dere om at tægging er graffiti, og alle som har noe med det å gjøre vet det. om det er god graffiti eller dårlig får bli en annen sak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

At "tæggere" tar seg til rette og fargelegger andres eiendom, om det så var aldri så flott, er jeg strengt imot.

Så lenge det foregår på overflater som de har tillatelse på og at det blir gjort skikkelig, har jeg ingenting imot det.

Lenke til kommentar

Driver selv en del med stensil-grafitti. Så personlig syntes jeg at en gjennomført piece her og der kan være fett.

Men jeg hater de som går rundt med slike grafitti stifter(?) og tagger signaturen sin overalt, inkludert over andre, godt lagde piecer.

stencil og graffiti er IKKE det samme. de fleste graffitiartistene synes stencils er graffiti for hipstere og latsabber, og jeg kan til en viss grad si meg enig selvom jeg ikke er 100% fiendtlig til det. den eneste stencilartisten jeg respekterer er Banksy og han er jo den orginale..
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva som er pent og stygt, er individuelt betinget. Jeg mener at grafiti/tægging er en form for kommunikasjon (nonverbal) - da mener jeg at man har det samme ansvaret som når man kommuniserer verbalt. Altså, tilpasse språket slik at man får sagt sin mening, og det uten unødig ubehag for lytteren.

 

Så hvis jeg skal bevege meg gjennom en slagmark av hensynsløs språkføring i vårt fellesrom, er det både uønsket og uhøflig og totalt bortkastet energi fra den som la igjen driten rett foran øya mine ...

 

Hvis vedkommende derimot samarbeider med meg om noe som begge kan godta og like og som forskjønner vårt fellesrom, er det noe helt annet

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Og det skal sies at almenheten er ikke "tæggere" og forstår absolutt ikke alt som står på veggen.

Et eksempel er at du ikke regner "stensil-grafitti" som tægging, folk flest gjør nok det :-)

 

Tægging er sånn jeg forbinder med når jeg selv var yngre (ikke at jeg drev med det selv), er ikke det veldig 90-talls, som vide bukser og silkeboxere? :-p

Lenke til kommentar

Grafitti kan være veldig stilig, har selv brukt mange minutter på å studere flere kunstverk.

Problemet er som det sies at, om dette havner på privat eiendom. - Da blir det hærverk.

 

Når det kommer til hærverk på offentlige bygg og tunneler, kunne jeg ikke brydd meg mindre om eiendomsretten til staten/kommunen, da jeg ikke eier et snev av respekt for dem. - Hva jeg tenker om kunstverkene der, er det samme som forklart over; noe jeg liker, og som ikke bare er en signatur.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

graffiti har endra seg veldig mye siden 90'tallet, og spør du meg er det positivt. silkeboxere kryper seg oppover magen din og er drit ekle :S

 

Grafitti kan være veldig stilig, har selv brukt mange minutter på å studere flere kunstverk.

Problemet er som det sies at, om dette havner på privat eiendom. - Da blir det hærverk.

 

Når det kommer til hærverk på offentlige bygg og tunneler, kunne jeg ikke brydd meg mindre om eiendomsretten til staten/kommunen, da jeg ikke eier et snev av respekt for dem. - Hva jeg tenker om kunstverkene der, er det samme som forklart over; noe jeg liker, og som ikke bare er en signatur.

enig i mye av det du sier, men disse "signaturene" kan være sykt kule de også ;)
Lenke til kommentar

Nåja. Stensil er helt klart en form for graffiti. Om du liker det eller ikke er en annen sak.

Det skiller seg litt ut og har mer fokus på å bringe fram et budskap.

Om det er for lat-sabber, vet jeg ikke. For selv om det tar kort tid å spraye on-site, noe som ikke alltids stemmer. Bruker man uansett mange timer på å tegne, kutte osv.

Endret av kmatis
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nåja. Stensil er helt klart en form for grafitti. Om du liker det eller ikke er en annen sak.

Det skiller seg litt ut og har mer fokus på å bringe fram et budskap.

Om det er for lat-sabber, vet jeg ikke. For selv om det tar kort tid å spraye on-site, noe som ikke alltids stemmer. Bruker man uansett mange timer på å tegne, kutte osv.

street art er det kanskje, men vil tørre å påstå at det IKKE er graffiti;)
Lenke til kommentar

Så les deg opp på definisjonen av grafitti.

ifølge definasjonen så er det vel det ja, men sånn som man tenker på det i moderne tid er det to forskjellige ting. hiphopen adopterte begrepet graffiti som bokstaver med stil og skrift på vegg.
Lenke til kommentar

At "tæggere" tar seg til rette og fargelegger andres eiendom, om det så var aldri så flott, er jeg strengt imot.

Så lenge det foregår på overflater som de har tillatelse på og at det blir gjort skikkelig, har jeg ingenting imot det.

Enig. Og mesteparten jeg ser (dessverre primært tagging med stift - samme stygge signaturen 30 ganger i en gangtunnel) syns jeg er grisestygt. Kunne like gjerne vært avføring på veggene....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...